Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
VersoAuris
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 16 jan 2020, 10:33:34
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: 14871
Land (Country): Sverige

Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av VersoAuris »

Hejsan! Undrar om någon vet vad som kan ha gått fel efter att jag bytte bromsbelägg fram på min 2011 Verso. Brukar inte vara problem med bromsbyte men den här gången blev det jobbigt. När man trampar på pedalen sjunker den och antisladdlampan blinkar och det piper. Det händer bara när man har driven ( automat) eller backen i. Inte heller när handbromsen är i. Läste mig till på nätet att man kan paja huvudbromscylindern när man trycker tillbaka kolvarna. Tyckte att jag inte hanterar problemet och åkte därför till närmaste verkstaden. Mekanikern gjorde en felsökning men hittade inget fel. Visade hur den beter sig och felkod kom upp. Han sa att jag kanske hade rätt med huvudbromscylindern och jag beställde en och han bytte plus luftade bromsarna. Han hörde av sig och sa att allt var klart. Gick bra att betala och hämta bilen. Jag gjorde det efter att de hade stängt. Startade bilen, lade i driven och tryckte på bromsen. Exakt likadan som innan! Ingen skillnad. Ringde upp meken som så att han hade haft handbromsen i när han testade färdbromsem och då hade den inte larmat. Vad göra nu? Någon som har någon idé? Samma fel men fyra och ett halvt tusen fattigare. Det står i instruktionsboken att det är slirindikeringslampan som indikerar fel i VSC eller TRC-systemen. Tacksam för tips och råd!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av cheetah1 »

Det låter som att den tror att det sladdar. Antisladdlampan blinkar snabbt då, är det det den gör? Vissa bilar piper också (för att riktigt ta fokus från att man håller på och kör av vägen). Även att den sjunker kan tyda på det, när antisladdet/ABS:en går in så kan man på en såpass ny bil uppleva det som att den närmast tar pedalen ifrån en. Isåfall skulle jag tro att du har skadat en ABS-givare, alternativt en ABS-krans, fast de sistnämnda borde vara inbyggda i lagerboxarna på en så modern bil. Skulle även kunna vara nån kabel som är skadad eller har hamnat i kläm nere vid bromsarna, då främst ABS-givarkablarna. Kanske nästan mer sannolikt.

Vet inte riktigt varför huvudcylindern skulle skadas när man trycker tillbaka kolvarna, dock. Den är gjord för hundratals bar, något du inte kan uppnå med din tving eller rörtång eller vad du nu använde för nåt, i synnerhet med tanke på att trycksidan är öppen rätt upp i reservoaren när du inte har foten på bromsen..

Edit: Förresten, en annan funktion som ger en liknande upplevelse, men jag har dock inte varit med om nån bil som tänder några lampor eller piper när den gör ingrepp, är nödbromsassistenten. Den kan upplevas som att den suger tag i pedalen och bilen bromsar hårdare än man tyckte att man tryckte. De Toyotor jag har kört och haft anledning att bromsa så den gjort ingrepp har dock inte varit så våldsamma, blev snopen när jag bromsade för en hjort med jobbets mercabuss häromdagen, jag tyckte inte jag behövde bromsa så hårt, men instinktivt är man ju jävligt snabb att sätta foten på bromsen när man plötsligt har en fyrbening på vägen framför sig, och det tolkade mercan som att jag nödbromsade. Pang sa det så stod bilen stilla innan jag hann fatta vad som hände.

Vet inte om det kan vara det som reagerar på din, tycker inte den borde blinka nåt då, men det låter lite likt det också.
VersoAuris
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 16 jan 2020, 10:33:34
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: 14871
Land (Country): Sverige

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av VersoAuris »

Tack för tipsen! Huvudbromscylindern verkar ha varit ett dyrt villospår. Det låter rimligt med abs-givarproblem. Kan mycket väl ha varit på något av misstag. Den larmar bara när bilen rör sig dvs med drive eller back i men inte om den är hindrad av handbroms eller i p-läge. Efter att ha trampat på bromsen och den larmar dröjer det några sekunder innan bromsen släpper och bilen rör sig. Kanske är systemet som fungerar på det viset? Ska krypa under vid första bästa tillfälle och inspektera abs-givarsladdarna.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av Glenn »

Det som gör att huvudcylindern pajar vid bromsjobb brukar snarare vara när man luftar och då trycker den helt i botten, men jag har aldrig varit med om det, bara läst om det.

Hur ser oken ut ? är det nån form av fjädrar som kan monteras fel ? typ denna: (lånad bild från nätet)

Bild

jag syftar alltså på den silverfärgade fjäderbygeln som sitter utanpå oket, detta är vanligt på ATE-bromsar och om man monterar den fel får man ett liknande fenomen som du beskriver..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av cheetah1 »

Jaa.. Jag fick inte frambromsen på hojen att fungera när jag satte låssprinten till stiftet på fel håll. Minns inte vad jag gjorde, om det hamnade emellan eller vad som hände, men när jag tog isär allt så funkade igen. Hursomhelst vad det samma sak där, pedalen bara sjunker.

Med det sagt gav det också obefintlig bromsverkan (dessbättre är jag smart nog att jag drog den fram och tillbaka på uppfarten och kände om det kändes rätt innan provkörning), och jag vet inte riktigt varför det skulle generera några blinkande lampor..
VersoAuris
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 16 jan 2020, 10:33:34
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2011
PostOrt: 14871
Land (Country): Sverige

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av VersoAuris »

Tackar för förslagen. Har inte haft möjlighet att riva isär bilen en vanlig vardagkväll men ska ta en titt när jag får möjlighet. Alltid bra med goda råd!
Klasson
Inlägg: 1
Blev medlem: ons 02 aug 2023, 19:20:05
Bilmodell: Verso
Årsmodell: 2014
PostOrt: Uddevalla

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av Klasson »

Hej, hur slutade detta? Fått precis samma fel på min verso idag.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Problem efter byte av bromsbelägg fram på en verso.

Inlägg av Micke2 »

Skulle pedalen sjunka pga att ABS tror det halkar nått hjul, trots stillastående, skulle man höra och känna ABS arbeta. Samma durr i pedalen som vid broms.
Borde också vara större fel än en sensor.
Vanligaste felet en sensor får är brott och då ingen signal = ingen hastighetsregistrering på det hjulet.
Skulle kanske kunna bli durrande broms felaktigt i ca 100m, sen felkod på orimlig signal och lysande ABS lampa samt avaktiverad ABS.

Jag VET av egen erfarenhet att man kan få sjunkande pedal av rostiga kanter på bromsskivan, när man precis bytt belägg.

Jag antar att du har gjort det också eftersom du har PRECIS samma fel?
Annars bör du starta ny tråd.

För övrigt förstör man ingen huvudcylinder genom att pressa tillbaka bromskolvar.
Det som KAN förstöra den, är när man sen ska lufta, eller pumpa ut kolvarna igen. Händer det har man haft slitkanter eller annat som skadat tätningarna när dom rört sig över den skadade ytan däri.

Ovanligt, och händer nästan bara riktigt gamla och slitna bilar. Byts aldrig bromsvätskan tex, kan man få rost innuti systemet.
Skriv svar