Sida 1 av 1

Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: mån 08 okt 2018, 21:42:00
av shuu
Fick en tvåa på vänster länkarm bak på min Avensis -04 rostskada. Pratade med skroten och de hade en för 1500:- men frågan är hur mycket jobb är det att byta?

Något annat man bör byta samtidigt?

Nu har jag varken sett skadan eller har bilen här så kan inte kolla själv tyvärr, kan vara så att det är lättare att testa att svetsa istället.

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: ons 10 okt 2018, 06:10:54
av Inf3cted
Byter du hela länkarmen så brukar det gå smidigt. Hissa upp bilen. Sen lossa. Dit med den nya. Svetsa länkarm gör man som i regel inte. Rosten sitter ju ”inuti” med osv

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: ons 10 okt 2018, 20:21:21
av shuu
Blev lite lurad av skroten.. De hade ingen lös men en jag kunde plocka av för lite billigare peng så det blir väl det. Hittade hålet i den befintliga länkarmen precis bredvid fästet som sitter där bak/centrum.

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: ons 10 okt 2018, 22:37:12
av Glenn
Nog kan man svetsa, men det beror ju lite på vad en ny kostar och hur rostig den är.

Jag har svetsat ihop en länkarm som hade ett rosthål på ett ställe och i övrigt var helt frisk.

..Det var mer för att jag inte fick loss den än för att slippa betala för en ny iofs.

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: tor 11 okt 2018, 05:46:02
av Inf3cted
Jodå. De e klart det går att svetsa. Men som i regel är det smidigare att byta den :)

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: sön 21 okt 2018, 10:39:32
av NizmO
Tittade under min kusins Avensis för några veckor sen och allt som går att skruva bort i bak och framvagn var ganska rostigt inkl ett litet hål i bakre länkarmen, var ju tyvärr inte bara en kort länkarm med 2 skruv och mutter utan lite större än så och problemet jag kunde se framför mig är att skruvarna kan vara fastrostade och då blir det troligtvis jobbigt.

Man kanske bör känna på alla skruv och muttrar innan man försöker att skruva bort den helt för att se om det öht går, en brännare är nog inte fel att ha.

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: sön 21 okt 2018, 17:15:25
av Nizzehult
Kommer man bara åt med vinkelslipen får det vara hur rostigt som helst...
Svetsa i länkarmar kan nog besiktningen ha åsikter om, det brukar dom också ha om man svetsar i tvärbalken som går mellan hjulen, vissa säger att det är OK "om det är seriöst gjort" medan andra säger blankt nej.

Re: Hur mycket jobb med länkarmsbyte?

Postat: sön 21 okt 2018, 20:34:48
av Glenn
Jag har diskuterat det där både med besiktningstekniker och nån på "tekniska avdelningen" eller vad dom kallade det (dit man kopplas om man ringer och har krångliga frågor), i princip kan dom inte hindra en från att svetsa själv, men dom ställer förstås krav på att det är vettigt gjort, plåten man lagar med ska vara minst lika tjock som original (helst tjockare) och det ska svetsas bra (helsvetsas tolkade jag det som).

Det gällde alltså just länkarmar, "vanlig plåT", även bärande, kan man i princip svetsa hur man vill, tunnare och bara punkta, det kanske inte står exakt i reglerna men besiktningsmännen brukar i princip godkänna allt som dom inte kan slå loss eller hål i.

Det finns dock saker man inte får svetsa alls, men det enda jag minns på rak arm är rattstången, kan tänka mej att detsamma gäller styrstag ?