Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

skulle dra på lite som jag ibland brukar göra med celican. gav fullt från 1 an när jag svängde ut vid en korsning. men jag gav inte fullt förrän däcken var raka eftersom jag är rädd om drivknutarna. vill inte ha dom svängda när jag ger.

men när jag gav fullt så spann den loss lite och jag skicka i 2 an men då fanns det ingen växel. provade flera gg. sen la jag i 3 an och den fanns. sen provade jag 4 an ,men den var väck. samma som backen.

så 2an,4an, backen är borta. va detta??? :x :cry: har aldrig varit med om sånt här på någon av mina vagnar innan. kör mest bakhjulsdrift annars. bmw mk3.


har ni några ideer? Jag hade tänkt att ha min celica som en turbo projekt. har köpt grenrör och lite annat grejer för en turbo konventering , men den måste ju gå att växla. pajar skiten vid original effekten så är de inte lämplig som turbo projekt

mvh Johannes
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Dale »

Länkage/vajer problem?
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

skall kolla upp det.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av cheetah1 »

Mja, det låter ju helt klart som att det är nåt länkage/mekanikrelaterat, om inte wirerna eller det andra utvändigt, så finns det väl en massa jox inne i också.. Hur som helst inte prestandarelaterat, utan snarare att du har varit för våldsam och slitit sönder grejerna.. ;) Närå, men det är förhoppningsvis ingen större fara...
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

cheetah1 skrev:Mja, det låter ju helt klart som att det är nåt länkage/mekanikrelaterat, om inte wirerna eller det andra utvändigt, så finns det väl en massa jox inne i också.. Hur som helst inte prestandarelaterat, utan snarare att du har varit för våldsam och slitit sönder grejerna.. ;) Närå, men det är förhoppningsvis ingen större fara...

Hmm för våldsam. Har växlat på samma sätt sen jag fick körkort. Har aldrig haft problemet förr. Har haft många bilar. Har haft kortet i 8-9år.

Man skall ju inte kunna slita sönder växlarna ändå. Även om det var planen . Så mkt kraft behövs ju inte direkt för att växla. Även om man vill ha det snabbt.

Ännu en nackdel med dessa grävlingar.
Man måste ju kunna lita på bilen. Att grejorna inte släpper när man ska växla. Så snabb är ju inte en 20år gammal celica gti så att man behöver en våldsamt snabb växling för hinna innan varvtals skyddet tar i. Tvärtom. Jag har god tid på mej att få i växlarna.

Är det vajer eller länkage på st 162?

Vad kan gått fel?

Är det nåt man bör justera ibland?

Kan man förstärka?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Larco »

Lyft på plasten runt växelspaken/armstödet och titta så att båda wirarna sitter fast både i armarna på spaken och att höljet sitter fast i framkant av spakstället. Om det högra wirehöljet lossnar kan jag tänka mig att det blir svårt att att få i just de växlarna.
Om det inte är något fel där kolla i motorrummet, länkaget sitter rätt långt bak ovanpå lådan mot torpedväggen. Kolla så att det inte finns några uppenbara fel där heller.
Toyotas växellådor brukar hålla för mycket mer än standardeffekten även om det ökända synkringsproblemet ju finns i celica/mr2/camry/... lådorna. Sen är ju såklart vissa tåligare än andra och de får ju inte vara misshandlade...
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

tack för jätte bra info. Skall öppna och kolla läget. Kanske man skulle bytt alla vajrar då kanske växlarna blir lättare att få i oxå.

Vad är det för synring s grej problem som du pratar om. Det är inte 2an s problemet finns?
Känns ibland som det inte riktigt vill hänga med ibland.

Kommer bli annorlunda sen när man får i turbo då man använder mer momentet eftersom turbo maskiner måste hinna få upp ladd först.
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Larco »

Johannes Rydberg skrev:Vad är det för synring s grej problem som du pratar om.
Synkringarna går hårt åt på 2an och 3an. När de blir för slitna klarar de inte av att synka så delarna snurrar lika fort i lådan och det skorrar/skrapar när man lägger i växlarna. Märks tydligast vid nedväxlingar eftersom de får jobba mest för att synka då. Men det lär också hänga ihop mycket med hur bilen körs.
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Johannes Rydberg
Inlägg: 377
Blev medlem: tor 16 apr 2009, 21:21:38
Bilmodell: Celica st 162
Årsmodell: 88
PostOrt: Henån
Land (Country): sverige

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Johannes Rydberg »

okej. Då har min körts snällt innan. För jag har inga såna ljud alls. Men är det nedväxlingar som är värst. Så om man undviker dom så håller dom?
Men är det ett frabriks fel ?
Kan man uppgradera eller är det låd byte från en nyare celica som gäller?
Användarens profilbild
Larco
Inlägg: 1044
Blev medlem: sön 22 feb 2009, 17:49:45
Bilmodell: Supra mk3 Celica GT-Four ST165
Årsmodell: 1988
PostOrt: Upplands Väsby
Land (Country): Sverige
Ort: Upplands Väsby

Re: Tappat 2an 4an och backen. försvann vid växling 1-2an

Inlägg av Larco »

Eller mer korrekt sagt, dreven gnager lite på varanda innan växeln går i om man inte växlar rätt. Känns ganska tydligt i spaken också. Mina växellådor har varit så i båda mina celicor. Bytte till en CS-låda i min gamla bil. Min nuvarande ska också bytas så småning om.

Fabriksfel är ju fel att säga men det beror på hur man ser på saken. Synkringarna är för klena för hur bilarna oftast körs.
Ja nedväxlingar är lite värre än uppväxlingar om man inte dubbelkopplar. Vid nedväxlingar måste ju ringarna öka drevens varvtal vilket kräver lite mer av dem.

ST202 lådan kanske kan vara lite bättre, vet inte om S-lådorna fick liknande uppgraderingar som E-lådorna i turbomodellerna fick from 91-92. Däremot ska ST202-lådan ha fått diffbroms tillskillnad från tidigare lådor ;)
Vänliga hälsningar
Andreas
---------------------
Supra MK3 1JZ-GTE '88
Celica GT-Four ST165 '89 | Projekttråd
Corolla G6R AE111 '99 SÅLD | Projekttråd
Skriv svar