Sida 1 av 1

Toyota Carina II GLi 2.0 2000 16 Valve '88

Postat: sön 04 aug 2013, 01:25:28
av Carina II GLi
Hej allesammans!
Har aldrig vart någon Japanfantast tidigare men har gått och köpt mig en Toyota i våras som har något väckt mitt intresse.
Motorn är en 2 liters 16 ventilare på 121 hk och utan turbo och har gått 32.350 mil.
Det är så här att jag har lite problem att felsöka, och skulle behöva lite hjälp från folk som håller på med dessa bilar.
Jag tycker om att skriva en del och beskriva utförligt, så hoppas det inte gör något att ni får läsa lite, och hoppas verkligen att ni kan förstå det jag beskriver.

Jag känner den förra ägaren väl, och om jag känner honom lika väl som jag vet att jag gör så köper han inget nytt om det inte är trasigt eller något fel med det. Det ser ut så här.
Den har haft problem att starta när det har vart det minsta lilla fuktigt i luften, speciellt efter att det regnat.
Och han har bytt allt mellan tändkablaget från fördelaren och rotor till tändstiften, och menade också att han bytt tändstiften, vilket jag har lite svårt att tro på om jag ska vara ärlig. Tror snarare att han bara borstat av stiften och blåst rent dem och monterat tillbaka dem. Gubben har inte tummen mitt i handen, men han är som den äldre generationen, det behövs inte nytt om det gamla fungerar.
Hursomhelst, så har det fungerat något bättre, men jag har blivit ändå ståendes på parkeringar för att motorn inte vill starta, men vrider jag av nyckeln och väntar en stund så fungerar det igen. Har dock vart med om ett par gånger att jag vart tvungen att gå ut i regnet och spraya i Igniter-dosans kontakt under huven för att få igång den. Men vet inte riktigt var problemet sitter.

Motorn saknar ork från att man sticker iväg tills att man kommer upp i varv, får ingen ork förrän efter 4,800 varv eller så.
Har spekulerat om det kan vara avgassystemet som är boven varför inte den orkar dra iväg.
Så, hade lös ljuddämparen bak idag för att den har hängt lite löst och läkt i en skarv ca 2 veckor på grund av en tidigare reperation av denna tidigare ägare.
Det är gjort så att man har kapat av röret något fult före kröken som går över bakaxeln, ca 15 cm före den ordinarie konan till bakre ljuddämparen, och har gjort en hemmagjord kona för att kunna montera ihop det igen, genom att använda den ordinarie rörstumpen kvar i ljuddämparens fläns och sedan svetsat på ett något grövre rör med kona.
Han har sedan klämt åt avgasröret kommande framifrån för att den skulle passa in i den nya konan, och jag tror starkt att detta kan vara skälet till att det inte finns något tryck i motorn när man drar på gasen. Kan ta en bild på spektaklet imorgon.
Samtidigt provade jag skaka i ljuddämparen, och det skramlar ganska så ordentligt i den.
Och undrar om det kan vara delar från kattan som har blåst in i ljuddämparen? Och kattan är körd? Som också delar från kan bromsa avgasflödet? Jag ska i vilket fall som helst byta det mellersta röret mellan katten och bakre ljuddämparen eftersom att det går inte ha det gjort på det sättet som det är gjort.

Sen, så har man i historian haft problem med EGR:en menar tidigare ägaren, och den vart rengjord på verkstad och hade enligt honom fått tillbaka draget och orken. En bekant har haft en likadan bil och har diskuterat med han då att även hans fick samma symtom, och att det berodde på EGR:en. Men vill verkligen höra med dom som håller på med dessa bilar och kan dem om varför bilen gör som den gör, så vad säger Toyota proffsen? Tack på förhand!

Re: Toyota Carina II GLi 2.0 2000 16 Valve '88

Postat: mån 05 aug 2013, 02:09:08
av Johnny Blade
Välkommen!
Just denna motor (3S-FE) brukar kunna vara lite känslig för fukt.Det är då fördelaren som är problemet.Tändspolen är inbyggd i fördelaren,det brukar kunna bli överslag i spolen på något vis.Det brukar yttra sig i att motorn startar men tvärdör om man rör gasen,eller att den hackar och baktänder.
Det lättaste man kan göra är att kolla felkoder genom att bygla mellan "E" och "T1" i diagnostikdosan på vänster fjäderbenstorn.Sedan vrider man på tändningen och räknar motornlampans blinkningar.
http://www.4crawler.com/4x4/CheapTricks/TroubleCodes/
Hur ser stiften ut då?

Re: Toyota Carina II GLi 2.0 2000 16 Valve '88

Postat: mån 05 aug 2013, 04:59:52
av Carina II GLi
Tack så mycket! :)

Har haft lös stiften, och dom är gräddvita och släta elektroder, helt normalt.
Tog ändå och rengjorde dom innan montering, men borde nog ändå kanske byta dom då gnistan såg lite svag ut.
Dessa har enkel sidoelektrod, Denso Q20PR-U, som den tydligen ska ha. Har kört jämnföring på stiften och kan ersättas med Bosch FR7DC+, Bosch FR7DCX, Champion RC9YC4, NGK BCPR6E, NGK BCPR6ES. Vet dock ej vilken som är att föredra. Kört med Champion i allt från motorsågar till mopeder, fyrhjulingen och snöskotern och de har hållit klart bäst, på bilsidan vet jag inte dock.

Har lagt märke till just testdosan, och funderat på just detta hur man använder sig utav den, mycket hjälpfullt tips må jag säga, har filmat impulsen på instrumentbrädan och den blinkar, 2 sekunder, blinkar, 4 sekunder, blinkar, och så om igen.
Men förstår inte hur man ska tyda dessa felkoder, aldrig hållit på med dessa typer av manicker förut.



Har aldrig haft det problemet du beskriver, men den är grinig när det är fuktigt ute, och lite 5-56 i kontakten hjälper 9/10 gånger när problemet yttrar sig. Fördelaren är ny bytt sedan något år tillbaka med kablage och stick med tändhattar från OP i Torneå, fick ett kvitto på det, men kan det verkligen vara där det jäklas igen?
När jag haft på tändningen mer än 30 sekunder till en minut, tar det en sekund mer innan startmotorn får upp snurret, och då stampar den bara istället, utan att gå igång. När jag utförde testet, med tändningen på i knappt 2 minuter innan jag var klar så var det samma visa igen, visserligen har vi dimma och dagg ute på kvällsidan men det är ju sanslöst att den inte alls vill snurra igång. Har misstänkt batteriet, ett Exide 60 Ah, som inte orkar riktigt.
Batteriet är något litet för plattan när det finns 3.5 cm till godo mot motorn så antar jag att det inte är det tänkta batteriet på plats utan det ska vara något med lite mera kräm i sig :) Gubben la väl dit något gammalt batteri han hade i garaget åt mig antar jag.

Re: Toyota Carina II GLi 2.0 2000 16 Valve '88

Postat: tis 06 aug 2013, 18:19:00
av Carina II GLi
Har fått problemet ur världen nu :)
Har hållit på med styrdosan under huven och nollställt felkoden men efter att jag gått och startat så var den tillbaka. Utan att fatta varför den gjorde det. Nå, så hade kollat laddningen i batteriet, med avstängd nyckel hade jag 12.6 volt, öppnade jag dörren bara försvann dom fort under 12 volt och när man drog på starten var det som att startmotorn inte ville få direkt snurr, men den började stampa ganska ordentligt ändå men utan att starta. Ändå, har jag inte i kopplat dörrlampan i taket, men den lyser på instrumentpanelen. Så, hjälpstartade, laddade upp batteriet i bilen igen, körde feltestet, felkod tillbaka.
Kollade hur mycket ström det var i batteriet och var uppe i 12.5 volt igen, satte igång stereon, och på 2-3 minuter var det samma "stampa-stampa-stampa-stampa". Hjälpstartade igen, kollade laddning på generatorn, 14.6 volt. Hm, nånstans smiter strömmen. Pappa kom hem och frågade varför det luktar skit, skyllde på mig som vanligt och vi började skylla på varandra.
Skit lukten försvann inte under de 10 minuterna jag demonstrerade feltestet, så vi började ju undra vars det kommer ifrån.
Vi hade fått igång bilen igen, och den starka lukten började bita mera, jag böjde mig fram över batteriet och höll ärmarna på locket och tyckte att det vart lite väl varmt under armarna. Farsan sa åt mig att jag är tokig, och kände själv på batteriet och sa åt mig att stänga av motorn i det kvickaste. Så bort med batteriet, och samtidigt så öppnade pappa korkarna i det gamla batteriet och det luktade riktigt äckligt ur korkarna, gick inte stå vid batteriet. Tvättade batteriplattan på oxid som såg ut som salthögar. Satte dit ett Merca-Varta 60 Ah, snurrade igång motorn, gjorde felsökningen och *system normalt. Nollställde dosan, gjorde testet igen, samma *system normalt :)
Jag har också haft problem med dålig lukt i bilen, och skyllt på mamma och pappa som lånat bilen och inte hållit ordning i bilen.
Men med att vi bytte batteriet, försvann också lukten fort :)

Har också haft ett stort problem med axet, och saknat all ork och acceleration på femmans växel vart i stort sett omöjligt.
I och med att vi bytte batteriet är strömmen tillbaka till in i bilen, radion tappar inte lagringsminnet och acceleration på femmans växel från 50 km/h upp till 120 km/h går som en dans!

Tack för hjälpen hursomhelst!

Re: Toyota Carina II GLi 2.0 2000 16 Valve '88

Postat: tis 06 aug 2013, 20:55:46
av Johnny Blade
Ojdå! :?