Larm och c-lås problem

Allt från inkoppling av extraljus, larm, släpvagnskontakter, insprutningssystem och annat elektriskt i bilen. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
bagarn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 14:49:28
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Larm och c-lås problem

Inlägg av bagarn »

Hejsan

Har en Avensis -01:a med original larm som för en tid sedan började strula.
Började med att det inte gick att låsa bilen med larmknappen på nycklarna, men det gick att låsa upp. (båda nycklarna testade, och batteri bytta).

Larmet aktiverades dock, men dörrarna låstes inte vilket resulterade i en massa onödigt oljud när man barnen slet upp dörrarna ;)

På senare tid har larmet slutat fungera helt. C-låset fungerar inte alls, inte ens när man låser förardörren manuellt med nyckeln. Dock blinkar bilen till om man trycker på knappen på nyckeln. Ingen annan aktivitet.

Men, sitter jag i bilen och låser dörrarna inifrån på låsknappen låses alla dörrar, och det går även att låsa upp. Så det jag får göra nu är att låsa bilen inifrån, låsa upp förardörren inifrån och sedan med nyckel för att bilen inte skall stå olåst på parkeringen.

Har kollat alla säkringar, men dessa är hela. Hittar ingen säkring eller relä som är till själva larmet så jag kan koppla ur det ifall det är orsaken till allt fel.

Ursäkta den luddiga beskrivningen på mitt problem..

Finns det någon själ som har koll på detta och kan hjälpa mig tro?
Avensis Touring 2.0 D4 VVT-i -01
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Larm och c-lås problem

Inlägg av Bempa »

Knepigt... svårt att gissa men kanske en låskista i förardörren som strular :?:
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 458
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Larm och c-lås problem

Inlägg av Nizzehult »

I varje dörr som kan aktivera centrallåsning sitter små mikrobrytare som känner av om dörren är låst eller inte. Mottagaren av fjärrstyrningen av låsen tar också sin info från dessa brytare. Slutar dessa att funka så "vet" inte centrallåsenheten vad den ska ge för pulser ut till låsmotorerna. Hur blir det om man försöker låsa via bakluckan eller passagerardörren med nyckel (inte alla bilar har stöd för låsning/upplåsning denna väg, vet inte hur det är på denna bil)?

Jag skulle tippa på att någon mikrobrytare lagt av men det behöver inte nödvändigtvis vara den i förardörren. På vissa tyska bilar har man jätteproblem med detta.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: Larm och c-lås problem

Inlägg av PierreW »

Nizzehult skrev:På vissa tyska bilar har man jätteproblem med detta.
Likaså på just denna generation av Avensis, har bytt rätt många låskistor i förardörren pga trasig Switch.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
bagarn
Inlägg: 3
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 14:49:28
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2001

Re: Larm och c-lås problem

Inlägg av bagarn »

Nizzehult skrev:I varje dörr som kan aktivera centrallåsning sitter små mikrobrytare som känner av om dörren är låst eller inte. Mottagaren av fjärrstyrningen av låsen tar också sin info från dessa brytare. Slutar dessa att funka så "vet" inte centrallåsenheten vad den ska ge för pulser ut till låsmotorerna. Hur blir det om man försöker låsa via bakluckan eller passagerardörren med nyckel (inte alla bilar har stöd för låsning/upplåsning denna väg, vet inte hur det är på denna bil)?

Jag skulle tippa på att någon mikrobrytare lagt av men det behöver inte nödvändigtvis vara den i förardörren. På vissa tyska bilar har man jätteproblem med detta.
Tack för tipset :) Det får jag kolla upp. Är det ett helsike att plocka ur låskistan tro? Haft av dörrsidan, men kommer inte åt låskistan där. Måste kolla brytaren i bagage låset med..
Avensis Touring 2.0 D4 VVT-i -01
Skriv svar