Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Jimpa078
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 maj 2019, 13:51:34
Bilmodell: Toyota yaris 1.4 d-4d
Årsmodell: 7
PostOrt: Åkersberga

Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av Jimpa078 »

Hej har något konstigt ljud i från multiremsidan. När jag stänger av ac så börjar det typ skramla på tomgång gasar jag lite typ över 1500 varv så slutar det. Men direkt när jag sätter igång ac så blir det tyst. Även multiremmen fladdrar lite. Funderar på än det är ac pumpen som börjar bli slut eller kan ske vattenpump? Någon som har förslag om vad det kan vara?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av cheetah1 »

Inte kompressorn, men magnetkopplingen isåfall. Inte så billigt det heller iofs, men kräver inte ingrepp i köldmediakretsen iallafall, så man får göra det själv. Så länge den funkar hade jag avvaktat med åtgärd.
Jimpa078
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 maj 2019, 13:51:34
Bilmodell: Toyota yaris 1.4 d-4d
Årsmodell: 7
PostOrt: Åkersberga

Re: Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av Jimpa078 »

Nja frågan är om det verkligen är en magnetkoppling på min kompressor. Tror det är en nyare variant. Har varit och kollat ätt det finns tillräckligt med köldmedium och det finns det. Men kyler inget alls. Känner att kompressor slår till men ingen kyla. Verkar som den inte drar runt köldmediumet.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av cheetah1 »

Vad skulle det vara istället för magnetkoppling menar du? Enda alternativet jag känner till är en rent eldriven kompressor, men varför man skulle göra det på en bil utan eldrift vet jag inte, det kräver ju en enorm generator isåfall, och innebär förluster helt i onödan.

Att det skulle vara kompressorn stämmer inte riktigt med att det börjar skramla när du stänger av den och slutar när du slår på den. AC-kompressorer kan förvissa totalhaverera internt (det är enorma tryckhöjningar det handlar om, så det är rätt stora påfrestningar på grejerna), men då borde det rent logiskt sett isåfall skramla när den går, inte när den står stilla.
Jimpa078
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 maj 2019, 13:51:34
Bilmodell: Toyota yaris 1.4 d-4d
Årsmodell: 7
PostOrt: Åkersberga

Re: Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av Jimpa078 »

Det verkar nog vara som du säger att det är magnetkopplingen. Letar efter en ny men verkar omöjligt att få tag i en sån. Har en denso kompressor med id 5SER09C. Känns onödigt att köpa en begagnad kompressor för 3000 bara för att jag behöver kopplingen.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av Micke2 »

Det är inte ett frihjul i generatorn. Tex som skurit och är stumt?
Då brukar multiremmen fladdra, och skorrande ljud.

Magnetkopplingen borde inte låta.
Frigångslagret möjligen, och det är ju bara ett typ standardlager med visst mått.
Tar du loss magnetkopplingen ser du lagret därbakom.
Ta det till en som handlar med lager, så kan du nog köpa ett "universal".

Eller själva kompressorn som låter, men allt talar för frigångslagret..


Det finns absolut Ac-kompressorer utan magnetkoppling.
Där är det en ventil som reglerar kylflödet från 100 till några få procent.
Dom är utrustade med ett överlastbrott (svag punkt) i remskivan, så inte multiremmen slänger av, om kompressorn havererar.
Tex av köldmediabrist.

IDIOTISKT?
Javisst, men drar något mindre bränsle, och helt rycktfritt.

Vet ej om/när det finns på Toyota.
Jimpa078
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 24 maj 2019, 13:51:34
Bilmodell: Toyota yaris 1.4 d-4d
Årsmodell: 7
PostOrt: Åkersberga

Re: Skramlande ljud toyota yaris 1.4 d4-d

Inlägg av Jimpa078 »

Nej men precis jag har den nyare kompressorn. Har inte rivit ännu men misstänker sen svaga punkten som är medbringaren som har gjort sitt allt annat verkar funka efter jag har fyllt på köldmedium.. men få att tag i sån är inte det lättaste
Skriv svar