Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Har köpt ytterligare en Corolla som är tänkt att grabben ska lära sig att skruva i. Då hans ekonomiska tillgångar är starkt begränsade så kan man ibland behöva göra alternativa lösningar.
Det är en -94 Wagon med 1.3XLi motorn på 88hk, 4EFE. Någon tidigare ägare har låtit rostskyddsbehandla den så den är väldigt skonad från rost. Lacken däremot (solid röd) är ett par snäpp mattare än när bilen var ny...
Har gått cirkus 23500 mil och man kan väl lugnt säga att förra ägaren (kvinna) inte ägnade en tanke åt att man behöver serva bilen ibland. "Gasa tills det rasar".
Vilket det också har gjort på en del ställen. Bara en sån sak som att oljefiltret (Toyota original) har gravrost...

1. Bakbromsarna (trummor) är metall mot metall. Det finns inte en tillstymmelse till belägg kvar på sköldarna! Höll fan knappt på att få bort trummorna heller och den ena verkar vara bortom all räddning, den andra är fräsch.
2. Handbromsen är av samma anledning ej fungerande men det verkar också som att ena sidans vajer (höger) inte rörs alls. Har inte kollat vidare på detta men det är väl vajern som gett upp. Är det samma vajrar på höger och vänster sida?
3. Avgasflätan läcker. Blir till plocka ut hela röret, kapa bort den och svetsa in en Biltema-fläta á 149,-. Borde väl funka? Övriga delar i avgassystemet ser inte så gammalt ut.
4. Förarstolen är lös i framkant. Bit-av-kaka tänkte jag men det som har hänt är att hela plåtskenan som sitter fast på golvet har gått tvärt av nästan längst fram! Är det vanligt? Har även hänt på andra sidan av samma stol och där har man svetsat ihop den. Vilket väl får bli melodin här. Men vi pratar alltså om en spricka på 4-5cm...
5. Kupefläkten låter. Löv eller nåt som fastnat trodde jag men icke, det är nåt i fläktmotorns kolhållare som låter, troligen är rotorn lite skadad. Går inte att komma åt utifrån och risken om man river den helt är att den aldrig går att få ihop igen. En ny kostar snett under 500,- i Tyskland och på en svensk skrot ligger dom på 3-500,-. Vet inte om detta är ett vanligt fel.
6. Antennen är av. Ingen stor grej men det skulle vara trevligt att få bra mottagning igen. Visst, det går att montera en helt ny och borra hål för den men originalantennen är anpassad till bilen och brukar funka bäst.
7. Kopplingen slirar i vissa lägen. Klantigt av mig att inte kolla och upptäcka det innan jag köpte den, hade jag upptäckt detta finns en möjlighet att jag hade backat ur.
Det är inte speciellt dyrt att byta koppling men det är ju en hel del jobb. Skulle vara bra med en guide just för denna motor.
8. Gravrost på bränsleröret. Men jag tror det får vara så länge. Händer nåt akut så får vi ta det då.
För mig är det helt osannolikt att bilen besiktades och godkändes för ca 1 år och 600 mil sen...
Sen finns det lite vanligt pyssel som instrumenteringslampor som slocknat, byte stereo, montera fjärrlås etc.

Hade inget emot att skaffa en hel reservdelsbil men om någon har dessa delar löjligt billigt så är jag intresserad:
Kupéfläkt
Antennen
Avgasrör med fräsch fläta
(eventuellt bättre beg koppling)
(en fräschare förarstol)
Behöver även vinterdäck
Övriga slitdelar beställer jag strax från Tyskland
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
fredrik mkIII
Inlägg: 473
Blev medlem: mån 02 mar 2009, 14:11:40
Bilmodell: Yaris 1.8 ts
Årsmodell: 7
PostOrt: Lur
Land (Country): sverige
Ort: Lur

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av fredrik mkIII »

Kupefläkt byter du enkelt. Tre skruvar underifrån i en triangel och dra ur motorn neråt. Tror du förstår.
Tror backar finns att köpa på biltema. Är sköldar kassa så finns de på Toyota för under 300 styck om jag minns rätt. Trummor borde finnas på skrot?
Det är inte samma wire på höger o vänster. Kolla Tyskland där rekomenderar jag.
Biltema svetsfläta låter bra och billigt. Måtta innan köp och kapa efter köp ;)
Ska man vara noggran med stolen så är det ju en säkerhetsdetalj. Men jag hade nog svetsat den om det var min egen.
Koppling anser jag att den är väldigt lätt att byta på denna modell. Om det är påfyllningsrör så kostar det typ 7-800 på mekonomen om jag minns rätt. Tryck och returrör brukar man ju kunna laga med slang och mycket vilja.

Vissa av lösningarna jag rekommenderar är mycket amatörmässiga här men det blir vad man gör det till och jag antar att reparationerna bara kan bli på detta sätt då det låter som att det inte får kosta några pengar typ? Eller så köper man nya delar på Toyota för 15000 istället ;)

Lycka till!
Fredrick Johansson

corolla ke70 nya ögonstenen
corolla ee10
Corolla ae82
+ nissan Cherry
+ suzuki cappuccino
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

fredrik mkIII skrev:Kupefläkt byter du enkelt. Tre skruvar underifrån i en triangel och dra ur motorn neråt. Tror du förstår.
Tror backar finns att köpa på biltema. Är sköldar kassa så finns de på Toyota för under 300 styck om jag minns rätt. Trummor borde finnas på skrot?
Det är inte samma wire på höger o vänster. Kolla Tyskland där rekomenderar jag.
Biltema svetsfläta låter bra och billigt. Måtta innan köp och kapa efter köp ;)
Ska man vara noggran med stolen så är det ju en säkerhetsdetalj. Men jag hade nog svetsat den om det var min egen.
Koppling anser jag att den är väldigt lätt att byta på denna modell. Om det är påfyllningsrör så kostar det typ 7-800 på mekonomen om jag minns rätt. Tryck och returrör brukar man ju kunna laga med slang och mycket vilja.

Vissa av lösningarna jag rekommenderar är mycket amatörmässiga här men det blir vad man gör det till och jag antar att reparationerna bara kan bli på detta sätt då det låter som att det inte får kosta några pengar typ? Eller så köper man nya delar på Toyota för 15000 istället ;)

Lycka till!
Tack.

När man köper grisen i säcken så upptäcker man alltid nya problem...å andra sidan så skulle detta bli en lär-dig-skruva bil och på den punkten passar den ju utmärkt.
Upptäckt sen sist:
Läckage i packbox mellan motor och låda. Kan vara därför som kopplingen är kass. Nåväl, den är enkel att byta och inte speciellt dyr så det får tas när kopplingen byts.
En damask är trasig. Samma sak här, varken dyrt eller svårt men ett rätt grisigt jobb...

Har beställt från Tyskland:
En uppsättning bromsbackar för 105,-
En ny vajer för 95,- (var samma på båda sidor, däremot så fanns en kortare främre del).
En ny bromstrumma för 190,-. Var för djupa spår i den gamla och ingen skrot i stan hade nån.
Priserna är inklusive frakt! Hydrauliken såg ut att funka och sköldarna var OK och jag tänker t o m återanvända fjädrar och annat då det inte var nåt större fel på dem.

Jodå, kupéfläkten är enkel att byta. Men det verkar svårare att få tag på en till skäligt pris, skrotarna ska ha 400 + frakt. Samma fläkt sitter även i nyare Corollor.
Trodde att det gick att fixa felet då den fungerar fint i övrigt, är bara ljudet som stör.

Stolen ska svetsas i morgon. Gick att plocka lös den trasiga delen.

Du har rätt i dina funderingar, sonen är studerande och har ont om pengar så det ska vara så billiga lösningar som möjligt. Det handlar trots allt om en bil för några tusenlappar så att det är inte läge att köpa original.. Flätan och påfyllningsröret tar vi senare. Har även vinterdäck på g till skäliga pengar.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Bromsarna är nu bytta liksom vajern. Det är inte så svår att byta den men man måste hissa upp bilen rejält då det är en massa plåtar ovanför avgassystemet som ska bort.
Backarna var lite pyssel, dels så behövde handbromsjusteringen flyttas över från de gamla backarna och sen så råkade jag spänna kuggmuttern för hårt och när jag skulle lossa den så drog jag åt den ännu mer....det gäller att ha koll på åt vilket håll man ska snurra dem! :wtf: Sen är det en sak att göra som i verkstadshandboken - där allt är löst: stoppa in två mejslar och hålla upp blecket med den ena och snurra muttern med den andra. Hrmpf! Man "glömmer" att det är omöjligt att jobba och se nåt från baksidan då det sitter stag och annat i vägen och det går sen knappt att få plats med två mejslar där. Sen måste man jobba spegelvänt och kolla med en liten spegel...och samtidigt arrangera med belysning....men jag tycker att jag fick till det till slut. Hade givetvis slackat på handbromsvajern innan och som vanligt så snurrade jag på kuggmuttern så att bromsarna började ta på tredje hacket när man ryckte i kryckan och spände sen resten med handbromsvajern. Men jag tycker ändå att bromsarna tar väldigt långt ner. Har jag missat nåt? Satt också och ryckte 20-30 ggr i kryckan innan jag spände vajern så att automatspänningen skulle få en chans att göra sitt jobb.

Skrotar drivs av underligt folk. Idag fanns det faktiskt en Corolla inne på en av stans skrotar och jag frågade vad man ville ha för fläkten. Femhundra spänn! Ja men en ny kostar under det i Tyskland - inklusive frakt. Han höll fast vid sin prissättning. Då kan du behålla din j-a fläkt tyckte jag!
Senare på kvällen så köpte jag en fläkt på ebay i Tyskland från en bilskrot där för 200,- inklusive frakt. Ha!

Försökte få bort antennen på den Corolla som fanns på skroten. Två skruvar på A-stolpen och sen kunde man rycka upp den ett par dm...men sen var det stopp. Hur gör man? Tyvärr gick inte dörren att öppna ordentligt så det kan vara lite meck om man måste bort med paneler och annat.

Stolen är nu svetsad, blev riktigt bra och syns knappt.

Har fått tag på schyssta vinterdäck.

Flätan som Biltema säljer är 45 i innerdiameter och röret som sitter där nu är 40 i ytterdiameter. Men längden stämmer. Får lämna bort detta till en duktig svetsare. Bara jag får bort bultarna till kat'en. Sitter det bult + mutter eller är det den idiotiska konstruktionen med en plåt (motsv.) med färdiga gängor på kat'en - som brukar rosta ihop totalt? En bult däremot är det ju bara att kapa och ersätta.

En fundering: har sett en youtubefilm där man tar bort växellådan på en nyare Corolla. Man lossar aldrig på spindelleden utan bara de två bultar som sitter genom fjäderbenet, sen kan man vika ut hela navet med bromsar och allt och trä ur drivaxeln (efter att centrummuttern är lossad). Är det så enkelt och rubbar man inga inställningar i hjulvinklarna då?

Nu låter detta dumt men kan det i stället för packboxen på motorn vara packboxen i växellådan som läcker och sen har det kommit olja på lamellerna? Hur vanligt är det? Ser man detta enkelt när lådan är väck?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Glenn »

autoexperten har extremt många storlekar på flexrör, mycket mer än biltema, men ungefär samma priser.

Jag skulle köpa ett flexrör till min ST202 där men sen fullagade jag istället.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Bilen har stått ett tag nu men efter jul så ska vi ta itu med den igen. Under tiden tänkte jag beställa lite delar.
Men jag blir inte klok på vad det ska vara för packbox fram, alltså mellan vevaxel och svänghjul. Är det en specialare som är 75x100x8.5 som heter 90311-75009?
Eller är det samma som på andra sidan?
Den förra verkar dyr som stryk.
http://www.toyodiy.com/parts/p_E_1996_T ... _1106.html
11381A:
http://jp-carparts.com/toyota/partlist. ... 1&fig=1106
Det konstiga är att när jag slår upp delar på Autoexperten via regnummer så säger den att det ska vara en packbox som är 35x49x6 och den kostar inte mycket. "Åtgår två st" står det.

Någon som kan hjälpa mig reda ut detta? Nu kan det ju vara växellådan som läcker men det mest vanliga är väl ändå denna?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Luskade ut att det skulle vara den större modellen men den var inte speciellt dyr i Tyskland när man väl hittade den. Cirka 75 spänn.
Nu har jag beställt kopplingssats, damask, packbox, kamrem mm så nu stundar skruvning när sändningen är mottagen!
Beställde från Autodoc.
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nu ligger lådan på golvet! Tog en eftermiddag + halva kvällen innan det var klart.
Kopplingen är helt slut, man ser knappt några tvärgående spår i lamellskivorna.
Bakom svänghjulet finns mycket riktigt packboxen som är 75x100 och man kan se att det är här som det kommer olja.
På tal om olja så är hela sprängkåpan täckt med ett lager fett på insidan så det här har nog pågått ett tag.
Om informationen stämmer så ska delarna komma i morgon eftermiddag men det känns kanske som vi väntar tills efter nyår med monteringen.

Har givetvis skrivit en guide och tagit lite bilder men den publiceras när allt är klart. 8-)
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Nu har allt kommit och det är dags att börja byta lite delar. Så här ser packboxen ut bakom svänghjulet

Bild

Min fundering nu: är det bara att peta ur den rakt fram som man gjorde på andra sidan eller måste man lossa bultarna som sitter runt omkring och ta det den vägen?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Användarens profilbild
Nizzehult
Inlägg: 456
Blev medlem: fre 15 maj 2009, 17:41:52
Bilmodell: Yaris 1.3 -00
Årsmodell: 2000
PostOrt: -
Ort: Ume'

Re: Ännu en Corolla inköpt...och nya frågor....

Inlägg av Nizzehult »

Ingen som vet?

Om man kollar på den här filmen:
https://www.youtube.com/watch?v=DcJbucGDDYI
så plockar man där bort hela den del som packboxen sitter i. Nackdelen är att man då måste gegga med packningsmateriel när man sätter dit den igen för nån sån packning har jag givetvis inte.
Det borde väl gå att göra detta på plats? Är rätt gott om svängrum och om man gör som i filmen att man använder en träbit där man borrat hål för axeln så borde det väl funka?
"Told you so"
Sincerely,
Your Intuition
Skriv svar