Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
satoy
Inlägg: 1
Blev medlem: sön 21 jul 2019, 11:58:20
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: Eskilstuna

Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av satoy »

Hej alla!

Jag har en väldigt fin Toyota Avensis kombi 2010, som är helt rostfri, dock så kommer det in vatten i bagageutrymmet i platsen där reservhjulet ska sitta. Någon som har haft detta problem och vet vad detta beror på?

Tacksam för alla svar.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av Glenn »

Jag vet inte vad det brukar vara på dom, men en klassiker är ju att en person sitter i kombiutrymmet och kikar medans en person står utanför med vattenslang och sprutar på "misstänkta" områden, ofta är det runt bakljusklustren och förstås lucktätningen, har dne bakrutetorkare kan det vara där med.

Bra om man kan plocka ur så mycket inredning som möjligt innan så man ser lättare.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av johan44 »

Bumpar tråden. Har haft skvalp i bilen som jag förträngt, visar sig vara en liten sjö i reservhjulsbaljan. Har en känsla av att det kommer underifrån och ska skicka in sonen och sen gå på med slang, men alla tips om tidigare lösningar på problemet mottages tacksamt!
lewe
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 03 okt 2019, 15:27:21
Årsmodell: 0
PostOrt: 23400

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av lewe »

satoy skrev: sön 21 jul 2019, 12:00:43 Hej alla!

Jag har en väldigt fin Toyota Avensis kombi 2010, som är helt rostfri, dock så kommer det in vatten i bagageutrymmet i platsen där reservhjulet ska sitta. Någon som har haft detta problem och vet vad detta beror på?

Tacksam för alla svar.
Jag har också en mycket välskött Avensis MY10, men kunde även jag i veckan konstatera att det stod vatten i reservhjulsbaljan.
Jag googlade på engelska och svenska toyotaforum och hittade en trolig orsak, nämligen att 'ventilationsgälarna' / luftutflödesgallren i bakvagnen (bakom stötfångaren) på hö och vä sida efterhand kunde bli otäta och suga in väta under färd i regn. Så var det också och efter ett snabbt jobb på en toyotaverkstad är det nu fixat. Kostade några hundringar bara ...👍
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av Glenn »

Har varit med om att dom där "gummiflärparna" i gälarna har vikt sej och liknande och på så sätt stått öppna.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av Bempa »

På min Avensis va hela ventilen borta på höger sida.

Och den kan inte ramla ur under färd då det är för lite utrymme för det.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av johan44 »

Tack för tips! Jag skickade in sonen i skuffen och spolade så mycket vatten jag kunde men det gav inget. Gälarna låter som ett bra tips. Kan man få syn på dem själv eller är det ett verkstadsjobb att komma fram till dem?
lewe
Inlägg: 5
Blev medlem: tor 03 okt 2019, 15:27:21
Årsmodell: 0
PostOrt: 23400

Re: Vatten i bagageutrymmet Avensis kombi 2010

Inlägg av lewe »

johan44 skrev: fre 04 okt 2019, 15:41:29 Gälarna låter som ett bra tips. Kan man få syn på dem själv eller är det ett verkstadsjobb att komma fram till dem?
Jag valde att inte ens försöka själv utan lät toyotaverkstaden fixa det. Den mycket rutinerade och tillmötesgående verkstadsansvarige ville först inte tro fullt ut på min hypotes, men efter att ha hissat upp bilen kunde de konstatera att det var just ’ventilationsgälarna’ som var otäta och det ordnades snabbt. Det var väl värt de drygt 300 kr de tog för jobbet.
Skriv svar