yttre drivknut caldina

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

yttre drivknut caldina

Inlägg av mortil »

har efter mycke om o men nog kommit fram till att det är yttre höger drivknut som är kass då den har börjat låta en del.

min fråga är då. går de byta bara själva knuten? de går och köpa lösa knutar men på toyodiy så verkar de va komplett axel.
Användarens profilbild
PierreW
Moderator
Inlägg: 1874
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 11:15:02
Bilmodell: Tundra 2007, Lexus IS300 2002
PostOrt: Borgstena (Bôsht)
Ort: Borgstena

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av PierreW »

Yttre knuten brukar vara hela axeln utan den inre knuten.
F.d Toyota mek.
---------------------------
Nu? Eller med en gång?
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av mortil »

PierreW skrev:Yttre knuten brukar vara hela axeln utan den inre knuten.
hmm . men hur sitter dom fast på axeln då.. nån som vet ?

va ju riktigt sviiiiiiiiiindyra till caldinan :(
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av mortil »

går ju köpa lösa drivknutar yttre. så antar att de går o plocka lös den på nå sätt då .
Pipedreams
Sponsor
Inlägg: 837
Blev medlem: lör 07 mar 2009, 10:52:19
Bilmodell: Supra mkiv 6spd US-SPEC
Årsmodell: 97
PostOrt: Ludvika
Land (Country): Sverige
Företagsnamn: Pipedreams
Kontaktperson: Håkan
Ort: Ludvika

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av Pipedreams »

Den sitter förmodligen bara med ett c-clips den med men av nån anledning säljer toyota den endast komplett med axel.
Lexus IS300. Brukis
Supra MKIV TT 6spd US-SPEC
Celica st205 5s-gte BEAMS, BW EFR8374
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av Swecap »

Aaaaaa de brukar som sagt här tidigare sitta med ett C-clips, problemet är bara att det fjädrar ut för mycket inne i knuten så när man så enkelt tänker slåbort den så kryper den rackaren inte ihop utan bara låser å låser hela tiden.

Köper du en lös knut, försök kolla så de är rätt antal splines och diam.

Sedan tar du rondellen å skär av knuten så du kommer åt C-clipset.

Visst prova å slå lite iaf, men de brukar sluta med rondell :thumbup:
Corona RT40 -66
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av Glenn »

nån tillverkare av ersättningsknutar har en härlig video på youtube där dom på nolltig spräcker den gamla knuten med en huggmejsel, plockar isär den, rycker clipset och ersätter knuten, inte på en toyota iofs men det är säkert samma.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
mortil
Inlägg: 506
Blev medlem: mån 13 apr 2009, 12:25:56
Bilmodell: Aygo
Årsmodell: 2007
PostOrt: Bankeryd
Land (Country): Sverige

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av mortil »

jaja de löser sig väl :P

blev sjukt sugen på o byta drivknuten o sen sälja den o köpa den nya modellen :P desto mer man kollar på dom desto mer sugen blir man :D

synd bara att dom enbart finns med automatlåda.
Användarens profilbild
boivie
Inlägg: 28
Blev medlem: ons 01 jun 2011, 18:05:44
Bilmodell: Progrès NC300
Årsmodell: 2003
PostOrt: JÖNKÖPING
Land (Country): Sverige

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av boivie »

mortil skrev:jaja de löser sig väl :P

blev sjukt sugen på o byta drivknuten o sen sälja den o köpa den nya modellen :P desto mer man kollar på dom desto mer sugen blir man :D

synd bara att dom enbart finns med automatlåda.
Skulle det vara krångligt att byta till en manuell Avensis-låda?

För egen del är det inte så ofta jag saknar att växla manuellt, men så är min bil inte så sportig heller...
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4793
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: yttre drivknut caldina

Inlägg av Glenn »

På moderna bilar kan man väl inte byta mellan automat och manuell lagligt har jag för mej, vet inte om det är helbilsgodkännandet som ställer till det.


Själv är jag fullständigt allergisk mot automatlådor :)
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar