Lyckad import från Tyskland x 2
Postat: fre 19 jul 2013, 23:41:51
Familjen har i två omgångar fört in två olika Toyota från Tyskland. Först en T27, första registrering 2009-12-10 och därefter en Toyota E15J (Auris) med första registrering 2007-06-25.
Även efter omkostnader för ombesörjandet av införseln, försäkringar, skatter, ursprungskontroll, registreringsbesiktning samt kontrollbesiktning var bilarna betydligt billigare än i Sverige. Vi sparade cirka 30 000 SEK på vår T27. Därefter har jag låtit TKD-behandla bilen. Detta på inrådan av en verkstadsanställd på en Toyotamärkesverkstad. Det blev den stora rostskyddsbehandlingen för 6000 SEK. Senast lät jag även lackförsegla bilen med en 12-procentig teflonbehandling på TefCar i Köping, inklusive fälgförsegling och glasförsegling för 7000 SEK. Även efter dessa behandlingar blev bilen billigare än motsvarande bil i Sverige. Toyota Sverige och Toyotahandlarna där jag oftast befinner mig i Strömstad och Västerås har därefter servat och gått igenom bilarna. De behandlar våra två Toyota som vilka andra Toyota som sålts i Sverige. Det känns både tryggt och bra.
Vi valde att köpa våra bilar hos auktoriserade återförsäljare. De har varit smidiga att ha att göra med. För oss var en obruten märkeskedja viktigare än pris eller miltal. Firman Oesterhelweg i Gütersloh rekommenderas varmt. Jag pratar obehindrat tyska, men återförsäljaren är van att serva kunder från Norge och andra länder på engelska. Återförsäljaren var mycket behjälplig och bjöd även på helt nya och snygga Nokianvinterdäck på aluminiumfälgar.
Jag kan verkligen rekommendera firman och att själv hämta sin Toyota i Tyskland. De faller snabbare i pris som begagnade än här i Sverige och är endast mycket sällan sämre utrustade än här. Stolsvärme och halvljusautomatik är oftast standard i senare årsmodeller.
http://www.oesterhelweg.de
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... till-slut/
http://www.dinitrolcenter.se/
http://www.tefcar.se/
Även efter omkostnader för ombesörjandet av införseln, försäkringar, skatter, ursprungskontroll, registreringsbesiktning samt kontrollbesiktning var bilarna betydligt billigare än i Sverige. Vi sparade cirka 30 000 SEK på vår T27. Därefter har jag låtit TKD-behandla bilen. Detta på inrådan av en verkstadsanställd på en Toyotamärkesverkstad. Det blev den stora rostskyddsbehandlingen för 6000 SEK. Senast lät jag även lackförsegla bilen med en 12-procentig teflonbehandling på TefCar i Köping, inklusive fälgförsegling och glasförsegling för 7000 SEK. Även efter dessa behandlingar blev bilen billigare än motsvarande bil i Sverige. Toyota Sverige och Toyotahandlarna där jag oftast befinner mig i Strömstad och Västerås har därefter servat och gått igenom bilarna. De behandlar våra två Toyota som vilka andra Toyota som sålts i Sverige. Det känns både tryggt och bra.
Vi valde att köpa våra bilar hos auktoriserade återförsäljare. De har varit smidiga att ha att göra med. För oss var en obruten märkeskedja viktigare än pris eller miltal. Firman Oesterhelweg i Gütersloh rekommenderas varmt. Jag pratar obehindrat tyska, men återförsäljaren är van att serva kunder från Norge och andra länder på engelska. Återförsäljaren var mycket behjälplig och bjöd även på helt nya och snygga Nokianvinterdäck på aluminiumfälgar.
Jag kan verkligen rekommendera firman och att själv hämta sin Toyota i Tyskland. De faller snabbare i pris som begagnade än här i Sverige och är endast mycket sällan sämre utrustade än här. Stolsvärme och halvljusautomatik är oftast standard i senare årsmodeller.
http://www.oesterhelweg.de
http://transportstyrelsen.se/sv/Vag/For ... till-slut/
http://www.dinitrolcenter.se/
http://www.tefcar.se/