Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Tittioo
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 07 apr 2021, 07:25:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Inlägg av Tittioo »

Hej!

Köpte min avensis här om veckan, endast rullat 17.000 mil, så riktigt fräsch! Allt som styr funktion funkar bra MEN min kopplingspedal knarrar/knakar.
Jag testade själv att spraya silikonspray och ljudet försvann, det kom dock tillbaka efter ett tag. Jag lämnade in den på verkstaden för att byta spolarpump och påpekade även för dem knarrandet, de smorde upp kopplingen och sa att det inte är något som stör funktionen utan snarare är ett irriterande ljud man vänjer sig vid efter ett halvår.
Ljudet försvann men nu är det tillbaka igen - jag stör mig som attan och vet inte om jag kommer vänja mig - så, har någon haft samma problem? Hur blev ni av med det?

Jag sprayade endast det jag kom åt utan att ta bort plastkåpan som sitter ivägen för pedalerna men jag antar att de på verkstaden har sprayat in där kopplingen går in till motorrummet, men jag kanske borde testa det för säkerhets skull?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Inlägg av Glenn »

Jag har haft liknande på båda mna T20-celicor, värst på ST205'an, låter som man trampar på en anka när man kopplar.

När det var som värst vände sej typ folk om vid rödlysena och undrade var ankan var..

Vet ionte om det är samma som du har men jag lyckades aldrig hitta mitt problem..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tittioo
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 07 apr 2021, 07:25:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Re: Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Inlägg av Tittioo »

Glenn skrev: lör 08 maj 2021, 15:24:15 Jag har haft liknande på båda mna T20-celicor, värst på ST205'an, låter som man trampar på en anka när man kopplar.

När det var som värst vände sej typ folk om vid rödlysena och undrade var ankan var..

Vet ionte om det är samma som du har men jag lyckades aldrig hitta mitt problem..
Fy vad jobbigt.. jag var förbi Toyota verkstaden också här om dagen och de sa att det verkar vara ett återkommande problem på de gamla bilarna. De smorde upp, sa att det är inget som påverkar funktionen "bara försöka tänka bort det", det är nån torr del någonstans som blir dyr att byta, 2000 om jag har TUR. Inte för att delen är dyr utan för att det är mycket jobb att plocka isär allt för att komma åt den delen. Inte ens de på Toyotaverkstaden tyckte det var värt det.

Är det samma för dig, att ljudet kommer och går när du smörjer?
Vad gjorde du tillslut, du körde bilarna till de la av av andra anledningar?
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Inlägg av Johnny Blade »

Jag servade en Corolla idag.

Här blev det iaf bra med lite smörja.

Det kan tänkas att ljudet kommer tillbaka snart.Då får man väl smörja igen. ;)
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Inlägg av Glenn »

Tittioo skrev: sön 09 maj 2021, 21:35:09 Fy vad jobbigt.. jag var förbi Toyota verkstaden också här om dagen och de sa att det verkar vara ett återkommande problem på de gamla bilarna. De smorde upp, sa att det är inget som påverkar funktionen "bara försöka tänka bort det", det är nån torr del någonstans som blir dyr att byta, 2000 om jag har TUR. Inte för att delen är dyr utan för att det är mycket jobb att plocka isär allt för att komma åt den delen. Inte ens de på Toyotaverkstaden tyckte det var värt det.

Är det samma för dig, att ljudet kommer och går när du smörjer?
Vad gjorde du tillslut, du körde bilarna till de la av av andra anledningar?
jag smorde där jag kunde, och ibland trodde ajg att problemet blev bättre, men så kom det tillbaka.

även om man inte gjorde nåt kunde det variera i ljudvolym frpn vecka till vecka.


Den bilen har stått i garaget i 5 år nu, men innan körde jag ändå bara :/
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Tittioo
Inlägg: 8
Blev medlem: ons 07 apr 2021, 07:25:39
Årsmodell: 0
PostOrt: Uppsala

Re: Knarrande kopplingspedal Toyota avensis 1.8 kombi -04

Inlägg av Tittioo »

Johnny Blade skrev: mån 10 maj 2021, 12:23:56 Jag servade en Corolla idag.

Här blev det iaf bra med lite smörja.

Det kan tänkas att ljudet kommer tillbaka snart.Då får man väl smörja igen. ;)
Det låter exakt som det gör i min bil!
Tack så mycket

Sedan jag postade inlägget har jag testat smörja precis där du visade, det hjälper faktiskt! Däremot kommer det tillbaka titt som tätt men det är väl bara att smörja igen som du säger. Vad använde du när du smorde?
Jag lyckades även lokalisera ljudet till under motorhuven https://vimeo.com/manage/videos/546816680 . Tog mitt silikonspray från biltema och sprayade in där det rör sig så försvann det med!
Skriv svar