Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av ashystyle »

Hej,

Har två Avensis 2.0 2004 i sedanutförande (25000 och 15000 mil) som drar motorolja. Efter ett halvår till ett år är nivån på oljestickan vid hälften om inte mindre. Jag antar att detta är vanligt med dessa modeller? Är det fel på kolvringarna? Är detta något som de har gått ut med en återkallelse om?

1. Vad är rekommendationen? Fortsätta att toppa med olja? isf vilken olja? Funkar Biltemas 5W-30? Eller ska man beställa Castrol eller mobil 5W-30 från autodoc eller liknande?

2. Vad är det i Toyotas TGMO olja?

Mvh Ash
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av Micke2 »

2.0 är väl inte direkt känd för oljeförbrukning.

Men "hälften på stickan på ett halvår" säger inget.
Hur många mil kör du på ett år?
Eller omformulerat, hur många mil för en liter olja?

En liter på ca 750mil (1500mil normal körsträcka/år) är inget att direkt oroas över.
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av ashystyle »

Körsträckan är väl på 2000 mil/år ungefär.
Så du menar att stickans lägsta till högsta nivå täcker 1L?
Vad är rekommendationen då? Ska man fylla på och toppa den? Isf med vilken olja? Funkar alla 5W30?
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av Micke2 »

Eftersom du varken skrev mil eller oljemängd så skrev jag bara exempel.
Jag vet inte utantill vad det är mellan Max och Min på oljestickan på Toyotas 2.0 , men brukar vara ca en liter. Det står i instruktionsboken.

Vi har kört med klass C3 viscositet 5w40 i frugans Rav4II i snart 15.000mil. Gått 25.000 nu ungefär
(Köpte den inte ny)

Rav4 och Avensis Verso har 1AZ-FE och "vanliga" Avensis 1AZ-FSE som motorbeteckning.
Tvivlar på att det är större skillnader på oljekraven.

Viscositeten 5w30 är helt ok året runt, men det är klassningen du ska ha koll på. (5w30 är viscisitet. Inte klass)
Företagsnamnet på oljedunken kan du skita helt i.

Jag valde klass C3 pga "low saps" = snällare åt katalysatorn. Eftersom det är en mindre sjuka på dom med lysande motorlampa med varning på katalysatoreffektiviteten.
Jag minns faktiskt inte vad Toyota rekomenderar för klassning, men ACEA A3B4 är nog också ok.
Klassningen är extra viktig, om man ska ha så långa bytesintervaller som möjligt. (Vilket är stolligt egentligen)

Jag byter själv var 1500mil eftersom det är en så liten kostnad i sammanhanget, och den rullar mest landsväg. Inkl filter givetvis. Man ser ju också över bilen lite i allmänhet samtidigt.
Hellre för ofta än för sällan, för DET blir dyrt det!

Kör man mest korta sträckor bör man byta olja än oftare än 1500mil egentligen. Även om oljor blir bättre och bättre.

"Longlife servicar" med intervaller på runt 3000mil ska du undvika. Oavsett bilmodell och oljeval. Funkar väl på taxi som knappt får en kallstart. Kanske hyffsat i glesbyggd med idel långa körningar (som vi ) men kör man mest i stan ska man absolut undvika.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av cheetah1 »

Har du kört 2000 mil utan att byta olja har du ju inte servat den enligt intervall, serviceintervallet är 1500 mil eller en gång per år, vilket som inträffar först. 1 liter på 750-1000 mil är defenitivt inte mycket, moderna lågfriktionsmotorer kan använda betydligt mer, och vår Avensis -01 som hade det ökända oljeförbrukningsfelet drog på slutet en liter på 50-100 mil.
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av ashystyle »

Men leder inte oljeförbrukningen till att katalysatorn inte mår bra efter ett tag och man får motorlampan upplyst med felkoden "inefficient catalyst"? Vad gör man för att undvika att behöva byta katalysator?
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av ashystyle »

Micke2 skrev: fre 26 jul 2019, 10:19:05 Eftersom du varken skrev mil eller oljemängd så skrev jag bara exempel.
Jag vet inte utantill vad det är mellan Max och Min på oljestickan på Toyotas 2.0 , men brukar vara ca en liter. Det står i instruktionsboken.

Vi har kört med klass C3 viscositet 5w40 i frugans Rav4II i snart 15.000mil. Gått 25.000 nu ungefär
(Köpte den inte ny)

Rav4 och Avensis Verso har 1AZ-FE och "vanliga" Avensis 1AZ-FSE som motorbeteckning.
Tvivlar på att det är större skillnader på oljekraven.

Viscositeten 5w30 är helt ok året runt, men det är klassningen du ska ha koll på. (5w30 är viscisitet. Inte klass)
Företagsnamnet på oljedunken kan du skita helt i.

Jag valde klass C3 pga "low saps" = snällare åt katalysatorn. Eftersom det är en mindre sjuka på dom med lysande motorlampa med varning på katalysatoreffektiviteten.
Jag minns faktiskt inte vad Toyota rekomenderar för klassning, men ACEA A3B4 är nog också ok.
Klassningen är extra viktig, om man ska ha så långa bytesintervaller som möjligt. (Vilket är stolligt egentligen)

Jag byter själv var 1500mil eftersom det är en så liten kostnad i sammanhanget, och den rullar mest landsväg. Inkl filter givetvis. Man ser ju också över bilen lite i allmänhet samtidigt.
Hellre för ofta än för sällan, för DET blir dyrt det!

Kör man mest korta sträckor bör man byta olja än oftare än 1500mil egentligen. Även om oljor blir bättre och bättre.

"Longlife servicar" med intervaller på runt 3000mil ska du undvika. Oavsett bilmodell och oljeval. Funkar väl på taxi som knappt får en kallstart. Kanske hyffsat i glesbyggd med idel långa körningar (som vi ) men kör man mest i stan ska man absolut undvika.
Tack för alla tips. Men vart ser man klassen på oljan?
Jag toppade med olja 5w30 från biltema (Toyota/Honda varianten) och den visar nu precis strax över Full på stickan.
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av Micke2 »

Du menar denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000035821

Denna är en ACEA C2. (Som exempel annars)

Funkar väl för 1500mil ntervall.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av Glenn »

ashystyle skrev: tor 15 aug 2019, 13:03:35 Men leder inte oljeförbrukningen till att katalysatorn inte mår bra efter ett tag och man får motorlampan upplyst med felkoden "inefficient catalyst"? Vad gör man för att undvika att behöva byta katalysator?
1l på 1000mil är "ingenting" på en modern lågfriktionsmotor tyvärr, det är troligen långt inom spec från toyota på den motorn.

Jag skulle inte oroa mej för katalyastorn med såpass låg förbrukning iaf, min 9-5 Aero drar väl typ 2-3l mellan varje oljebyte (1200mil) :(
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
ashystyle
Inlägg: 30
Blev medlem: mån 28 mar 2011, 15:03:36
Bilmodell: Toyota Avensis
Årsmodell: 2004

Re: Vad har Toyota för helsyntetisk olja vid service?

Inlägg av ashystyle »

Micke2 skrev: tor 15 aug 2019, 21:36:23 Du menar denna?
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000035821

Denna är en ACEA C2. (Som exempel annars)

Funkar väl för 1500mil ntervall.
Precis den! Blev rekommenderad att köra 1000mil med den från Toyota mekk :)
Skriv svar