Tjenamors.
Testade min Glykol och såg att den "enbart" klarar -23C. Åkte då till Toyota för att köpa på mig en flaska koncentrerad Kylarglykol(grön) eller höra om jag ska byta glykolen.
Berättade då detta för en av nissarna som sa att jag skulle fortsätta köra på grön då min bil rullade ur bilsalongen två månader innan de började köra med rosa longlife. Frågade om jag skulle byta och isf byta till Rosa. Fick svaret att jag ej skulle byta till rosa eftersom den går på den gröna för tillfället.
Men om jag tömmer systemet på glykol och sköljer en eller två gånger med rent vatten för att sedan hälla i rosa longlife, skulle inte det gå?
Min Avensis är uttagen 2003-06 och den rosa glykolen började de köra med i bilar från och med 2003-08.
Sen när jag åkte hem med en liter grön glykol såg jag på flaskan att det stod longlife på den. Vad är det som stämmer här i världen?
MVH
Glykol till Gullan
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
- Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
- Årsmodell: 2003
- PierreW
- Moderator
- Inlägg: 1877
- Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
- Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
- PostOrt: Borgstena (Bôsht)
- Ort: Borgstena
Re: Glykol till Gullan
Finns ju egentligen ingen anledning till att söla och byta de om du kan få ned fryspunkten med ren Glykol.
Onödigt arbete helt enkelt, blir ju inte som på gjutjärnsmotorer en massa rost och avlagringar som bör tömmas ur med jämna mellanrum.
Färgen har ju egentligen ingen betydelse på så vis, utan det är ju skillnaden mellan Etylen och Propylen man ska ha koll på.
Onödigt arbete helt enkelt, blir ju inte som på gjutjärnsmotorer en massa rost och avlagringar som bör tömmas ur med jämna mellanrum.
Färgen har ju egentligen ingen betydelse på så vis, utan det är ju skillnaden mellan Etylen och Propylen man ska ha koll på.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: tis 22 jan 2013, 10:39:58
- Bilmodell: Toyota Avensis Kombi T25 2.0
- Årsmodell: 2003
Re: Glykol till Gullan
Gullan har gått lite över 11k mil nu och om bytena av kylvätskan har varit som de ska så bör vätskan ha bytts för ungefär 5k mil sedan. Då är det alltså dags för ett nytt byte inom 1k mil för att följa serviceintervallen.
För den ska jag väl ändå följa eller? Och ska jag ta vilken glykol som helst som är etylenbaserad? (efter att jag har sköljt ur systemet med vatten emellan?
För den ska jag väl ändå följa eller? Och ska jag ta vilken glykol som helst som är etylenbaserad? (efter att jag har sköljt ur systemet med vatten emellan?
- Dale
- Siteadmin
- Inlägg: 3710
- Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
- Bilmodell: Celica GT-Four
- Årsmodell: 1995
- PostOrt: Älvdalen
- Land (Country): Sverige
- Ort: Älvdalen
- Kontakt:
Re: Glykol till Gullan
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden
This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]