Sida 1 av 1
byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: tis 16 apr 2013, 18:46:06
av an0nym0u5
Hej!
Jag har en Corolla -99:a. 1.3 4E-FE, som jag har tänkt byta kamrem på.
Det jag undrar är, bör jag byta även vattenpumpen samtidigt?
Har tänkt byta själv men är lite osäker på om jag klarar av det, hur svårt är det?
Mina mekkunskaper sträcker sig till att ha bytt hjullager, fjäderbenslagringar, drivknutar, skivor och belägg, generator m.m. Men inget mer avancerat än så, att pilla på motordelar och i synnerhet kamremsbyte har jag inte vågat tidigare.
Bör tillägas att jag haft grymt bra hjälp av Haynes manualer.
Vad jag vet om bilen är att kamremsbyte aldrig är gjort och den har nu rullat ca 14.000 mil så det börjar bli lite panik.
Tacksam för alla synpunkter och råd.
Mvh.
/Kim
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: tis 16 apr 2013, 21:07:43
av Johnny Blade
Eftersom den inte drivs av kamremmen så hade jag låtit bli vattenpumpen.
Med hjälp av Haynes så fixar du nog rembytet,det är inga konstigheter.

Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: ons 17 apr 2013, 09:54:17
av an0nym0u5
Johnny Blade skrev:Eftersom den inte drivs av kamremmen så hade jag låtit bli vattenpumpen.
Med hjälp av Haynes så fixar du nog rembytet,det är inga konstigheter.

Hej! Och tack för ditt svar.
Ok, så det finns inget bytesintervall för just vattenpumpen? På andra bilar jag haft har de bytt vattenpumpen samtidigt som kamremmen, men det kanske beror på att, som du skrev, att den då har drivits av kamremmen?
Jag får förhoppningsvis lite hjälp av svärfar som är gammal bilmek. Delarna är beställda nu iallafall.
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: ons 17 apr 2013, 10:20:56
av Glenn
ja det är vanligt att vattenpumpen drivs av kamremmen, och då byter man ofta pumpen samtidigt.
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: ons 17 apr 2013, 13:17:59
av Nizzehult
Framför allt så brukar det vara så på vissa modeller att det är så mycket jobb med att byta en vattenpump eftersom man utför nästan samma jobb som vid ett kamremsbyte att man rekommenderar att man gör detta samtidigt.
På 4A-FE så är det dock inte lika illa, jag bytte vattenpump på någon timme för två år sen.
Kamremsbytet som jag gjorde i vintras tog 2½ timme.
Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: ons 17 apr 2013, 13:48:38
av PierreW
1,3an alltså 4E-FE är den enklaste motorn att byta kamrem på, tar inte ens en timme för en ovan mekare om inget krånglar till sig riktigt ordentligt.
Typ som att man inte får loss remskivan på vevaxeln, Kilen har en tendens till att rosta fast, men lossar man skruven bland det första man gör,
och sedan gör ett litet sprayande med rostlösare in i hålet där Kilen sitter så brukar det hjälpa.
Motorfästet behöver nämligen inte lossas som på 1,6an och 1,8an, därav enkelheten

Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: ons 17 apr 2013, 22:03:10
av tomme
Ska ge mig på detta snart och med stöd i strängen här så ska det nog gå vägen.
Stötdämparn jag bytte på gatan i höstas blev finemang och däcken är ej snedslitna ännu, så där SPARADE man nästan en tusenlapp !
På en 15 år gammal riskokare har jag inte tänkt lägga för mycket på eftersom den börjar närma sig 30K mil..
Det enda som begränsar livslängden nu är väl besiktningen där dom sa att nästa gång kunde jag bara ta med ett foto av kärran så skulle dom godkänna den direkt..

Re: byta kamrem och vattenpump samtidigt? Corolla -99 1.3
Postat: sön 12 maj 2013, 20:17:35
av an0nym0u5
En liten uppdatering då.
Det gick klockrent. Inga konstigheter alls förutom att remhjulet satt åt lite, som nämndes innan. Dock så har det börjat ticka/knacka lite från motorn några veckor efter bytet, men det tror jag beror på gammal olja eller nått annat.
Tack för hjälpen alla!
Mvh. /Kim