Glykol försvinner Rav4 d4d 2,2 2007

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Glykol försvinner Rav4 d4d 2,2 2007

Inlägg av KJ80 »

Har fått ett jäkla problem. Började med att jag märkte att värmen vart dålig i bilen, ingen värme under 2000rpm.
Tänkte kanske luft i systemet då kylare o grejer vart bytt förra året i januari pga viltolycka.

Luftade o fyllde på glykol häromdagen gick åt typ 0,7l. Körde sen några mil o värmen blev.

Åkte nu igår en sväng på ca 5 mil o märkte sen att värmen försvann igen i såg att tempmätaren började gå upp, åkte in på närmaste mack o kollade glykolen helt tomt i expansionskärlet gick in köpte en flaska o sen när jag lossade locket så var det ett jäkla tryck i systemet o kom tillbaks en del i kärlet men fick ändå fylla på ca 0,7l.

Körde hem dom 5 milen och kollade så inget vatten var i oljan o den var fin lät bilen stå lite o kyla ner sig o torkade rent o fyllde upp vätskan till mellan low o full tyckte d luktade lite avgaser av kylarvätskan, inge blött på golvet heller vad jag kunde känna.

Har ni några tips? Är rädd att topplockspackningen gått åt helvete..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Glykol försvinner Rav4 d4d 2,2 2007

Inlägg av Glenn »

På bilar med "japanskt" kylsystem där expansionskärlet inte är trycksatt är det väldigt viktigt att slangen mellan kylare och expansionskärl inte är igensatt, jag säger inte att det är ditt problem men det är värt att kolla.. enkelt fel om det är så.

Om den är igensatt kommer inte kylarvätskan ha nånstans att ta vägen utan smita ut genom övertrycksventilen, dessutom kommer du att ha ett mycket högt tryck i systemet - oftast långt efter att motorn kallnat.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Re: Glykol försvinner Rav4 d4d 2,2 2007

Inlägg av KJ80 »

Ska undersökas imorgon . Tack för tips.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
KJ80
Inlägg: 23
Blev medlem: lör 22 aug 2015, 16:25:08
Bilmodell: Rav4 D4D
Årsmodell: 2007
PostOrt: 66050

Re: Glykol försvinner Rav4 d4d 2,2 2007

Inlägg av KJ80 »

Ja tyvärr blockpackningen som gått. Nån som har nåt tips. Toyora skulle ha strax över 50000 med en utbytesmotor som gått 27000mil min har gått 14000.

Sen kanske dom kunde plana toppen för det skulle dom ha strax över 42000kr o då kunde ej garantier att det fungerad

.
Bilen har aldrig går varm förutom när jag märkets att den gick upp men då en bra bit under det röda.
Känns som att nån skulle kunna fixa det för ett billigare pris.

Nån som har nåt tips på någon som utför ett sånt jobb? Har även hört talas om att Gängorna till toppen gett sinpp många av Toyotas d4d motorer..ganska akut har i te såna pengar att lägga på bilen o att sälja den skulle ju inte bli många kronor o ekonomin är ju inte direkt på topp. Tacksam för tips o hjälp. Mvh/ Kenny


Skickat från min iPhone med Tapatalk
sid
Inlägg: 23
Blev medlem: tis 05 okt 2010, 16:28:21
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2007
PostOrt: Sverige

Re: Glykol försvinner Rav4 d4d 2,2 2007

Inlägg av sid »

KJ80 skrev: tor 27 jun 2019, 14:23:33 Ja tyvärr blockpackningen som gått. Nån som har nåt tips. Toyora skulle ha strax över 50000 med en utbytesmotor som gått 27000mil min har gått 14000.

Sen kanske dom kunde plana toppen för det skulle dom ha strax över 42000kr o då kunde ej garantier att det fungerad

.
Bilen har aldrig går varm förutom när jag märkets att den gick upp men då en bra bit under det röda.
Känns som att nån skulle kunna fixa det för ett billigare pris.

Nån som har nåt tips på någon som utför ett sånt jobb? Har även hört talas om att Gängorna till toppen gett sinpp många av Toyotas d4d motorer..ganska akut har i te såna pengar att lägga på bilen o att sälja den skulle ju inte bli många kronor o ekonomin är ju inte direkt på topp. Tacksam för tips o hjälp. Mvh/ Kenny


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Alldeles för sent svar inser jag men intresserad av hur det gick.

Topplockspackningen är ett standardfel på Rav4 d4d och har själv råkat ut för det 2 gånger:

https://www.toyotaclubsweden.com/viewto ... =10&t=4068
Skriv svar