Vibrerande Camry

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
taipen
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 17:38:04
Bilmodell: Camry 2.2
Årsmodell: 1992
PostOrt: 97751

Vibrerande Camry

Inlägg av taipen »

Har problem med min Camry 2.2 automat av 92:års modell. Börjar vibrera ganska kraftigt efter att man kört ca 70 km i normal hastighet (110 km/h) efter E4 detta har inträffat 2 ggr under de påsken. Händer vid gaspådrag men inga vibrationer i hastigheter under 70 km/h. Jag funderar på om de är någon utav drivknutarna som spökar då de uppträder lite då och då och kan vara helt borta om man kör kortare sträcka än 50 km. Någon som har en annan teori? Motorn går jämt och fint så de är inte där problemet sitter.
Citroën DS if I have to explain you wouldn´t understand
Användarens profilbild
Johnny Blade
Pay User
Inlägg: 1714
Blev medlem: sön 01 mar 2009, 09:37:57
Bilmodell: Crown
Årsmodell: 1984
PostOrt: Avesta
Land (Country): Sverige
Ort: Aghastadhum
Kontakt:

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av Johnny Blade »

Anliggande handbroms? blir något bakhjul varmt?
MS55/MS123/ST165/TA47/YR21/RX80/JZS160
2M/5M-GE/3S-GTE/3T-C/3T-GTE/3S-FE/22R-E/2JZ-GE/4A-F/4A-FE/4A-GE
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av cheetah1 »

Handbroms som går till litegrann, nyper, "följer med", släpper, hoppar tillbaka, och sen om igen med kraftiga vibrationer som resultat, är ett tydligt tecken på att du behöver byta handbromswirear. När det börjar, prova att dra lite försiktigt i handbromsen och se om det försvinner. Isåfall är det bara att byta, så försvinner det. :) Inte så konstigt heller, prova själv att hänga under en bil i 23 år och se om inte du kärvar lite sen också.. ;)
taipen
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 17:38:04
Bilmodell: Camry 2.2
Årsmodell: 1992
PostOrt: 97751

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av taipen »

Johnny Blade skrev:Anliggande handbroms? blir något bakhjul varmt?
Nej inget utav bakhjulen blir varma
Citroën DS if I have to explain you wouldn´t understand
taipen
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 17:38:04
Bilmodell: Camry 2.2
Årsmodell: 1992
PostOrt: 97751

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av taipen »

Har haft in bilen på verkstad och dom hittar inga fel :shock:
Citroën DS if I have to explain you wouldn´t understand
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av tobo »

Framhjulslager?
taipen
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 17:38:04
Bilmodell: Camry 2.2
Årsmodell: 1992
PostOrt: 97751

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av taipen »

tobo skrev:Framhjulslager?
Nej

Pratade lite bättre med bilmekanikern idag och han sa att bilen är trots sina 28 tusen mil så jäkla fin inga glapp eller något sådant, men han frågade när jag bytt handbromsbackar på den och jag sa aldrig. De enda han kan tänka sig är att någon utav backarna kanske är så nött att en bit släppt eller någonting som gör att handbromsbackarna inte släpper riktigt, så de ska bytas handbromsbackar och handbromskablar. Så de första svaren jag fick var kanske inte helt fel. :D

Helt klart handbromsbackarna som spökat, kände att de nöp lite på båda sidor när jag snurrade på bromskivan så nu är backar och vajrar bytta :D
Citroën DS if I have to explain you wouldn´t understand
taipen
Inlägg: 12
Blev medlem: fre 31 okt 2014, 17:38:04
Bilmodell: Camry 2.2
Årsmodell: 1992
PostOrt: 97751

Re: Vibrerande Camry

Inlägg av taipen »

Trorts bytet kvarstår problemet med vibrationer. Dessa vibrationer kommer efter 7.5 mils körning men är inte tillnärmelsevis lika kraftiga som sist och mellan 80 och 90 km/h över/under dessa hastigheter inga vibrationer?

Ja är man klant så är man, slarvigt injusterade backar höger bakhjul så handbromsen nöp lite vilket naturligtvis gör att de går trögt och vibrationer uppstår. Tack till AB Svenskbilprovning för de beröm min 92:a fick vid besiktningen. Besiktningsman lyrisk och visade alla rostfällor som var helt rena på min. Besiktningsman sa "man behöver inte ens ta fram rosthammarn" :D
Citroën DS if I have to explain you wouldn´t understand
Skriv svar