ABS felkoder

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

ABS felkoder

Inlägg av Andkje »

Hej

kör en st185 och ABS:n krånglar på ett konstigt sätt.

Kör jag under 100 hm/h så funkar den precis som vanligt. Kör jag över så tänd varningslampan för ABS och den ger en felkod som säger att givaren höger fram är kass/ingen signal osv. Stänger av bilen kort och startar igen och vi är tillbaka på ruta ett.

Några tankar eller någon som har varit med om liknande?

mvh
Anders
thowi
Inlägg: 107
Blev medlem: fre 29 apr 2011, 21:29:18
Bilmodell: yaris 1,33
Årsmodell: 2011

Re: ABS felkoder

Inlägg av thowi »

Skadad eller sprucket sensorhjul är nog troligast, går oftast att se med blotta ögat.
Kan också vara själva sensorn som håller på att ge upp.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS felkoder

Inlägg av Glenn »

Bara för att vara säker, har du likadana däck på runtom ? ..har du ett däck av fel dimension (stoort no-no på 4wd) så kan du få sådana där fenomen också, skillnaden blir för liten för att det ska märkas vid låg hastighet, men när du kör snabbt så detekterar ABS'en fel.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: ABS felkoder

Inlägg av Andkje »

Hej

Inga synliga skador på både sensor och på kransen. men den har ju varit med om några salta vintrar här i vårt saltälskande land.

Samma däck/profil/fälgar så det är lugnt.

Det precis vid 100 som den tänds.

Fattar inte vad som kan vara felet.

mvh
Anders
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: ABS felkoder

Inlägg av Micke2 »

Tjena.

Jag har varit med om samma sak på en kia.

Det var ABS sensorn. Såg hel ut, och funkade till 100km/h, senare 70 km/h, för att sen lysa konstant.
Detta tog 6 mån.


Micke.
Andkje
Inlägg: 49
Blev medlem: tis 23 feb 2010, 20:15:47
Årsmodell: 0

Re: ABS felkoder

Inlägg av Andkje »

Tjenare.

Har tänkt till lite nu

När jag renoverade upp väghållningen så monterades allt på sin plats. Det sitter ett skydd för kuggkransen på drivaxeln. Ett cirkulärt skydd med ett hål för sensorn att gå igenom. Detta skyddet roterade med drivaxeln en gång då det inte satt helt fast. Sensorn kan ju helt klart ha fått sig en ordentlig smäll i detta läget. Detta var dock för ett bra tag sen.

Om man nu är på jakt efter en ny sensor, vart skall jag leta. ( toyota org kommer långt ner på listan )

Vad funkar och vart köper ni era billiga bildelar?

Mvh
anders
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4783
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: ABS felkoder

Inlägg av Glenn »

Det finns nån annan tråd där nån hade problem med en ABS-sensor och då köpte frånUSA tror jag, då länkades en adress dit iaf, och jag tänkte att den ska jag lägga på minnet, vilket jag förstås inte gjorde..

Men det borde gå att söka fram i forumet iaf.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar