Sida 1 av 2

McPherson och justerbar Camber

Postat: tis 16 jun 2009, 18:45:25
av SHySwe
Funderar lite på att göra övre fästet justerbart.
Ett typsätt är detta:
AE86-Toyota-Corolla-Camber-Plates
Nån fråga dyker naturligtvis upp:
- Hur många grader kan man räkna med?
- Det där lagret som alltid sitter där: vad är syftet? måste det finnas?
- Kan man göra justerbar höjd från toppen?

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: tis 16 jun 2009, 20:08:10
av Tobbera
Kan du inte fila upp övre hålet i spindeln/fjäderbenet så du kan vinkla spindeln in/ut (camber)? Eller är spindel och fjäderben en och samma enhet på din modell?

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: tis 16 jun 2009, 20:44:58
av SHySwe
Tobbera, egentligen skulle jag dissa din fråga...
Men okej då, jag visar väl än en gång prov på min frånvaro av kunskap:
Ehh, vad är en spindel? ;)
Om det är övre fästet så sitter det i fjäderbenet eller, för att vara exakt, i stötdämparen.
Om det är undre fästet så är det en enda enhet. Har sett att nyare, framhjulsdrivna, rollor har en dämpare med två vingar som det finns camberjustering som option. Det funkar inte här.

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: tis 16 jun 2009, 20:57:32
av Tobbera
Varför skulle du dissa mitt förslag? :?
Spindeln är den del som du monterar hjul, bromskiva, bromsok, stötdämpare och resten av bilen på.
Enligt din beskr har du förmodligen spindel och stötdämpare i en enhet och mitt tips fungerar således inte

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: tis 16 jun 2009, 21:59:04
av Vesa
Ja, Tobbera har ju en liten poäng där fast ovala hål uppe i tornet vore bättre :D

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: tis 16 jun 2009, 22:50:40
av SHySwe
Tobbera, inte dissar jag dina förslag, dom uppskattar jag!
Funderade bara på att dölja min okunnighet... :oops:
Nu när jag förstår lite mer, så är det överdelen som måste justeras. Men jag vet inte riktigt hur långt fjädern kan flyttas innan den tar. Ska mäta lite nån dag.
Ingen som har tillverkat egna camberplattor till en KE20?
Hur var det med lagret i toppen, vilken funktion har det? Kan man bygga bort det? Om det går, funderar jag på att göra en höjdjusteringsmöjlighet samtidigt. Fattigmans justerbara coilovers kanske man kan kalla det? Är lite missnöjd med höjden, trodde att den skulle bli 5-7cm lägre med gasdämpare, men tydligen var dom gamla grejerna så slut att bilen hängde ner.

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: ons 17 jun 2009, 11:34:47
av Tobbera
Du har väll två lagringar i toppen. En som gör att fjäderbenet kan vrida sig nät du svänger. Och en som gör att fjäderbenet kan vinkla sig då vinkel ändras när det fjädrar in och/eller du svänger.

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: ons 17 jun 2009, 13:06:35
av SHySwe
Jaaa, just det! Dämparen vrider sej när man svänger... Hrm, om du visste hur länge jag funderat på syftet med det lagret! Nä, det tänker jag inte berätta.
Den andra rörelsen tas väl upp av gummibussningen?
Mjaha, om jag refererar till länken i första inlägget: Den har ett lager som tar hand om den svängande rörelsen, men blir det inte lite stumt i den fjädrande rörelsen?
Och vad händer om jag sätter en bussning under muttern i stötdämpartoppen?
Säg att den är 30mm hög. Bilen blir då lite lägre eftersom fjädern komprimeras lika mycket. Och vi utgår från att huven klarar sej. Funkar det att köra så? Eller tappar jag stötdämpningen åt ena hållet? Isåfall, om jag svarvar ner kolvens diameter så långt det är möjligt för att dämparen ska funka? Principen är alltså uppochnervänd coilover.

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: ons 17 jun 2009, 13:18:56
av Larco
Det är nog bara ett lager i toppen som både kan snurra o vinklas lite ska ni se, som sedan är gummiupphängt.

Det brukar finnas excentriska bultar att sätta i det nedre fästet av fjäderbenet, där det fäster mot spindeln att köpa till vissa bilar.

Re: McPherson och justerbar Camber

Postat: ons 17 jun 2009, 21:09:36
av Vesa
Mitt påstående förutsätter att det handlar om KE20, då vill jag veta om det sitter original fjäderben. Tydligen så har inläggen varit otydliga. 1: handlar det om en RWD så finns det ingen camber justering nere om man inte förlänger bärarmarna. Om man har mekanisk verkstads utrustning så e de bara och kopiera dessa Toyota-Corolla-Camber-Plates. Jag har alu.plattor med juniballar i topp på stötdämparfästena, sånt går att utveckla. Kan ta bild på en sån om det hjälper :D 2: GT 4:an har en bricka av nåt slag som justerar cambern men jag vet inte om det finns på fler FWD, 4WD.