Kylsystem Avensis 2016

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
geoswede
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 mar 2019, 13:45:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: roknäs

Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av geoswede »

Har ett lite udda problem med min Avensis.

Den har 2-liters bensinmotor.

Tempmätaren står på kl.6, jag har tillfredsställande värme i bilens kupe men efter 7 mils körning i -4 grader så är nedre kylarslangen iskall och övre kylarslangen handvarm.

Kollade häromdagen med en infraröd temperaturpistol och då var det samma med slangarna och motorblocket var endast 50 grader. Man tycker ju att båda slangarna ska vara riktigt heta, redan efter nån mil.

Jag har nyss (för 2 veckor sen) gjort 6000-mila service och bytt termostat hos Toyota Bilverkstad.

Tar gärna emot tips på vad det kan vara för fel...
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av Micke2 »

Vänta nu!

Vad är problemet?
Det låter ju som om det fungerar klockrent.

Nedre kylarslangen ska du nog hoppas att den aldrig blir väldigt varm. Speciellt så här års, men inte i sommarvärme heller.
Då är den kylaren skräp isf.

Med kallt väder behöver kylaren inte jobba så hårt, därför
blir inte övre slangen så varm heller.

Termostaten håller värmen i motorn, precis som den ska.
Kör och var nöjd!
geoswede
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 mar 2019, 13:45:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: roknäs

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av geoswede »

Problemet är att motorblocket inte heller kommer upp i arbetstemperatur, kollade med värmepistol efter att jag kört 3 mil. Då var blocket bara 50 grader, det är inte bra för motorn att gå för kallt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av Glenn »

Då du gjorde bytet av termostat hos en toyotaverkstad UTGÅR jag från att det var en original-termostat ?

Just termostater är nämligen ofta dåliga om man köper nåt "billigt skräp", har läst om folk med problem som bytt termostat och inte löst det, och sen bytt till original (eller annan av hög kvalitet) och då har det fungerat..

Man undrar ju lite vad en servicedator skulle säga, typ vilken temperatur den tycker motorn har och om det finns felkoder lagrade.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
geoswede
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 mar 2019, 13:45:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: roknäs

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av geoswede »

De ringde nyss från Toyota verkstaden, de ville ta in den och kolla alla värden, sen pratade han om nån förvärmare som skulle kollas upp.

Och jag förutsätter att termostaten som kostade 512:- enligt kvittot är en Toyota original termostat.

Jag köpte en ny bil 2016 för att slippa skruva själv och rackla, den ska helt enkelt fungera när man gjort alla servicar enligt serviceboken.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av Micke2 »

Men om nu temperaturgivaren visar normal arbetstemperaturpå motorn, så bör den inte värmas mera.
Svårt att tro att en tillskottsvärmare skulle värma kylvätskan över normaltemp. "Arbetstemperatur" är förvisso ett stort spann av grader.

Varm retur ifrån kylaren ska du då defensivt inte ha.

Eller har jag kanske fattat fel, så instrumentet INTE visar normal arbetstemperatur?
DÅ är ju nått onekligen på tok.

Men en IR termometer mot motorblocket är allt ensam en tveksam grund till att tro något är fel, förutsatt att allt annat verkar ok.

Men det är väl inte fel med en undersökning....
geoswede
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 mar 2019, 13:45:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: roknäs

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av geoswede »

Micke2 skrev:Men om nu temperaturgivaren visar normal arbetstemperaturpå motorn, så bör den inte värmas mera.
Svårt att tro att en tillskottsvärmare skulle värma kylvätskan över normaltemp. "Arbetstemperatur" är förvisso ett stort spann av grader.

Varm retur ifrån kylaren ska du då defensivt inte ha.

Eller har jag kanske fattat fel, så instrumentet INTE visar normal arbetstemperatur?
DÅ är ju nått onekligen på tok.

Men en IR termometer mot motorblocket är allt ensam en tveksam grund till att tro något är fel, förutsatt att allt annat verkar ok.

Men det är väl inte fel med en undersökning....
Grejen är ju att den visar ju rätt, bara ibland.
Allt som oftast så går den bara en bit....

Bild
Så här.
Den ska normalt stå kl.6 om det är rätt temperatur.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av Micke2 »

Visar den normal ibland och för låg andra gånger (utan uppenbar anledning som otillräcklig körtid, osv) så är det ju något knas.
Tillsatsvärmaren är då troligare än termostaten.
Termostaten borde vara konsekvent.
geoswede
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 mar 2019, 13:45:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: roknäs

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av geoswede »

Provade igår att sätta en pappskiva framför kylaren, körde sen 3 mil och kollade sedan slangarna.

Då var nedre slangen 2 grader, övre slangen 23 grader på ovansidan, men undersidan var kall.

Motorn var 55 grader.

IN temperatur 47 grader
geoswede
Inlägg: 6
Blev medlem: sön 10 mar 2019, 13:45:14
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: roknäs

Re: Kylsystem Avensis 2016

Inlägg av geoswede »

Enligt Toyota så är inte 10 graders temperaturskillnad, in till kupe’n, gentemot andra bilar av samma modell, nåt att hänga upp sig på.

Lågförbruknings bensinmotorer? har dålig verkningsgrad, så det är inget konstigt, tyckte de.

Verkar ju som ett svepskäl, för att slippa ersätta.

Att motorn arbetar på temperaturer kring 60 grader, kan ju inte vara bra....

Men som det ser ut nu, så kan inte verkstaden göra ett smack.
Skriv svar