Avensis Verso som läcker kylarvatten

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Hej

Vår Avensis Verso från 2003 har börjat läcka kylarvatten och jag kan inte lokalisera läckan. Det syns ingen läcka på ovansidan, inte ett spår. Under bilen droppar vattnet ner bakom motorn, det droppar under insugningsröret men det är stört omöjligt att se vart det kommer ifrån. Jag har letat med ett endoskop men hittar inte vart det börjar.

Har någon av er på forumet varit ute för samma sak och kan ge något tips?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av cheetah1 »

Du har säkert värme i spjällhuset, kan vara där det läcker.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Verkar inte finnas någon värmeslinga i insugningsvägen. På baksidan sitter den stora svarta plastburken som fördelar luften till cylindrarna, alltså efter spjället. Under det finns det tjock skumgummi som sitter mellan fördelarburken och motorblocket och skumgummit är alldeles mättat med vatten och det är därifrån det droppar. Vad jag kan se så är det enda som innehåller kylarvatten i närheten är vattenpumpen men vad jag kan se så verkar inte läckan vara där. Det klart, en spricka i blocket skulle mycket väl kunna vara orsaken men det känns väldigt långsökt.

Det är väldigt trångt bakom motorn, och det blev inte mycket bättre att komma åt via hjulhuset. Kan det vara så att hela hjulupphängningens balkar måste bort för att det skall gå att komma åt underifrån eller går det att lossa motor och avgassystem och luta fram motorn för att få lite bättre plats?
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Nu fick jag se att det går faktiskt in ett rör bakom fördelaren, men ser bara ett rör, kan inte se vart det andra går. Men det går inte att se vad det är för nått bakom, någon som vet vad det sitter där och om det går att byta ut?
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Lite svårt att förklara, hittade bilder på Bildelsdatabasen.se och på länken nedan så ser man på första bilden den stora burken jag pratar om och bredvid den vita etiketten syns en slanganslutning.

På den nedersta bilden sens burken ganska bra och det är i underkant på den som det droppar vatten. Från ovansidan går inte att se någon läcka.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&s ... d=27274742
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Nu har jag fått bort plastburken, alltså luftfördelaren, fy fanken vad trång det är. Borde vara förbjudet med tvärställda motorer :-)

Det verkar som det läcker i topplockpackningen.... Vad gör man nu då? Kan de gå att dra toppen tror ni eller är det bara att plocka ner den och slipa om den och byta packningar? Någon som varit ute för liknande fel?
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av Swecap »

Detta känner jag igen, tyvärr får jag säga...
Troligen gängorna till toppbbultarna som gett upp. Lyft ventilkåpan å känn på bultarna, ev så får du ta bort kammarna för att komma åt.

Fråga om du vill veta nå mer.
Corona RT40 -66
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

Tack för tipset, jag tog bort kåpan men som du säger, man måste lyfta kammarna för att komma åt bultarna så jag gav upp för ikväll. Hur gör man bäst för att lyfta kammarna? Sitter kedjesträckaren på baksidan tro? Kunde inte se den men man måste kanske plocka bort mer skrot på vänstersidan för att kommat åt den.

Det konstiga är att jag ser inga spår av vatten i oljan, den är jättefin och luktar som det brukar, men det kanske bara är en tidsfråga innan vattnet kommer ner i oljan.
Användarens profilbild
Swecap
Pay User
Inlägg: 531
Blev medlem: ons 04 mar 2009, 22:43:11
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2000
PostOrt: Bollnäs
Land (Country): Sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av Swecap »

Sant, sträckare sitter mot torpeden.
Känns bekant att man släpper drevet på ena kammen för att underlätta att få bort kammarna. Inte kammen med vvti klumpen på då.

Brukar börja med att det bara läcker vatten utåt.
Corona RT40 -66
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis Verso som läcker kylarvatten

Inlägg av meckarmulle »

En fråga man funderar lite på då, är det möjligt att plana toppen och montera nya insatttsgängor, heter väl helicoil tror jag? Är det meningsfullt att ens fundera på en sån lösning? Kan man göra en sån reparation och sedan lita på att det håller eller blir motorn skrot?

Det finns motorer på skroten, är det en bättre väg eller riskerar man att råka ut för samma sak med en ny motor av samma årgång?

Bilen har iallafall gått 34000 mil så såhär långt är jag mycket nöjd med den trots allt och karossen är bra och växellådan är bytt tidigare och i bra skick.
Skriv svar