Sida 1 av 2

Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: ons 07 nov 2018, 10:52:10
av Mikstra
Jag har haft bilen inne på toyota för felsökning och de har kommit fram till att turbon är trasig och behöver bytas. Det var inte billigt men en kollega som jobbar mycket med sina bilar (Han har renoverat en Celica bland annat) tyckte att det priset jag fick på Toyota var på tok för högt. Är det någon som har bytt turbo på verkstad? Kan ni i så fall säga vad ni betalade? Vad är rimligt?

Jag ska be att få en "arbetsorder" på vad dom tänkt göra sen ska jag kolla vad andra verkstäder tar betalt för samma jobb. Något jag behöver tänka på?

Någon som har någon information?

*EDIT* Glömde skriva att bilen gått 13500 mil ungefär.

Bilfakta:
Fabrikat: TOYOTA T27
Typ: T27
Färg: MBLÅ
Fordonsslag: PB
Fordonsslagsklass: I
Fordonsår: 2012
Fordonskategori EU: M1
Drivmedel 1: DIESEL
Motoreffekt, kW: 91,0
Effektnorm: EG

// Micke

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: tor 08 nov 2018, 00:45:20
av Glenn
Det första jag tänker på vid turboras är VARFÖR den rasade..

Är det en modell som brukar paja ungefär vid det miltalet ? ..eller är det så att det var andra problem som ledde till raset, exempelvis koksade oljeledningar, eller kanske dålig oljepump eller vad det nu kan vara.

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: tor 08 nov 2018, 11:25:16
av Mikstra
Hej,

Jag har nu fått en specifikation från Toyota:
Felsökt enligt manual. Felkod P0046. Gränsvärden för laddtrycksventil är utanför gränsvärdena. Gjort aktivt test på stegmotorn och den reagerar inte som den ska. Liknande fall med den felkoden har resulterat i byte turbo. Dom vill byta Turboaggregatet, packning samt olja.

Det låter lite oklart vad felet är så jag funderar på om jag inte borde skicka in turbon på reparation (om nu det är problemet). Vid en reparation skulle de se just VARFÖR den gått sönder.

Summan är 15500 för arbete (inkl utförd felsökning)
Turbo 8500
Packningssats + packning 1800
Olja 800

Inkl moms blir ovan ungefär 35000.

// Micke

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: lör 10 nov 2018, 21:37:05
av Oliven
Du har inte skrivit något om hur bilen är servad. Jag tycker ju det låter som lite mil för att turbon ska rasa. Nu har jag iofs ingen koll på om detta är ett vanligt problem på dieslarna.

Sen kan jag tycka att det är lite diffust att döma ut turbon P.g.a en felkod. Läckage på den trycksatta delen borde kunna ge samma fenomen att man inte kommer upp till laddtrycksventilens gränsvärden.

Angående materialpriserna så tycker jag de inte verkar så höga, 8500kr för en originalturbo låter ju inte så farligt. Däremot när det kommer till timkostnad så brukar originalverkstäder vara hutlösa....

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: sön 11 nov 2018, 09:51:12
av NizmO
Inte insatt i hur det ser ut i denna men jobbar själv som tekniker för ett tyskt premiummärke och byttes ett tag en del turbos från så låga mil som 4.000mil pga laddtrycksställaren.

Som originaldel har man oftast inget val än att byta komplett turbo men kan gå att lämna iväg den för att få laddtrycksställaren bytt (turbon är oftast ok), värt att ta kontakt med turborenoveringsfirmor för offert om det finns delar.

Låter lite dyrt för bytet men sitter turbon illa till kan det ju springa iväg, vi tog nog kring 22 - 25.000:- tot. för material och arbete.

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: mån 12 nov 2018, 00:54:07
av Glenn
Vad är det för stegmotor det pratas om ? hur funkar laddtrycksstyrningen på den där ? knappast via en vanlig vaacumstyrd actuator som styr en wastegateport då antar jag ?

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: mån 12 nov 2018, 07:01:44
av cheetah1
Glenn skrev: mån 12 nov 2018, 00:54:07 Vad är det för stegmotor det pratas om ? hur funkar laddtrycksstyrningen på den där ? knappast via en vanlig vaacumstyrd actuator som styr en wastegateport då antar jag ?
Nä, men inte så långt ifrån. Wastegaten är styrd av en stegmotor (i princip en motor som kan gå till en specifik position och hålla den väldigt noga) som får sin signal fån ECU:n, så ECU:n kan styra laddtrycket med stor precision.

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: mån 12 nov 2018, 08:21:55
av Mikstra
Hej,

Bilen är servad enligt serviceboken på Toyota.

Jag är lite orolig att man byter Turbon utan att veta varför den gick sönder (om den nu är sönder) och så går den sönder igen efter x antal mil. Jag har varit i kontakt med en firma som renoverar turbosar och det skulle kosta 5800 ungefär och då får jag 3 års garanti på den samtidigt som dom ser just varför den gått sönder.

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: mån 12 nov 2018, 17:38:17
av cheetah1
Det låter ju onekligen mycket vettigare om du är kapabel att skruva av och på den själv. Kan tyckas låta dyrt, men man får ha i åtanke att det är en maskin som snurrar med över 100 000 varv per minut där hälften under maxbelastning kan vara uppåt 600 grader varm medan andra halvan kan vara neråt omgivningstemperatur, så det ställer vissa krav på kvalitet på lager och precision på jobbet, och tänker man på att en arbetstimme på mitt jobb kostar kunden 550 plus moms, vilket vad jag har förstått är billigt jämfört med exempelvis bilverkstäder, så är det inte så långsökt med det priset tycker jag.

Re: Avensis Diesel 2012 - byte av trasig turbo.

Postat: tis 13 nov 2018, 01:03:24
av Glenn
När jag jobbade med bilar 1994 så debiterade vi 800:-/h till kund, det var inte ren bilmek utan mer specialiserat men ändå.

Jag hade nog hellre renoverat för 5800 än köpt ny för 8500..