Avensis kränger kraftigt vid sväng/inbromsning/bromsning

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Eddes
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 26 jul 2019, 09:54:56
Bilmodell: Avensis 2.0d
Årsmodell: 2007
PostOrt: 86540

Avensis kränger kraftigt vid sväng/inbromsning/bromsning

Inlägg av Eddes »

Hej. Ny här på forumet med en nyinköpt avensis d4d 2007. Bilen är helt nybesiktad och godkänd efter att bakre bärarmar bytts (om jag fattade säljaren rätt). Märkte inget konstigt vid provkörning men efter en långkörning igår upptäckte jag en otäck sak.

Bilen kränger till kraftigt i sidled, nästan som att man får en knuff, vid ojämnheter i vägen (åt båda håll) och man får parera med ratten. Samma fenomen uppstod en stund senare vid en inbromsning (kränger då kraftigt åt höger). Vid efterföljande gaspådrag verkar den ”kränga tillbaka” åt vänster. I lite tvärare kurvor händer samma sak, som att man får en kraftig knuff i sidled i bakändan och man får snabbkorrigera med ratten. Det låter ingenting, inga ”klonk” eller ”knak”, och det är inga vibrationer i ratten. Mellan dessa obehagliga krängningar kan bilen gå superfint en stund för att sedan (vid en av ovan nämnda situationer) plötsligt ”dansa till” igen. Jag missade även att ratten är ordentligt snedställd, tänk typ kl 10 istället för tolv när hjulen står rakt fram.

Någon som varit med om något liknande eller har tips på vad som kan orsaka detta? Tacksam för hjälp!
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis kränger kraftigt vid sväng/inbromsning/bromsning

Inlägg av cheetah1 »

Nånting i upphängningen är rejält krokigt eller står väldigt fel. Ta den till en skicklig hjulinställare (inte däckkrängare) och be dom kolla vad som hänt. Har du mycket tur kan det gå att justera rätt, men på din beskrivning låter det som att nåt är ordentligt skevt.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Avensis kränger kraftigt vid sväng/inbromsning/bromsning

Inlägg av Glenn »

Uppenbarligen behövs en hjulinställning så börja med det, men annars tycker jag det låter som nån bussning.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Eddes
Inlägg: 2
Blev medlem: fre 26 jul 2019, 09:54:56
Bilmodell: Avensis 2.0d
Årsmodell: 2007
PostOrt: 86540

Re: Avensis kränger kraftigt vid sväng/inbromsning/bromsning

Inlägg av Eddes »

Tack för svaren. Hjulinställning lär det bli oavsett mtp "rattställningen" men jag tror inte jag har sån tur att det löser hela problemet. Har fått en verkstadskille att kika på torsdag så får vi se vad han tror. Hoppas det är någonting enkelt utbytbart bara..
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Avensis kränger kraftigt vid sväng/inbromsning/bromsning

Inlägg av cheetah1 »

Jag såg inte att du skrev att båda bärarmarna var bytta. Då är det garanterat därifrån felet kommer. Så fort man skruvar av dom har man nämligen tagit bort allt vad hjulinställning heter, och måste obönhörligen göra en ny fyrhjulsinställning. Det är också så att så fort man ställer om nåt i bakvagnen måste man ställa om framvagnen. Bakvagnsinställningen påverkar framvagnsinställningen, dock inte tvärt om.
Skriv svar