Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Monterade nya sänkfjädrar på min GT86 igår och GIVETVIS drog jag av en pinnbult i topplagringen när jag skulle spänna fast en av muttrarna i chassit (uppe i motorrummet, sitter 3st muttrar) så nu kör jag runt med 2 av 3 fast, givetvis ska jag in på Toyota direkt på måndag. Får köra försiktigt sålänge :p
Jag undrar egentligen bara om det är mycket jobb att byta den pinnbulten i topplagringen (det ser ut som på vilken topplagring som helst, inget unikt med GT86an)?
Eller det är bara att lossa fjäderbenet igen och knacka ut pinnbulten och i med den nya?
Om det nu inte går att köpa dom lösa på Toyota (tvivlar på det, får nog köpa hela topplagringen..... ), finns det någon universal bult man kan köpa?
Ska nog inte vara så farligt att köra med två, men tat lugnt kanske man ska göra tills du har reparerat.
Du kanske däremot borde kolla över hur hårt du drog de övriga muttrarna så du inte drar sönder de skruvarna också! (Om det berodde på att du drog av skruven?)
Börja med att kolla med Toyota, de borde ju kunna ta hem nya skruvar. Annars går det väl att plocka en ny från skroten.
Kollade igenom toyotas reservdelsprogram till GT86 och det fanns bara artikelnr för hela topplagringen och för själva muttern, inte för pinnbultarna
Det borde ju gå med vilken m8 bult som helst tycker jag?
Kollade över de andra igen och dom satt fint, dem skulle bara dras med ca 25nm men misstänker att jag drog betydligt hårdare på just denna (det var den första jag spännde med momentnyckeln, sen skipa jag den på dom andra).
Kan man inte göra en "fullagning" och bara dra igenom en vanlig m8 bult med en bricka på och sätta muttern på den?!
Går det att knacka ut eller får man pressa med maskin för att få ut den gamla?
JesperD skrev:Kollade igenom toyotas reservdelsprogram till GT86 och det fanns bara artikelnr för hela topplagringen och för själva muttern, inte för pinnbultarna
Det borde ju gå med vilken m8 bult som helst tycker jag?
Kollade över de andra igen och dom satt fint, dem skulle bara dras med ca 25nm men misstänker att jag drog betydligt hårdare på just denna (det var den första jag spännde med momentnyckeln, sen skipa jag den på dom andra).
Kan man inte göra en "fullagning" och bara dra igenom en vanlig m8 bult med en bricka på och sätta muttern på den?!
Går det att knacka ut eller får man pressa med maskin för att få ut den gamla?
Kolla med Toyota, bara för att det inte finns med som reservdel betyder det inte att de inte kan få fram en skruv som passar?
Normalt sett så är det bara att knacka ut skruven, så är det ju ivarjefall till hjulskruvarna. Sen stoppar man tillbaka den nya, roterar den rätt och lägger på lite brickor och en mutter och skruvar ihop det så att skruven pressas på plats. Borde vara samma sak på topplagringarna.
Jag skulle ju hellre ta o köpa en skruv från skroten än att hålla på o krångla med en lös skruv.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Gav det ett försök idag att banka ur den gamla bulten.
Man kommer till bra utan att montera av stötdämparen, dock sitter bulten väldigt hårt. Någon som har ett bra tips på hur man får loss den smidigt? Har testat att banka ut den men den rubbar sig inte alls. Får kanske borra ut den istället?!
Tänkte bara skriva att jag fick plock av hela topplagringen och då gick det på 1minut att slå ur den gamla bulten! Så nu är det bytt och allting är helt
JesperD skrev:Tänkte bara skriva att jag fick plock av hela topplagringen och då gick det på 1minut att slå ur den gamla bulten! Så nu är det bytt och allting är helt
Hade Toyota nya skruvar eller köpte du en begagnad?
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Nej det gick inte att få tag i utan att köpa hela topplagringen. Så jag satte en vanliga M8 bult med bricka och mutter, får duga sålänge.
Ska ta med den "trasiga" bulten till nån skrot med många Subaru bilar och se om det finns någon.
Det är Subaru som gjort fjäderbenen och det är samma som på diverse imprezas och några andra modellen (topplagring dvs inte hela benet).
Annars kanske nån cnc verkstad eller liknande kan svara till en likvärdig.
cheetah1 skrev:Inte för att vara sån, men.. GT-86 borde inte vara så jättevanlig på skroten..?
Nej, men jag misstänker att det är samma press-skruvar på de flesta toyotor, eller ja, kanske subaru i detta fall. Och skulle skruven vara ett par mm längre så ska väl inte det vara någon fara heller. diametern brukar vara densamma, och jag skulle gissa att splines-delen ser lika ut (kanske inte heter splines, men ni förstår vad jag menar).
GT86:or hoppas jag att det inte finns några på skroten.
Mattias Johansson Skicka PM, Ordförande för Toyota Club Sweden ToyotaAvensis -08 ToyotaCorolla -05 ToyotaCorolla -98 ToyotaMR2 GT-S/Turbo -94 ToyotaCelica GT -74 Evighetsprojektet 1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88