Yaris turbo -04!!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
hawi73
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 11:16:28
Bilmodell: toyota yaris turbo
Årsmodell: 4

Yaris turbo -04!!

Inlägg av hawi73 »

Holloj!
Olycklig ägare av en Yaris turbo. Bilen går varm, trycker ut kylarvatten, blir svalare då man slår på värmepaketet.
Byt:
Kylare, vattenpump, termostat

Fläkten startar och kyler!

Jaha då återstår bara en sak antar jag, suck!!! Toppackning eller sprucken topp.
Toyota vill ha 20000kr för att fixa detta. Sotningssatsen kostar 1350kr inkl toppackn.. Gör det själv tänker jag. Någon som har ngn erfarenhet av detta? Kanske en annan ide på vad som är tokigt?

Just det ja när bilen startas efter det att den körts så låter det som att den går på 3 cyl. en kort stund.

Ha de/ Hågge
Användarens profilbild
YarisMek
Inlägg: 186
Blev medlem: fre 14 okt 2011, 19:00:56
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 2010
Land (Country): Sverige

Re: Yaris turbo -04!!

Inlägg av YarisMek »

Låter som de skulle kunnat skada pakningen... Har ej gjort såna jobba med bensin motorer, ej än hänt för mig. Trycker ut kylar vatten vart? vit rök?
hawi73
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 11:16:28
Bilmodell: toyota yaris turbo
Årsmodell: 4

Re: Yaris turbo -04!!

Inlägg av hawi73 »

Bilen börjar koka, lite oregelbundet tycker jag men mest då man åker längre. Trycker ut vatten genom expansionskärlet. Ingen vit rök. Glykol verkar försvinna fastän det inte har kokat ur. Men jag är till 99% säker på att packningen eller toppen rykt. Skönjer avgaslukt i glykolen samt att det luktar glykol från avgasröret då man startar den och den går på mindre än 4 cyl en mycket kort stund.

Kommer att vägra lämna in den till toyotacenter för 20000kr. Bära eller brista jag får göra det själv.
Några speciella tips vid demontering, förutom tdc, skruva upp toppen och kammarna enligt "skruv ordning". Något mer?

/Hågge
GT4-R
Inlägg: 445
Blev medlem: tis 03 mar 2009, 19:41:47
Bilmodell: ST205 Avensis 2,4.Nya audiq3
Årsmodell: 0
PostOrt: Gävle Gräddö
Land (Country): Håkan

Re: Yaris turbo -04!!

Inlägg av GT4-R »

Kollat med en annan verkstad .här i Gävle finnes en duktig kille. Brukar ligga halva priset mot Toyota.
Kört: Impreza 2009, C 4 2011, Avensis 2,4 kombi executiv svart skinn:)
ST205, GT4-R, Aygo 2009, Auris 2008, Prius 2011.
Avensis 10a Prenium olivgrön 2,0


Kör nu q3 2019 och nu en corolla 1999 1.3 Golf sportcombi dsg 2016
hawi73
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 11:16:28
Bilmodell: toyota yaris turbo
Årsmodell: 4

Re: Yaris turbo -04!!

Inlägg av hawi73 »

Snart är toppen bortplockad (2,5h). Stötte på lite patrull med grenröret, får se hur det "löser" sig.

/Hågge
Användarens profilbild
Hemiyoda
Pay User
Inlägg: 503
Blev medlem: tor 05 feb 2009, 22:11:02
Bilmodell: Charmant
Årsmodell: 1987
PostOrt: Västerås
Land (Country): Sverige
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Yaris turbo -04!!

Inlägg av Hemiyoda »

Rengör ytorna på blocket/toppen (var försiktig så att du inte repar). Kolla att toppen/blocket är raka fortfarande. Har du nya topplocksbultar? Brukar vara av sträcktyp på "nyare", (typ senaste 20åren.. :) )
Erik Berg
Team Bodge
Celica -75, -76, Supra -86, Crown -72, Charmant -87, LS400 -91
Chibi no Vorovu dewarimasen!
hawi73
Inlägg: 4
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 11:16:28
Bilmodell: toyota yaris turbo
Årsmodell: 4

Re: Yaris turbo -04!!

Inlägg av hawi73 »

Mycket skruvning men inget överjävligt. Toppen är lös och detta tog ca 7h tot.toppen kommer att lämnas in på lokal verkstad för provttryckning mm. Är det ngn som vet om kompsänkningen till dessa bilar endast var en extra topppackning??
Ha de / hågge.
Ps man var inte tvungen att montera lös turbon som Toyota center sa och köpa packningar för 1500 spänn till turbon!!!!. Nog är det märkligt att stavningen på denna smarta tel. Inte hjälper till med ordet turbo utan vill att det ska va.turban.....
Skriv svar