Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Nutrition »

Ja det är tyvärr plåttank på dessa värstingar och nu har det börja krypa ut dyrdroppar. Kollade Toyodiy bara för att få en hum, 400€ för tanken, men såklart oklart hur uppdaterat pris det är.

Sökte på artikelnr; 77001-52030 och fick ganska många sökträffar på bilskrotar med s.k. ekonomidel för runt 2000 pengar.

Min bästa handyman hos Toyota har tyvärr slutat men han sa att det är ett specialverktyg för locket till armaturen, ny packning behövs och ev. induktionsvärmare för bultarna till tanken. Klarar man det utan specialverktyget?

Någon som vet med säkerhet om det är samma tankskrälle för Yaris/Yaris Verso 1.0, 1.3 och 1.5? Typ 1999 - 2005? Det råkar inte finnas någon efterföljande, annan marknad eller ersättningstank av plast som passar?

Ekonomitanken/ej original, om jag nu förstått det rätt, var hittar skrotarna dessa ekonomidelar? =)

Har ni andra tips mottages det tacksamt men jag kommer inte försöka mig på något slabb för att laga befintligt durkslag.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Nutrition »

Ingen som skruvat tank? =)

Sladda förbi Toyota i vilket fall, ca 5800:- + packning, klammor, bultar etc.. Fanns även någon platta med i sprängskissen som jag får kolla upp status på befintlig.

Nåja, det lär bli en ekonomidel från skroten och så får jag försöka få loss tillbehören hos Toyota för rimliga pengar.

På plasttankar brukar armaturen sitta fastskruvad med en tandad ring av plast, denna brukar gå att knacka loss med lämpligt dorn o hammare. Är det samma lika på denna plåttank tro?
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Joggy »

Hej.
Tankarmaturen är fäst med 8st skruvar med 8mm skalle, alltså erfodras inget SST.
Det går två slangar till armaturen, en för bränsle och en för EVAP, dessa lossar man nog enklast genom att skruva bort två skruvar framtill under baksätet, lyft upp sittdelen och där under finns en servicelucka till armaturen där du kan lossa slangarna, det brukar vara lite pillrigt med just EVAP slangen där :mrgreen:

Lycka till!
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Nutrition »

Låter kanon! Ja gamla bränslekopplingar kan vara halvspännande, man får alltid isär dem på ett eller annat sätt men sen är det naturligtvis en fördel om jag får ihop det sen också =)

Tror jag var på den där serviceluckan när jag rostskydda, får öppna o ta en flukt innan det är dags att riva allt.
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Nutrition »

Friska upp mitt minne, hur anfaller jag bränslekopplingarna bäst? Ja jag ska trycklufta rent innan och operationen skulle gå att utföra utan att lossa slangarna men jag tänkte slippa vidra med tankarmaturen i bilen =)

Om det är något udda med elen får ni gärna informera om detta.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Glenn »

jag formligen HATAR moderna bränslekopplingar,dom strular tamejfan jämt, speciellt efter att man har tagit isär och ska ha ihop..
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Joggy
Inlägg: 67
Blev medlem: ons 20 jul 2011, 03:43:12
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Joggy »

Bränsleslangen har ett gult clips i stosen som du drar bort helt, sedan bara dra slangkopplingen rakt uppåt.
EVAP däremot är en betydligt mer intressant historia. Tanken ( :mrgreen: ) är att man ska trycka in vingarna på kopplingen, men det fungerar i princip aldrig. Då får man föra in en radiomejsel i de två hålen på slangkopplingen och försöka bryta låsen utåt, så ska slangen gå att dra bort förr eller senare.
Nutrition
Inlägg: 116
Blev medlem: sön 06 dec 2009, 16:42:16
Årsmodell: 0

Re: Yaris Verso 1.5 - Punka på tanken

Inlägg av Nutrition »

Då är det inte bara jag alltså ;)

Lite WD-40 senare.. kopplingen jag funderade över, den med gul låsning var plättlätt och visa sig vara trycksidan...

Bild

Den uppenbara, evap eller motsvarande humbug satt som sju svåra. Hade jag varit smart nog o tagit med mig en tång jag inte vet namnet på, en sån som bildar en ring med käftarna i stängt läge, typ, eller åkt o köpt en när jag kom på det så hade jag varit hemma men nä. "Det här ordnar sig ändå." Handfattningen var lögn, spelade ingen roll hur mycket jag tryckte, fnös o drog. Nedan uppfinning fungera nästan men bara nästan, böjde tillslut till en stor låssprint för anfall mot båda hullingarna samtidigt, klämde den med en polygrip samtidigt som jag saxa två instrumentmejslar för att hjälpa hullingarna in.. eller snarare plasten ut. Det är tur att man har tre händer.

Bild

Nu släppte i.a.f. skiten, tog ingen tid alls faktiskt... helt klart någon japan som ska en spark på smalbenet. Intressant ändå, de kan göra plastkopplingar i rymdmaterial som tål ungefär hur mycket stryk som helst efter 17 år men rostskydd är bara något de sett på bild.

Bild

Nytt ställe att rostskydda på tal om, pallade dock inte att koppla på sprutan så det fick bli att jaga bort lite rost o pensla istället. Tunnflytande med god penetrering, vicKtigt!

Bild

Nästa aber, bort med botten på armaturen, något hemligt gummi och sen en liten låsring med 8-10 tänder som naturligtvis inte ingick med filtret. Väl borta sitter filtret på en rörstump samt axeln där låsringen satt, kruxet är bara att det nya filtrets ring är mindre (ej svällt?) vilket gick att se med blotta ögat. Tryckte o knacka med baksidan av en mejsel men det ville mest ställa sig på sniskan och när jag fick det rakt ja då trycktes pumpen in i armaturen siosådär 5mm, kanon. Isär med armaturen, trycka tillbaka pumpen och på med gamla filtret igen.

Bild

Äkta Taiwan

Bild

Lite bättring

Bild

Tunnflytande även här

Bild

Inuti vilket var bra likt original, möjligen ser täcklocket lite mindre pålitligt ut här samt att lådan runt pumpen är i plåt jämfört med original i plast.

Bild

Blev även tunnflytande undertill men det fastna inte på bild

Bild

Men men, huvudsaken att det blev gjort =) Värmeskölden var lite skoj också, tre infästningar och ingen lik den andra = en snabb"mutter" som trycks på o skruvas av, en M10 skruv och ett plastclips. Att det i princip är omöjligt att sätta armaturen fel är i.a.f. en fördel med plåttank =)
Started out with nothing and I still got most of it left

NCP21L TS -01
KE30 -77
Skriv svar