Sida 1 av 1

Kamrems byte

Postat: ons 07 aug 2013, 15:19:23
av toy carina
jag skall byta kamrem och den verkar vara nån kugg fel (1eller2) borde motorn gå bra? den är även omställd fördelaren så tändningen är justerad 10 grader på markeringen som det skall vara. Jag ställer väl efter markeringen men vart fundersam när bilen går bra. Bilen är en Carina MKII 2,0 16v 1992 3s-fe motorn.

Re: Kamrems byte

Postat: tor 08 aug 2013, 01:49:54
av Johnny Blade
Varför tror du att det är felkuggat?
Jag bytte nyligen på min Camry med 3S-FE och lyckades få remmen ett kugg fel. :oops:
Det yttrade sig i att hela bilen ruskade och motorn svarade inte på gasen som den borde.
(Jag trodde först att ruskandet berodde på att jag samtidigt fyllde motorkuddarna med PP-flex.)

Re: Kamrems byte

Postat: tor 08 aug 2013, 07:21:04
av toy carina
Johnny Blade skrev:Varför tror du att det är felkuggat?
Jag bytte nyligen på min Camry med 3S-FE och lyckades få remmen ett kugg fel. :oops:
Det yttrade sig i att hela bilen ruskade och motorn svarade inte på gasen som den borde.
(Jag trodde först att ruskandet berodde på att jag samtidigt fyllde motorkuddarna med PP-flex.)
Jag håller på byta remmen och ser att den är felkuggad. Man skall kolla hålet på kam drevet och det skall stämma överens med en liten urjackning bakom, finns ett litet körn slag också men det kan det inte vara för då är den helt ur läge. Det verkar vara lite delade meningar om denna motor är en frigående (slår inte sönder ventilerna) eller att kolven tar i ventilerna.
Jag ställer den efter märkningen i alla fall.

Re: Kamrems byte

Postat: fre 09 aug 2013, 01:38:19
av Glenn
Beror ju lite på hur det blir fel, motorn kan mycket väl gå "snällt" men kanske tröttare om något står en kugg fel.

Re: Kamrems byte

Postat: fre 09 aug 2013, 07:39:34
av toy carina
Glenn skrev:Beror ju lite på hur det blir fel, motorn kan mycket väl gå "snällt" men kanske tröttare om något står en kugg fel.
Nu är remmen bytt, bilen har varit rejält trött när förra ägarn bytt remmen och felkuggat. den har inte varvat. Sedan har tändningen ändrats och ställts in så den tänder rätt och då har bilen gått bra, nu när jag ställt in kammen och veven rätt då har jag ställt tillbaks tändningen, vridit tillbaks fördelaren som den har varit sen ny.