Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av meckarmulle »

Så är det nog, att sätta in gänghylsor från 3:e part i motorn är en risk som bara bilägaren själv kan ta. Om man letar någon verkstad som är villig att lämna garanti så får man nog leta länge. Men om man låter en verkstad, som man litar på göra jobbet utan att behöva lämna garanti på jobbet så blir det nog lättare.
Är det värt jobbet? Tja, allt beror nog på hur bilen ser ut för övrigt. En 2005 som är relativt rostfri kan leva åtskilliga år till om motorn blir fixad

Det här är nog ett jobb som bäst görs av bilägaren själv om hen har möjlighet, för att man gillar sin bil och är beredd att ta det extra jobbet.
Det är inte så svårt, bara jäkligt trångt och väldigt besvärligt :-) Som allt annat skruvande, ingen större skillnad
meckarmulle
Inlägg: 63
Blev medlem: tor 28 okt 2010, 20:37:08
Bilmodell: Avensis verso
Årsmodell: 2004
PostOrt: 65593
Land (Country): sweden

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av meckarmulle »

Hur man ser läckaget? I dom bilar jag varit inblandat i för det här felet då har det droppat bakom motorn mot torpedväggen och lackan är precis bakom insugningsröret. Om man kryper under bilen så ser man att det hänger droppar av kylvätska där. Du skulle nog kunna trycka upp en trasa där och köra ett tag och se om den blir blöt.
Anledningen är att gängorna till topplocksbultarna släpper precis där. En teori är att det är en del av motorn som blir varmare där än andra delar. Man har nog missat lite i konstruktionen, det är nog ett sämre flöde av kylvätska precis i den delen, men det är en gissning.
mate07
Inlägg: 6
Blev medlem: lör 28 maj 2011, 18:24:43
Bilmodell: Avensis D4D 2.2 Diesel
Årsmodell: 2007

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av mate07 »

Kan inte hur dom gjorde men det var klockrent enligt den bättre av mekarna. Gick till min vanliga först men han kunde inte konstatera felet. Men nr 2 hittade felet på 20 min. Men han trycksatte på något sätt och vips var bilen näst intill värdelös...
Satte ut en annons på blocket med ett pris som var ung en tredjedel av värdet innan skadan och upplyste att den hade motorfel. Fick hur många kompisar som helst på 40 min. Ringde folk från när och fjärran. Men sålde den till en bilhandlare som sedan inte fick ut den till salu på 4 månader. Så enkelt var inte felet ens för en bilmånglare...

mate07
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Tack båda två för er hjälp! Jag lyckades inte spåra läckaget för det är så trångt i motorrummet (största motorn) så det går inte att komma ner på baksidan av motorn med vare sig min hand och känna eller min lilla teleskopspegel och titta. :roll: Den röda fläck jag hittade under bilen hade runnit längs ett bromsrör och sen droppat från lägsta punkt, vilket var under förarplatsen.

MEN... det kommer lite avgaser ur kylarburken när man startar bilen kall. :cry: Så jag antar att det är ganska definitivt (?). Ser dock inga tecken på vatten i oljan och bilen har aldrig överhettat, så det kanske finns en chans att lyckas förlänga livet på bilen några tusen mil till med ett sånt där magiskt elixir. Ska läsa på om vilket som är bäst och försöka hitta nåt som är kompatibelt med long-life-glykol så jag inte behöver tömma ur och spola kylsystemet först. Har liksom tappat musten lite nu, så söker minimum effort. ;) Om någon har ett spontant tips på en trollsoppa som funkat för dem är jag idel öra.

Tack så länge!
/Pastorn
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av tobo »

Det finns flera fabrikat av såna där medel, och de är väl lite kontroversiella. Jag har själv använt dem tidigare under årens lopp på några äldre bilar, mer eller mindre som egen nödlösning. Och visst kan man ibland få tätt, åtminstone för något/några år. En viktig sak har jag dock kommit fram till. Och det är att det är stor risk att det blir sämre värme inne i bilen efteråt, pga att kupéelementets tunna kanaler lätt blir igensatta. Så om jag skulle göra detta igen på någon bil, så skulle jag göra ett försök att "bypassa" kupéelementet med någon skarvkoppling på något sätt.
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Tjena Tobo,

Tack för värdefull input. Jag hade tänkt använda "Rislone permanent head gasket fix" som säljs på Mekonomen. Tänker att Mekonomen bör sortera bort den mesta skiten, och denna är den enda såna produkt de har i sitt sortiment.

Då produkten bygger på att man ska lämna sörjan i för all framtid blir det nog svårt med en by-pass, men däremot borde jag ju kunna spola igenom kupévärmeväxlaren baklänges med rent vatten om det problemet skulle uppstå? Produkten härdar vid höga temperaturer, så jag tänker att proppar det igen bör det vara proppar som går att lösa upp igen?

Får jag det tätt behåller jag nog bilen tills jag hittat en annan och säljer den till Afrika sen. :? En Toyota blir det nog inte igen, inte på ett tag i.a.f. Känns trist när man själv brukade jobba för Toyotas lagertrucksverksamhet, men men...

MVH
/Pastorn
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av tobo »

Jag känner inte till det märket, men jag googlade och hittade ett forum där någon frågat just om det. Där menade de som svarade att den produkten inte är något bättre än andra. En som svarade menade att det enda fabrikatet som är skapligt bra är Titan (USA), dock är det betydligt dyrare (verkar heller inte säljas i Europa).
Här är i alla fall en video om detta med kupéelementet som jag nämnde. https://www.youtube.com/watch?v=46dxAqgvYF8
pastorn
Inlägg: 21
Blev medlem: mån 14 maj 2012, 11:13:22
Bilmodell: Avensis 2.2 D4D D-Cat
Årsmodell: 2005
PostOrt: Västerås

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av pastorn »

Tack för tips om värmaren! Detta är ju dessutom en bil med dieselvärmare där det kanske blir rätt höga temperaturer lokalt så det kanske är riskabelt att dra it en sån där soppa som bara ska blanda sig med glykolen och vara i för evigt. :-/ Kul om andra saker börjar sätta igen, då är man ju körd ändå.

Jag kollade också ditt tips om Titan Head Gasket Sealer. Man kan i.a.f. välja Sverige som land när man beställer och den beräknar en frakt så det landade på ca 1100SEK allt som allt. Ska fundera lite mer, men det kanske är läge att köra med den. Den är ju inte baserad på vattenglas som verkar ganska allenarådande i övrigt. Men den har ju då nackdelen att man behöver tömma och spola systemet först så ingen glykol finns kvar. Jag förstod det som att man ska köra kanske en vecka med bara vatten och trollsoppan tills alla problem försvunnit, sen tömma och spola igen och byta till vatten/glykol. Så detta blir ju ett jobb att göra till våren; inget man står med utomhus på vintern.

/Pastorn
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av tobo »

Ja, den där Titan verkar ju gå att beställa, om man är beredd att betala en del då.
Jag tror att det med alla fabrikat är tillrådligt att tappa ur kylvätskan och spola rent systemet innan man gör behandlingen. En ytterligare sak som brukar rekommenderas är att montera ur termostaten innan ihällning. OK, om man vill ha kvar medlet under någon veckas körning, så funkar ju inte det. Men om man tappar ur direkt efter första varmkörningen.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis 2.2 D4D topplockshaveri....

Inlägg av Glenn »

Man KAN ju iofs köra utan termostat också, men bilen kommer aldrig att komma upp i värme ordentligt.

Moderna bilar kan sätta felkod pga detta, typ "cooling performance unreliable"
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Skriv svar