Toyota Carina II GLi 2.0 2000 16 Valve '88
Postat: sön 04 aug 2013, 01:25:28
Hej allesammans!
Har aldrig vart någon Japanfantast tidigare men har gått och köpt mig en Toyota i våras som har något väckt mitt intresse.
Motorn är en 2 liters 16 ventilare på 121 hk och utan turbo och har gått 32.350 mil.
Det är så här att jag har lite problem att felsöka, och skulle behöva lite hjälp från folk som håller på med dessa bilar.
Jag tycker om att skriva en del och beskriva utförligt, så hoppas det inte gör något att ni får läsa lite, och hoppas verkligen att ni kan förstå det jag beskriver.
Jag känner den förra ägaren väl, och om jag känner honom lika väl som jag vet att jag gör så köper han inget nytt om det inte är trasigt eller något fel med det. Det ser ut så här.
Den har haft problem att starta när det har vart det minsta lilla fuktigt i luften, speciellt efter att det regnat.
Och han har bytt allt mellan tändkablaget från fördelaren och rotor till tändstiften, och menade också att han bytt tändstiften, vilket jag har lite svårt att tro på om jag ska vara ärlig. Tror snarare att han bara borstat av stiften och blåst rent dem och monterat tillbaka dem. Gubben har inte tummen mitt i handen, men han är som den äldre generationen, det behövs inte nytt om det gamla fungerar.
Hursomhelst, så har det fungerat något bättre, men jag har blivit ändå ståendes på parkeringar för att motorn inte vill starta, men vrider jag av nyckeln och väntar en stund så fungerar det igen. Har dock vart med om ett par gånger att jag vart tvungen att gå ut i regnet och spraya i Igniter-dosans kontakt under huven för att få igång den. Men vet inte riktigt var problemet sitter.
Motorn saknar ork från att man sticker iväg tills att man kommer upp i varv, får ingen ork förrän efter 4,800 varv eller så.
Har spekulerat om det kan vara avgassystemet som är boven varför inte den orkar dra iväg.
Så, hade lös ljuddämparen bak idag för att den har hängt lite löst och läkt i en skarv ca 2 veckor på grund av en tidigare reperation av denna tidigare ägare.
Det är gjort så att man har kapat av röret något fult före kröken som går över bakaxeln, ca 15 cm före den ordinarie konan till bakre ljuddämparen, och har gjort en hemmagjord kona för att kunna montera ihop det igen, genom att använda den ordinarie rörstumpen kvar i ljuddämparens fläns och sedan svetsat på ett något grövre rör med kona.
Han har sedan klämt åt avgasröret kommande framifrån för att den skulle passa in i den nya konan, och jag tror starkt att detta kan vara skälet till att det inte finns något tryck i motorn när man drar på gasen. Kan ta en bild på spektaklet imorgon.
Samtidigt provade jag skaka i ljuddämparen, och det skramlar ganska så ordentligt i den.
Och undrar om det kan vara delar från kattan som har blåst in i ljuddämparen? Och kattan är körd? Som också delar från kan bromsa avgasflödet? Jag ska i vilket fall som helst byta det mellersta röret mellan katten och bakre ljuddämparen eftersom att det går inte ha det gjort på det sättet som det är gjort.
Sen, så har man i historian haft problem med EGR:en menar tidigare ägaren, och den vart rengjord på verkstad och hade enligt honom fått tillbaka draget och orken. En bekant har haft en likadan bil och har diskuterat med han då att även hans fick samma symtom, och att det berodde på EGR:en. Men vill verkligen höra med dom som håller på med dessa bilar och kan dem om varför bilen gör som den gör, så vad säger Toyota proffsen? Tack på förhand!
Har aldrig vart någon Japanfantast tidigare men har gått och köpt mig en Toyota i våras som har något väckt mitt intresse.
Motorn är en 2 liters 16 ventilare på 121 hk och utan turbo och har gått 32.350 mil.
Det är så här att jag har lite problem att felsöka, och skulle behöva lite hjälp från folk som håller på med dessa bilar.
Jag tycker om att skriva en del och beskriva utförligt, så hoppas det inte gör något att ni får läsa lite, och hoppas verkligen att ni kan förstå det jag beskriver.
Jag känner den förra ägaren väl, och om jag känner honom lika väl som jag vet att jag gör så köper han inget nytt om det inte är trasigt eller något fel med det. Det ser ut så här.
Den har haft problem att starta när det har vart det minsta lilla fuktigt i luften, speciellt efter att det regnat.
Och han har bytt allt mellan tändkablaget från fördelaren och rotor till tändstiften, och menade också att han bytt tändstiften, vilket jag har lite svårt att tro på om jag ska vara ärlig. Tror snarare att han bara borstat av stiften och blåst rent dem och monterat tillbaka dem. Gubben har inte tummen mitt i handen, men han är som den äldre generationen, det behövs inte nytt om det gamla fungerar.
Hursomhelst, så har det fungerat något bättre, men jag har blivit ändå ståendes på parkeringar för att motorn inte vill starta, men vrider jag av nyckeln och väntar en stund så fungerar det igen. Har dock vart med om ett par gånger att jag vart tvungen att gå ut i regnet och spraya i Igniter-dosans kontakt under huven för att få igång den. Men vet inte riktigt var problemet sitter.
Motorn saknar ork från att man sticker iväg tills att man kommer upp i varv, får ingen ork förrän efter 4,800 varv eller så.
Har spekulerat om det kan vara avgassystemet som är boven varför inte den orkar dra iväg.
Så, hade lös ljuddämparen bak idag för att den har hängt lite löst och läkt i en skarv ca 2 veckor på grund av en tidigare reperation av denna tidigare ägare.
Det är gjort så att man har kapat av röret något fult före kröken som går över bakaxeln, ca 15 cm före den ordinarie konan till bakre ljuddämparen, och har gjort en hemmagjord kona för att kunna montera ihop det igen, genom att använda den ordinarie rörstumpen kvar i ljuddämparens fläns och sedan svetsat på ett något grövre rör med kona.
Han har sedan klämt åt avgasröret kommande framifrån för att den skulle passa in i den nya konan, och jag tror starkt att detta kan vara skälet till att det inte finns något tryck i motorn när man drar på gasen. Kan ta en bild på spektaklet imorgon.
Samtidigt provade jag skaka i ljuddämparen, och det skramlar ganska så ordentligt i den.
Och undrar om det kan vara delar från kattan som har blåst in i ljuddämparen? Och kattan är körd? Som också delar från kan bromsa avgasflödet? Jag ska i vilket fall som helst byta det mellersta röret mellan katten och bakre ljuddämparen eftersom att det går inte ha det gjort på det sättet som det är gjort.
Sen, så har man i historian haft problem med EGR:en menar tidigare ägaren, och den vart rengjord på verkstad och hade enligt honom fått tillbaka draget och orken. En bekant har haft en likadan bil och har diskuterat med han då att även hans fick samma symtom, och att det berodde på EGR:en. Men vill verkligen höra med dom som håller på med dessa bilar och kan dem om varför bilen gör som den gör, så vad säger Toyota proffsen? Tack på förhand!