Hängande bildörr, Celica -90

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Fnys
Moderator
Inlägg: 2641
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 15:47:50
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1996
PostOrt: Enskede
Land (Country): Sverige
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Hängande bildörr, Celica -90

Inlägg av Fnys »

Glenn skrev:Jag fattade det som att dörren satt snett så att säga ? ..då hjälper det ju inte att justera gångjärnen, om hela dörren sitter för lågt så är det väl rätt väg att gå. (vet inte om alla gångjärn kan justeras iofs)
Ursäkta om jag var otydlig. Som jag skrev i första inlägget hänger bara dörren i bakkant och vindrutans övre kant ligger snett mot listen vilket gör att när jag kör i någon ojämnhet i gatan så "knäcks" (knakar) det i rutan. Säkert för att den missar listen och ligger emot karossen.
Neblade skrev:Du har tre skruvar på gångjärnet mot karossen, lossa dem lite. Be någon lyfta dörren och hålla i till rätt position, dra åt!
Mer ska du inte behöva göra, brickor fungerar på köksdörren, här har du rörliga ankarmuttrar på baksidan istället (och litar på friktionen för att hålla på plats), efter 24 år har de nog vibrerat ner lite. Borde inte vara värre än så. Men det kan nog ta ett par justeringar för att få det perfekt. Eventuellt får du justera inlåset i karossen på samma sätt.
Tack. Dags att gå ut och prova nu på bilen istället för att gnälla vidare här på forumet. :)
Visste inte vart jag skulle börja då allt sitter fast och ingenting verkade gå att justera på.
Celica GT-Four ST205 -96 Projekttråd
Skriv svar