5SGTE (in progress)
Postat: fre 05 jul 2013, 23:48:56
Ja då får jag väl ta och starta en ny tråd här då med mitt bygge som börjat ta en mjukstart nu. Bygger som sagt en 5S-GTE med 1999 5S motorblock och vev kombinerat med 3S-GTE gen3. Inte mycket mer att säga en det
Lite bilder då :
Bilen såg ut såhär när jag köpte den.

Så jag fick helt enkelt fixa till den lite men lite kosmetika
Resultatet blev helt ok:

Inte nog med det. Jag tröttna på orginalmotor och gick och köpte mig en T04e turbo och ett grenrör. 3" downpipe fick jag ju ha till detta
byta ut soppapumpen till en walbro och fixa en ny fuelrail med 1000cc spridare. en BTR inhandlades också och nytt intercoolerkit (ebay). Fick låna polarens garage och efter en längre tid en beräknat fick vi startat bilen och jag kört hem den.

Motorn med T04an i.
Tog inte lång tid förrän det spruta vatten då jag glömde sätta klämman på vatten returen
. Även en kontakt till en spridare hade lossnat. Men sen gick det undan... tills jag kom på att jag ville ha mer och efter en del läsning på nätet tog jag beslutet att fixa en garage plats och riva ut motorn. Köpte kolvar och allt till 3S men kändes trist när alla sa att den inte orka så mycket. så skicka tillbaka kolvarna och la 500kr mellan så fick jag kolvar till en 5S istället. Hitta ett motorblock på skroten i Malmö för 500kr som var komplett med vev. bara handla 
Sen gick det ett tag innan jag nu äntligen börjat få ihop allt. Motor lämnades in på MMR i malmö och dom fixa med allt. resultatet blev såhär:

87.5mm CP kolvar

Eagle stakar med ARP bultar. ARP bultar även till veven. ACL lager till hela bottendelen också.

Målat lite grejor
Så nu var det bara att börja sätta ihop den och det gjorde jag också. Fler bilder:

Målat motorn lite snabbt bara för syns skull!

Oljepump och vattenpumpen på.

Oljetråget testat så det passar. Fick ju modifiera lite för att få på det. Hade inga problem i alla fall med att ARP bultarna slår i skvalpskyddet i tråget.
Så längre än så här är jag inte kommer ännu men imorgon ska jag sätta på toppen och sen får jag se om jag får ta på det som behövs i helgen för att fortsätta.
Toppen som jag ska ha på:

Köpt komplett med 272 HKS kammar, HKS drev; större ventiler och HKS fjädrar. planslipad och portad för bättre flöde också.

Koppling köpt från ATS Racing i USA, deras svänghjul och Stage 6 koppling.
Dåså då ska denna mannen gå och lägga sig så man kommer upp i tid imorgon och kan sticka och leta grejor så man kan fortsätta skruva ihop motorn.

Lite bilder då :
Bilen såg ut såhär när jag köpte den.

Så jag fick helt enkelt fixa till den lite men lite kosmetika

Resultatet blev helt ok:

Inte nog med det. Jag tröttna på orginalmotor och gick och köpte mig en T04e turbo och ett grenrör. 3" downpipe fick jag ju ha till detta


Motorn med T04an i.
Tog inte lång tid förrän det spruta vatten då jag glömde sätta klämman på vatten returen


Sen gick det ett tag innan jag nu äntligen börjat få ihop allt. Motor lämnades in på MMR i malmö och dom fixa med allt. resultatet blev såhär:

87.5mm CP kolvar

Eagle stakar med ARP bultar. ARP bultar även till veven. ACL lager till hela bottendelen också.

Målat lite grejor

Så nu var det bara att börja sätta ihop den och det gjorde jag också. Fler bilder:

Målat motorn lite snabbt bara för syns skull!

Oljepump och vattenpumpen på.

Oljetråget testat så det passar. Fick ju modifiera lite för att få på det. Hade inga problem i alla fall med att ARP bultarna slår i skvalpskyddet i tråget.
Så längre än så här är jag inte kommer ännu men imorgon ska jag sätta på toppen och sen får jag se om jag får ta på det som behövs i helgen för att fortsätta.
Toppen som jag ska ha på:

Köpt komplett med 272 HKS kammar, HKS drev; större ventiler och HKS fjädrar. planslipad och portad för bättre flöde också.

Koppling köpt från ATS Racing i USA, deras svänghjul och Stage 6 koppling.
Dåså då ska denna mannen gå och lägga sig så man kommer upp i tid imorgon och kan sticka och leta grejor så man kan fortsätta skruva ihop motorn.