Sida 1 av 1
Angående Bränsle GT4or
Postat: fre 07 jun 2013, 08:47:38
av JohanRocker
Hur är ECU:n inställd för bränsle till st165,st185,st205!
Vilka kör 95oktan respektive 98oktan?
Shell V-Power verkar överskattat då jag hört att Preem och Statiols 98 är lika mycket oktan i!
Jag har alltid kört 98 i mina GT4or är väl mest optimalt för en turbo bil?
Undantag E95 i en!
Tack på förhand!
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: fre 07 jun 2013, 09:29:20
av Dale
Kör oftast med OKQ8's 98 men ibland blir det 95 då det kan vara svårt att få tag på 98. Körde tidigare med Jet men då hade jag problem lite till och från. V-power har jag testat med men känns bara lite dyrare.
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: fre 07 jun 2013, 12:02:46
av amby
ST185 går så fett så jag kan inte tänka mig att 95 okt skadar motorn. Försöker undvika köra på 95 när jag kör 1 bar men jag har gjort det och inte märkt någon skillnad.
Fast min går väldigt fett.
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: fre 07 jun 2013, 16:07:42
av Glenn
Min ST165 gick okej på 95, men märkbart bättre på 98, men ST205'an går helt uruselt på 95, jag gissar att man tappar minst 20 hästar på det, och bilen hackar och går illa när turbon laddar fullt.
Trodde först att ECU'n skulle adaptera sej, men efter en tank så gick bilen fortfarande lika illa, så jag hällde i 98 och den gick bra igen, efter det har jag aldrig tankat 95 igen.
V-power är väl förstört numera, enligt nån test hade ju statoils 98-oktaniga högre oktan än V-power, jag tror inte ens dom påstår att den är 99 oktan längre ?
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: fre 07 jun 2013, 16:10:38
av Glenn
amby skrev:ST185 går så fett så jag kan inte tänka mig att 95 okt skadar motorn.
Huruvida den går fett eller ej spelar ju ingen roll i sammanhanget, problemet med för låg oktan är ju att bränslet självdetonerar innan bränsleblandningen ska antändas = knackningar, vilket ECU detekterar och försöker justera bort, vilket gör att bilen går kasst.
Men det skadar nog inte motorn, isåfall skulle det ju inte vara okej att köra på enligt instruktionsboken, man kan ju till och med köra på 80nånting har jag för mej, men med "reducerad effekt".
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: fre 07 jun 2013, 21:09:20
av Johnny Blade
Glenn skrev:Min ST165 gick okej på 95, men märkbart bättre på 98, men ST205'an går helt uruselt på 95, jag gissar att man tappar minst 20 hästar på det, och bilen hackar och går illa när turbon laddar fullt.
Min ST165 beter sig exakt så,hackar och går illa.
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: lör 08 jun 2013, 00:24:24
av Glenn
Jo, men antagligen inte i närheten av lika illa som ST205

på ST165'an var det mer "ryck" medans turbon laddade, på ST205'an känns det som att nån sitter och dödar motorn mest hela tiden.
Iofs var det länge sen jag ad en St165, men jag bytte ju direkt från den till ST205.
Re: Angående Bränsle GT4or
Postat: lör 08 jun 2013, 11:43:48
av JohanRocker
Glenn helt rätt v-power är ju rena rama lögnen preem och statiols 98 var mer oktan i på testet tror 98.3 på brem och 98.4 på statiol när dom testa och v-power hamna precis på 98.1 eller något sånt!