Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
superpuppan21
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 maj 2019, 13:30:22
Årsmodell: 0
PostOrt: Mockfjärd

Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av superpuppan21 »

Hej!

Tänkte höra med er. Har felkoden p0171 (system för magert, bank 1 cylinder 1, ) på min begagnade Yaris. På vägen hem när vi köpt den tändes motorlampan och vsc antisladd samtidigt. Har bytt till en ny original Denso luftmassemätare och nytt luftfilter. Koden kom tillbaka efter 3,5 mil, båda lamporna lyste upp samtidigt igen. Bilen uppfattas som pigg när vi kör men tomgången är lite upp och ned. Den går ned till ca 600 rpm ibland på tomgången, ligger mellan 550-900 rpm ca . Bilen har körts sparsamt av en dam de senaste 3 åren. 300 mil/år. Bilen har gått 13900 mil
Luftfiltret såg skitigt ut och var böjt och slöt inte tätt hela vägen runt.
Den förra (ej toyota) verkstaden har gjort felsökningar tidigare (i maj 2018) och har även fått andra felkoder än p0171, enligt kvitton från verkstad:

Historik av aktiviteter på bilen ( det jag har kvitton på) , verkstad och besiktning:
Verkstadsbesök 23:e januari 2018:

-Kontroll oljeläckage
-Efterdragning oljefilter och oljeplugg
-Påfyllning av olja 0,5 liter
-Kontroll renblåsning av vevhusventilationsslang???

Verkstadsbesök 2:a maj 2018:
Felsökning av felkoder:

P0171 Bensin System för magert (bank 1) (aktuell)
P0016 Bensin Vevaxel-kamaxelposition felaktigt förhållande (bank 1, sensor A) (aktuell)
C1241 Bromssystem Låg batterispänning
C1201 Bromssystem Styrdon motor
C1223 Bromssystem ABS kontrollsystem
B1423 A/C tryckgivare (aktuell)
U0105 Tappat kommunikationen med bränsleinsprutningsmodul

Verkstadsbesök 10:e sept 2018
"Felsökning motorstörning med diagnosinstrument
Visar bank 1 mager ev. lambdasond
Kontroller och justeringar till besiktningen"?
Felkod:
P0171
Åtgärd: Verkstaden häller i Protec Bensin Engine superclean 1 liter a 188 kr.
Med förklaringen att det är den första åtgärden man gör?
Enligt deras felavläsare kan det vara följande fel:
- insugs/avgasläckage
- luftinblåsningssystem
-luftmassemätare
- br'änsletryck/ -pump
-insprutare
-uppvärmd lambdasond

Ingen övrig info på åtgärder verkstaden gjort så långt.

Besiktning 10:e oktober 2018 13858 mil

Bra att veta:
- Omborddiagnossystem (OBD), självtest ej utförd ???
Godkänd

Lambda: 1,01 (0,97-1,03)
HC: 3 (200)


Nutid
Nu lyser orange motorlampa och vsc antisladd.

Felkod: P0171

Meddelande på min lite enklare obd2-läsare som är kopplad till mobiltelefonen.
I början/kall bil:
Component status:
Fuel system status:
Open loop due to insufficient temperature
Secondary Air status:
No data/ Not supported


När bilen är varm lyder följande medddelande:
Closed loop, using O2 sensor for fuel mix
Secondary air status:
No data/ not supported

:wtf:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av cheetah1 »

Det längst ner är helt normalt, det innebär bara att syresonderna är varma nog för att ge tillförlitliga värden, så den går på förprogrammerade tabeller utan feedback, sen när dom blir det går den över till att styra på feedback från sonderna.

Det är bara koderna som börjar på P0 som du kan se med en ELM327-läsare, så de övriga kan ligga kvar, men är inte nödvändigtvis relevanta alls.

P0171 tillsammans med ojämn tomgång tyder mest sannolikt på ett vacuumläckage nånstans.
Börja med att låta bilen gå på tomgång och lyssna efter ett sugande läte nånstans. Hör du det man kan inte lokalisera det, flytta bara runt handen framför motorn på olika ställen runt insug, slangar, etc, den här typen av högfrekventa ljud är inte speciellt benägna att färdas runt hinder, så du hör direkt att det blir tyst när du håller handen framför läckan.
Hjälper inte det är ett knep, som dock är ganska farligt, att köpa en flaska startgas och försiktigt spruta på slangar, skarvar etc. Får motorn i sig startgas kommer du genast märka en förändring på varvtalet (den varvar upp något, startgas är nämligen väldigt energirikt och tillför sitt eget syre). Se till att hålla undan nyllet ifall vätskan (som det ju egentligen är) tar eld mot nån varm del eller en baktänding, och flammar upp, ha en medhjälpare med dig som genast kan stänga av om problem uppstår, och ha brandsläckningsutrustning nära till hands ifall det skulle behövas.

Skulle den magra blandningen bero på igensatta spridare eller avgasläckage borde inte tomgången bli ojämn, och ett skadat luftfilter sitter utanför mätkretsen, så det bör inte påverka alls (man brukar kunna köra dessa insprutningssystem helt utan luftfilter utan några problem).
superpuppan21
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 maj 2019, 13:30:22
Årsmodell: 0
PostOrt: Mockfjärd

Re: Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av superpuppan21 »

Tack för hjälpen!

Ska börja kika efter läckor men är ju inte helt van vid att höra sådant. Har ju hört om att det kan vara en mängd olika saker som felsökningen på icke märkesverkstad hade gjort. Om en verkstad kollar slangar, hur gör de då? Har de röktryck i slangarna eller provar man att byta en mängd saker för att se om det blir bättre? Jag har själv bytt luftmassesensorn utan resultat. Vill inte att det ska bli skitdyrt heller. Lambdasond borde ge en annan felkod väl? Avgasläcka? Tanklock? Bränslefilter? Insprutningsmodul? bränslepump? Kan hål i luftkåpan spela roll, såg ett litet hål i botten på den, innanför luftfiltret? Prova att tejpa igen det? Kan det ha hänt något när förra verkstaden "blåste ur" vevhusventilationsslangen? Som du säger, kan finnas fler felkoder som inte har med bränslesystemet att göra, tänker på historiken med C1-koderna med ABS , styrdon och låg batterispänning. Samt koden för U0105 Tappat kontakt med bränsleinsprutningsmodul. Har de med varandra att göra? Varför tänds motorlampa och VSC- antisladd samtidigt, de har väl en relation till varandra. Elfel?
:wtf:
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av cheetah1 »

Om motorstyrningen kivar stänger den av antisladdet också, eftersom antisladdet är beroende av att kunna styra motoreffekten.

Alla fel du räknar upp kan ge mager blandning, men ger vanligtvis inte ojämn tomgång. Ojämn/vandrande/okontrollerad tomgång beror oftast på att den får i sig luft som den inte har nån kontroll över.

Skulle gissa, men inte lova, att alla de andra koderna har kommit av att batteriet har varit tomt nån gång.
superpuppan21
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 maj 2019, 13:30:22
Årsmodell: 0
PostOrt: Mockfjärd

Re: Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av superpuppan21 »

Hej igen!

Nu har bilen varit på verkstad. De har bytt multiremmen och sökt efter läckage. De hittade en vakuumslang och ett ljud som inte lät som det skulle. De klippte av änden och satte dit slangen igen med frisk ände så att säga. De släckte koden P0171 och jag hämtade bilen. Tycker absolut att tomgången är mer jämn nu, glad i hågen åker jag vidare men till min förtvivlan tänds motorlampan och antisladd samtidigt igen??? :cry:

Sätter i OBDII-adaptern direkt och läser av felkoderna, den här gången visas en ny felkod:

"P0133 - O2 Sensor Circuit Slow response (Bank 1 Sensor 1)"

Åker hemåt och gör en ny felkodssökning, då visar den två koder:

P0171 (Den som varit tidigare)
P0133

Hjälp!!!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av cheetah1 »

Lustigt nog är ett typfel för P0133 vacuumläckage...
Med det sagt, kan även vara läckage på avgassystemet före lambdasonden (med tanke på att det är sensor 1, före katalysatorn, känns det lite otroligt) eller en kass lambdasond. Lågt bränsletryck är också en möjlighet.

Felkoden kommer av att den inte reagerar fort nog på en förändring i bränsletrimmet styret gör, dvs datorn säger tex "öka soppan 2%" men lambdasonden tar för lång tid på sig att registrera ökningen.
superpuppan21
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 01 maj 2019, 13:30:22
Årsmodell: 0
PostOrt: Mockfjärd

Re: Toyota Yaris 1,3 bensin manuell vvt-i -08

Inlägg av superpuppan21 »

7:e maj

Nu har bilen varit på verkstad. De har bytt multiremmen och sökt efter läckage på vakuumslangar och bränslesystem. De hittade en vakuumslang och ett ljud som inte lät som det skulle. De klippte av änden och satte dit slangen igen med frisk ände så att säga. De släckte koden P0171 och jag hämtade bilen. Glad i hågen åker jag vidare men till min förtvivlan tänds motorlampan och antisladd samtidigt igen???

Sätter i OBDII-adaptern direkt och läser av felkoderna, den här gången visas bara en ny felkod:

"P0133 - O2 Sensor Circuit Slow response (Bank 1 Sensor 1)"

Åker vidare hemåt och gör en ny felkodssökning, då visar den två koder:

P0171 (Den som varit tidigare)
P0133

Kör diagnosinstrument Elm 327 med app och display på mobilen och då säger den Fuel system status: Closed loop, using 1 O2 sensor (feedback fault) (Alltså inte fler än en)
Tidigare när den bara varnade för P0171 så sa systemet " Closed loop , using O2 sensor for fuel mix. Då verkade O2 sensorn fungera eller var den defekt innan felkoden dök upp, utan att varna.

Det här gör mig nervös men jag drar slutsatsen att det är lambdasonden eftersom p0133 indikerade först så borde det vara källan till p0171?

Inte så kul att köpa dyra delar och prova sig fram... :(


9:e maj

Har nu beställt en ny lambdasond före katalysator (Denso original). Svårt att använda vanlig nyckel då kylfläkt är i vägen när man ska använda hylsan med spärrskaft. Tänker att den kan orsaka båda felkoderna så värt ett försök. Beställde även 4 nya tändstift (Denso), vet inte när dessa byttes faktiskt.
Hur vet man hur hårt man ska dra tändstift och lambdasond och vilken hylsa kan man använda när man inte får plats? Är det skitnoga hur hårt man drar sonden och stift? Behöver jag dra ur batteriet när jag gör detta?


Med vänlig hälsning
Skriv svar