Bilen går in i felsäkert läge....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kenth
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 10:41:30
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 vvt-i
Årsmodell: 2003
PostOrt: Klågerup

Bilen går in i felsäkert läge....

Inlägg av Kenth »

Det har hänt mig 3 ggr den senaste månaden att bilen går in i så kallat felsäkert läge, någon annan som haft liknande problem? Stänger jag av bilen och startar igen så funkar den igen. Märkligt fel eller...?

Kenth
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bilen går in i felsäkert läge....

Inlägg av Micke2 »

Hej.

Bilens dator tappar kontakten, eller får orimliga värden av någon viktig sensor.
Då blir det nödläge, för att inte katen ska ta omedelbar skada.

Få felkoder utlästa.
Dom lagras, trots att den går ok igen.

Motorlampan lyser antar jag?

Micke.
Kenth
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 10:41:30
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 vvt-i
Årsmodell: 2003
PostOrt: Klågerup

Re: Bilen går in i felsäkert läge....

Inlägg av Kenth »

Ja ibland tänds motorlampan...
Den har gått bra hela sommaren men nu när det har blivit lite kallare så händer det igen... Men inte varje dag..
Kenth
Inlägg: 3
Blev medlem: tor 12 mar 2015, 10:41:30
Bilmodell: Toyota Corolla 1,6 vvt-i
Årsmodell: 2003
PostOrt: Klågerup

Re: Bilen går in i felsäkert läge....

Inlägg av Kenth »

Ja motorlampan tänds ibland....
Den har gått bra hela sommaren men nu har den börjat dumma sig igen...vet inte om det är för att det har blivit lite kallare.... störigt är det i alla fall...
HermanB
Inlägg: 6
Blev medlem: mån 18 nov 2019, 18:37:33
Bilmodell: Avensis 05
Årsmodell: 2005
PostOrt: 67194

Re: Bilen går in i felsäkert läge....

Inlägg av HermanB »

Hej!

Gammal tråd men för mig aktuellt då jag har samma symptom på min avensis - 06. Bilen går in i felsäkert läge emellanåt. Motorlampan kan lysa ett par dagar och sedan slockna och så håller det på. Blir bättre när det är varmare ute.

Felet har funnits nu i över ett halvår. Toyota föreslog byte av högtryckspump (bensin) efter att ha läst felkoder. Det skulle kosta över 20000. Själv tror jag det är ngt strul med en sensor eller liknande.

Skulle vara kul om någon kan berätta hur jag kan åtgärda felet. Vore synd att skrota en förövrigt fin bil.

/Herman
Skriv svar