Dörr"switch" fråga Avensis 1 -99

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Dörr"switch" fråga Avensis 1 -99

Inlägg av SvEsson »

Hej! :)
Jag har lite problem med själv-låsande dörrar :shock: (låser 30 sek efter dörröppning). Inträffar i samband med att innerbelysningslampan i taket inte tänder sig när man öppnar dörrarna.
Jag har tittat lite i el-schema och misstänker en krets I14 "Integration Relay" som sitter till vä om ratten.
Nån som behövt byta ut den? Felet uppträder bara vid vinter och kyla.
Eller ska man koncentrera sig på "dörrströmbrytarna" som tycks vara någon typ av avkännare "Door Courtesy SW" (magnetskt?) i dörrtrösklarna?
Felet kan inte relateras till någon speciell dörr. Däremot fungerar allt som det ska när jag öppnar bakluckan!
Hälsningar
/Sven
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Dörr"switch" fråga Avensis 1 -99

Inlägg av cheetah1 »

Du är inte helt klar med hur du menar här, låser sig dörrarna även om du har öppnat en dörr och hoppat in? För låser du upp och inte öppnar någon dörr ska dom låsa sig själva igen efter ungefär 30 sekunder.
Å andra sidan, du säger att det inte fungerar samtidigt som innerbelysningen inte tänds, så det låter ju som att den delen av systemet fungerar som den ska, känner den inte av att du har öppnat någon dörr kommer den ju inte tända någon lampa och tillika börja räkna ner de 30 sekunderna och sen låsa igen.
Menar du att felet uppstår oavsett vilken dörr du öppnar? För det känns ju som att man oftast öppnar förardörren. Isåfall tror jag att det är dörrswitchen till förardörren som inte fjädrar ut när du öppnar. Inte helt ovanligt på äldre bilar att dom kärvar. Den är inte magnetisk, den sitter bakom en gummidutt i B-stolpen. Kan gå att smörja, men borde inte vara fasligt dyr att byta ut heller.
SvEsson
Inlägg: 75
Blev medlem: lör 16 feb 2013, 19:15:36
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 1998

Re: Dörr"switch" fråga Avensis 1 -99

Inlägg av SvEsson »

:thumbup: Stort tack cheetah1 :D
Det var dörrströmbrytarna! Alla 4! Vill inte fjädra ut när det är kallt ute, som idag -8 gr. Och en fjäder som varit varit intryckt i 20 år har väl också förlorat lite av sin spänst.....Att gummihättorna i bakkant på dörröppningen innehöll dörrströmbrytarna förstod jag inte, letade vid gångjärnen där de brukar sitta.
Felet yttrade sig så att bilen låste sig 30 sek efter upplåsning även om jag öppnat någon dörr (vilken dörr som helst). En gång till och med när jag stängt igen och startat motorn....
Förträffligt forum detta :!: / Sven
Skriv svar