Corolla - högt HC som ökar vid ökat varvtal
Postat: tis 26 mar 2013, 15:24:20
Hej!
Har en bil med min mor som körts sparsamt det senaste året.
Den köptes i mars 2012...förmodligen ingen vidare affär.
Jag är dessvärre både okunnig och inte särskilt intresserad av bilar, men man behöver ju en
Den har gått på 3 cylindrar mars 2012 till mars 2013.
På första besiktningen i mars 2013 blev avgasvärdena därför:
CO 0,6 (0,5)
CO 2500 1,3 (0,3)
HC 852 (100)
LAMBDA 0,92 (0,97-1,03)
Åkte till verkstad på landet som jag fick rekommenderad av en vän.
Han konstaterade att det var kletigt (av olja) runt stiftet närmast oljepåfyllningen
och efter rengöring och putsning av det stiftet gick även den cylindern igång.
Den gick som en ny bil. Åkte några mil, varvade och låg runt 3500-4000 varv mestadelen
av tiden. Alla värden utom HC hade då blivit inom godkända området. HC var runt 360 på tomgång...
Nu 2 veckor senare har jag kört en hel del till...och pressat den lite till...tänkte att det
var dags för ombesiktning men åkte och kollade avgasvärdena hos meken innan...
Nu var värdena bra...men HC fortfarande ruttet...det lägsta det visade var 250-260...
Men dessvärre så ÖKADE de när man varvade...inget bra tecken...
En skvätt etanol finns i tanken men det spelar förmodligen mindre roll.
Mek-killen förmodade att det är katalysatorn som gett upp eftersom den gått ett år på
3 cylindrar (ca 600-700 mil) och att soppa sprutats in men ej förbränts som det ska
eftersom ena cylindern ej varit igång...men det var inte helt säkert...
Problem är att man inte vill kosta på bilen 2000-2500kr för en piratkatt med byte
och så är det ingen garanti för att det blir bra...bilen betingar
väl ett värde på 10000-12000kr.
Tittade på tidigare besiktningsprotokoll precis...såg att den i mars 2012 haft 86 i HC...
Godkänt men knappt...året innan hade den haft 250 innan ombesiktning men då varit nere i 25.
I övrigt såg allt perfekt ut på bilen. Underredet och allt annat var kanon...så det är synd
att det ska bli problem bara för att det är lite för mkt kolväten i avgaserna.
Det luktar även ovanligt illa om avgaserna...mek-killen tyckte också det...så något knas är det.
Tidigare drog den en del olja men nu jag inte fyllt på senaste halvåret...
Vad har ni kunniga för teorier? Just att HC ökar när man varvar känns oroväckande...
Har en bil med min mor som körts sparsamt det senaste året.
Den köptes i mars 2012...förmodligen ingen vidare affär.
Jag är dessvärre både okunnig och inte särskilt intresserad av bilar, men man behöver ju en

Den har gått på 3 cylindrar mars 2012 till mars 2013.
På första besiktningen i mars 2013 blev avgasvärdena därför:
CO 0,6 (0,5)
CO 2500 1,3 (0,3)
HC 852 (100)
LAMBDA 0,92 (0,97-1,03)
Åkte till verkstad på landet som jag fick rekommenderad av en vän.
Han konstaterade att det var kletigt (av olja) runt stiftet närmast oljepåfyllningen
och efter rengöring och putsning av det stiftet gick även den cylindern igång.
Den gick som en ny bil. Åkte några mil, varvade och låg runt 3500-4000 varv mestadelen
av tiden. Alla värden utom HC hade då blivit inom godkända området. HC var runt 360 på tomgång...
Nu 2 veckor senare har jag kört en hel del till...och pressat den lite till...tänkte att det
var dags för ombesiktning men åkte och kollade avgasvärdena hos meken innan...
Nu var värdena bra...men HC fortfarande ruttet...det lägsta det visade var 250-260...
Men dessvärre så ÖKADE de när man varvade...inget bra tecken...
En skvätt etanol finns i tanken men det spelar förmodligen mindre roll.
Mek-killen förmodade att det är katalysatorn som gett upp eftersom den gått ett år på
3 cylindrar (ca 600-700 mil) och att soppa sprutats in men ej förbränts som det ska
eftersom ena cylindern ej varit igång...men det var inte helt säkert...
Problem är att man inte vill kosta på bilen 2000-2500kr för en piratkatt med byte
och så är det ingen garanti för att det blir bra...bilen betingar
väl ett värde på 10000-12000kr.
Tittade på tidigare besiktningsprotokoll precis...såg att den i mars 2012 haft 86 i HC...
Godkänt men knappt...året innan hade den haft 250 innan ombesiktning men då varit nere i 25.
I övrigt såg allt perfekt ut på bilen. Underredet och allt annat var kanon...så det är synd
att det ska bli problem bara för att det är lite för mkt kolväten i avgaserna.
Det luktar även ovanligt illa om avgaserna...mek-killen tyckte också det...så något knas är det.
Tidigare drog den en del olja men nu jag inte fyllt på senaste halvåret...
Vad har ni kunniga för teorier? Just att HC ökar när man varvar känns oroväckande...