laddningsbesvär Toyota Avensis 2004

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
augfors
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 apr 2019, 16:41:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sverige

laddningsbesvär Toyota Avensis 2004

Inlägg av augfors »

Hej!

har sedan 2 veckor tillbaka fått strul med att batteriet drar ur.

allting började med att jag påväg hem från jobbet upptäckte att tre lampor på instrumentpanelen började spöka. det var ABS, VSC och TRC OFF som började blinka. jag körde då hem och stannade. kort därpå skulle jag iväg igen och orkar inte bilen starta. batteriet har dragit slut i bilen. jag laddar upp batteriet i ca 2 dygn och bilen går då igen som den skall i ca 3-4 dagar innan samma problem dyker upp igen. jag bytte då batteri i drömmarna om att det befintliga helt enkelt givit upp.

i samband med att jag sätter i ett nytt batteri så passar jag på att mäta polerna vid uppstart och här kommer det spännande.

vid uppstart så får batteriet drygt 14,2 volt för att efter cirka 2 minuters tomgång sjunka drastiskt ner till ungefär 12,5 volt. därefter sjunker volten med 0,01 var 5-10 sekund.

min fråga är således, är generatorn trasig eller vad kan detta bero på?

generatorn verkar fungera vid uppstart då volten ligger inom rimliga värden för att sedan efter en tid på tomgång slutar fungera?

är inte jätterutinerad med bilar och felsökning men vill bara försäkra mig om att jag inte missar något innan jag går och stoppar i en ny generator, vilket känns som nästa steg för mig.

tack på förhand // August
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: laddningsbesvär Toyota Avensis 2004

Inlägg av cheetah1 »

Det här är en gissning, men en ganska kvalificerad sådan.

I generatorn sitter det en komponent som heter laddningsregulator. Denna består av halvledarkomponenter, som, mer eller mindre, mäter utspänningen och anpassar fältspänningen så att sagda utspänning hålls på rätt nivå.

Halvledare slutar fungera som dom ska om dom blir varma. Trasiga elkomponenter blir varma.

Meen det kvittar, för laddningsregulatorn är inbyggd i generatorn nuförtiden, så såvida du inte känner dig kvalificerad att riva isär och renovera en generator så är det samma del du byter ändå, dvs hela generatorn. Jag vet faktiskt inte ens om det går att köpa laddningsregulatorer till nyare generatorer ändå numera.
augfors
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 apr 2019, 16:41:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sverige

Re: laddningsbesvär Toyota Avensis 2004

Inlägg av augfors »

tackar så ödmjukast för svar. jag glömde nämna att bilen går oförändrat med batteriet bortkopplat. det hände mer av en slump än avsiktligt men jag upplevde det underligt att bilen inte dog vid bortkoppling av batteriet om generatorn skulle vara dålig.

vet inte om detta är normalt men det är lite av anledningen till att jag vill kolla om det går att felsöka närmre än att mäta volten över batteriet?

MVh August
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: laddningsbesvär Toyota Avensis 2004

Inlägg av cheetah1 »

Du kan mäta spänningen direkt på generatorn, för att se om det är nåt spänningsfall mellan generatorn och batteriet. Men det är ganska osannolikt då det oftast går en fet kabel direkt mellan generatorn och batteriet, utan nåt annat emellan.

Sen kan man nog också säga att om vi antar att laddningsregulatorn ger för dålig utspänning när den blir varm så är det nog en jäkla tur, för att koppla bort batteriet med motorn igång kan generera väldigt vassa spänningstoppar, eftersom laddningsregulatorn inte har nån buffert att reglera mot. I en modern (ganska) bil med en massa elektronik kan detta vara direkt obra. Så gör inte så.
augfors
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 05 apr 2019, 16:41:54
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2004
PostOrt: Gävle
Land (Country): Sverige

Re: laddningsbesvär Toyota Avensis 2004

Inlägg av augfors »

Generatorn är nu bytt och bilen allt verkar fungera som det skall igen. På vilket sätt den gamla generatorn var trasig orkar jag inte utreda men tack för svar och tips.
Skriv svar