Problem med fruset lås bak. Avensis kombi -05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Problem med fruset lås bak. Avensis kombi -05

Inlägg av Oliven »

Är det fler än jag som får problem med bagageluckan på Avensis kombi när det blir några minusgrader? Knappen slutar reagera helt enkelt. Jag var till returbilen och plockade en låskista med motor. Bytte och den Slutar fungera vid samma temp ungefär så det känns inte som det är problemet sitter. Inga problem att öppna via "nödluckan" i bagaget så det känns inte som att själva låset fryser.

Så det är det frågan om det är själva knappen eller finns det något annat på vägen som kan strula?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem med fruset lås bak. Avensis kombi -05

Inlägg av cheetah1 »

Är du säker på att det är just minusgrader? Det är ju annars inte helt otänkbart att gummimembranet över knappen har sprucket med åldern, och att du får problem på vintern för att det är salt i vattnet som stänker in så det leder ström bättre (och orsakar en massa felströmmar, saltvatten leder ström flera storleksordningar bättre än osaltat vatten), alternativt om det är första gången det dyker upp skulle det kunna bero på korrosion. Tänkbart att det förbättras vid varmare temperaturer också, grejer rör på sig när temperaturer ändras, kan tänkas att det blir lite bättre kontakt, precis så det funkar, när det är varmare ute.
Oliven
Inlägg: 11
Blev medlem: lör 20 okt 2018, 20:06:27
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 5
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige

Re: Problem med fruset lås bak. Avensis kombi -05

Inlägg av Oliven »

Det följer temperaturen ganska exakt så jag får för mig att det är relaterat, ställer jag in bilen i varmgarage så går luckan att öppna efter en kort stund. Knappen ser hel ut men det betyder ju inte att den är tät, sitter ju ganska utsatt.

Ska kolla vad en ny kostar, alternativt att man får åka ut och plocka en sån också om den är svindyr....

Tanken med inlägget var att se om det var ett vanligt problem.
Skriv svar