Var serva Toyota Auris 2011?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Nikke
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 mar 2019, 21:56:14
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Göteborg

Var serva Toyota Auris 2011?

Inlägg av Nikke »

Hej!

Jag har en Auris 2011 1.4 D som nu behöver en större service efter 12000 mil. Hos Toyota kostar det 5800kr och hos Mekonomen 3600. Har inte haft Toyota länge så undrar vari skillnaden består i förutom priset? Bor i Göteborg så om någon kan tipsa mig om en bra verkstad så tackar jag för det!

Tack för svar!
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Var serva Toyota Auris 2011?

Inlägg av Micke2 »

Vad som skiljer förutom priset, är väl ev mjukvaru-uppgraderingar.
Ibland gör dom mindre actioner också.
Dvs efterkorrigeringar.

Men efter 8 år.... knappast.

Större viktiga återkallelser informeras man om brevvägen.

Servicemässigt dvs olje/filterbyte, kontroller osv, är det ingen skillnad.
Nikke
Inlägg: 2
Blev medlem: ons 06 mar 2019, 21:56:14
Bilmodell: Toyota Auris
Årsmodell: 2011
PostOrt: Göteborg

Re: Var serva Toyota Auris 2011?

Inlägg av Nikke »

Tack för svar!

Det som skiljer Toyota’s återförsäljares service från mekonomens är att bromsarna och oken blir smörjda. Toyota rekommenderar att det görs efter 3000mil.,Bromsarna bak blev smörjda för 1500 mil sedan så jag tänkte att det vore bra om detta görs på frambromsarna nu. Å andra sidan är detta kanske onödigt eftersom det är något man kan se om det behövs vid service?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Var serva Toyota Auris 2011?

Inlägg av cheetah1 »

Gör man det rutinmässigt är det förebyggande. Görs det avhjälpande så ser man det för att man få anliggning, dvs hjulen går tungt.
Skriv svar