Hög CO, Toyota Starlet S -87
Postat: ons 05 jun 2013, 21:23:49
Hej.
Någon som vet vad man gör åt hög CO på en gammal Toyota Starlet S -87? Motorn är en 2E-LC enligt Autoexperten. Tändstift och luftfilter är bytt. 14000 mil har den rullat och bilen är i mycket gott skick. Finns det någon justerskruv någonstans?
På bilprovningen visade COn över 9 först... men då var motortempen uppe ca 1/4 på mätaren vilket den mycket sällan går över. Bilprovningssnubben körde sedan runt bilen och varvade den ordentligt och mätte COn igen. Då var den nere i 3,4 (får ej överstiga 3,5) och jag såg efteråt att tempmätaren närmade sig mitten just efteråt, där den aldrig annars befinner sig.
Termostaten byttes för ett drygt år sedan men det blev ingen skillnad på motortempen enligt tempmätaren efter detta ingrepp. Fortfarande går den ej över ca 1/4. Kan den nya termostaten varit trasig och att "automatisk choke" ligger på pga trasig termostat? Någon som vet vad tempmätaren normalt ska visa vid varm motor på en sån här?
Ytterligare en mystisk sak är att motorn är svårstartad när den blivit varm och man slår av och vrider på nyckeln igen. Man får "gnugga" lite då. Ibland vissa varma sommardagar fortsätter motorn att gå i några sekunder efter att jag stängt av tändningen med nyckeln. Vet inte om detta kan vara relaterat till hög CO men nämner det ändå.
Bränsleförbrukningen är ca 0,75 l/mil vid blandad körning.
Tacksam för svar!
/ Fredrik
Någon som vet vad man gör åt hög CO på en gammal Toyota Starlet S -87? Motorn är en 2E-LC enligt Autoexperten. Tändstift och luftfilter är bytt. 14000 mil har den rullat och bilen är i mycket gott skick. Finns det någon justerskruv någonstans?
På bilprovningen visade COn över 9 först... men då var motortempen uppe ca 1/4 på mätaren vilket den mycket sällan går över. Bilprovningssnubben körde sedan runt bilen och varvade den ordentligt och mätte COn igen. Då var den nere i 3,4 (får ej överstiga 3,5) och jag såg efteråt att tempmätaren närmade sig mitten just efteråt, där den aldrig annars befinner sig.
Termostaten byttes för ett drygt år sedan men det blev ingen skillnad på motortempen enligt tempmätaren efter detta ingrepp. Fortfarande går den ej över ca 1/4. Kan den nya termostaten varit trasig och att "automatisk choke" ligger på pga trasig termostat? Någon som vet vad tempmätaren normalt ska visa vid varm motor på en sån här?
Ytterligare en mystisk sak är att motorn är svårstartad när den blivit varm och man slår av och vrider på nyckeln igen. Man får "gnugga" lite då. Ibland vissa varma sommardagar fortsätter motorn att gå i några sekunder efter att jag stängt av tändningen med nyckeln. Vet inte om detta kan vara relaterat till hög CO men nämner det ändå.
Bränsleförbrukningen är ca 0,75 l/mil vid blandad körning.
Tacksam för svar!
/ Fredrik