Bilen startar inte!!!HJÄLP

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Bilen var just på service o för besiktning . Allt var bra. Förutom bensin tanken.
Den byttes. 1 dag senare startar inte bilen.
O vi ska på resa på måndag.
Tändstift byttes för 2år sen o batteriet förra året.
Det klickar inte ens.
Stereo mm funkar.

Svimmar av snart
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av cheetah1 »

Skumt.

Kolla att polskorna på batteriet sitter fast ordentligt. (Teoretiskt möjligt att en glappkontakt kan ge för stort spänningsfall när startmotorn går, men inte för stort för att mindre förbrukare ska funka. Verkstaden bör ha kopplat loss batteriet när man bytte bränsletank.)
Är detta felet är det bara att dra åt så ska det vara löst.

Kolla i manualen om du kan hitta säkringar som heter typ "START", "START RELAY", "IG", "ECU", och liknande start- och motorelektronikrelaterade namn, och kolla om dessa är hela. Det brukar även finnas några huvudsäkringar, i manualen står det vilka säkringar dessa huvudsäkringar avsäkrar.
Hittar du en trasig är det bara att byta, nya finns på macken, biltema eller valfri bildelskedja.

Startmotorn på dessa sitter hyfsat synligt. Kolla så både den grova och den tunna kablarna på startmotorn sitter fast och är hela.
Är dessa trasiga får du hitta nån med utrustning för att kontaktera om kabeländarna och sätta dessa på plats igen.

Någonstans runt motorn sitter det en aluminiumfläta mellan motor och kaross. Kolla att denna sitter fast och är hel.
Är denna trasig får man byta ut den. Som nödlösning kan man sätta en bit grov kopparkabel med kabelskor emellan, kommer dock gå sönder inom några hundra mil (koppar blir hårt och sprött av att man bearbetar det, exempelvis när motorn rör på sig), så den måste bytas till en alufläta snarast.

Utöver det kan förstås själva startmotorn vara trasig. Detta gör man en särskild tjuvkoppling för att testa, men jag misstänker vagt att det är nåt du inte är så sugen på. Alternativt kan man mäta och se om den får spänning med en multimeter, den tjocka kabeln ska (brukar, snarare) vara spänningssatt hela tiden direkt från batteriet (ju mindre kontakter mellan spänningskälla och förbrukare när man ska dra flera hundra ampere, desto bättre), den lilla ska bli spänningssatt när man vrider nyckeln till start. Är det 12 V på båda dessa och startmotorn inte rör sig är det startmotorn det är fel på. Kan nog bli svårt att få tag i en utbytes innan måndag om du inte har en herrans tur och hittar en helgöppen kedja som råkar ha en hemma.

Det sista jag kan tänka mig vill du nog inte höra talas om egentligen, men vissa Toyotor runt din generation har ett fel där kontaktblocket i tändningslåset kan flytta på sig så att nyckeln inte når ner och kan vrida om det längre. Är det det som är fel kan du inte göra nåt åt det innan måndag är jag rädd. Med det sagt borde du inte få liv i nåt annat heller då.

Här finns lite ytterligare tips relaterat till startmotorproblem: https://www.wikihow.com/Test-a-Car-Starter
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Men att detta händer just när jag bytte hela bensintanken?!
Kört 2ggr med den.o vi har en färja att ta på måndag.så vår första semester på 10år blir nog inte av.
Då jag inte kan nåt om bilen misstänker jag på nåt sätt att motorn kanske inte får bensin?
Har ju förbesiktigat nyss o gjort service.förra veckan.hade ju inga problem med bilen innan tanken byttes.

Det med säkringen...kan d vara så enkelt? Fast stereo mm går...
O stiften? Ska jag byta ändå? Fast d klickar inte ens
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Kan tillägga att jag hade 144km kvar när tanken byttes..ändå lös lampan för bensin..o d gör d bara när d e 50km kvar
Tankade efter d,så den slocknade,men ändå
Micke2
Inlägg: 606
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Micke2 »

Du skriver att det inte ens klickar.
Dvs det händer ingenting när du vrider på nyckeln?

I så fall har bensin inget med felet att göra.
Då är det strömbrist, startmotorn eller tändlåset som föregående säger.

Om däremot startmotorn gick runt utan att motorn startade, skulle jag säga att verkstaden fått dålig kontakt till bränslepumpen.

Men är det tyst när du vrider på nyckeln, är det annat fel.
Tipset att kolla batteriklammorna är ett bra tips.
Verkstaden har säkert släppt som, och kanske missat att dra dom.
Var bara försiktig så inte verktyget får kontakt med bilens metall när du drar åt pluspolen.
Men sannolikt lossades endast minus av verkstaden. Minuspolen är ofarlig att kortsluta till bilens metall. Den är redan kopplad dit.
Batteriet är tydligt märkt plus och minus.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Verkstaden sa att d e nog batteriet som är dött. När min kille skulle t jobbet klickade d...när jag sen gick ut så klickade det inte ens. Men stereo gick igång.
Ska försöka mig på att starta med starthjälp.laddar den just nu.aldrig gjort d innan så jag e nervös.
Dock e batteriet bara 1.5år..den innan var original..12år. den nya e från Mekonomen.
Vi kör ju inte mycket.nån om där o här.
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Testade med jump starter . Det hände inget
Användarens profilbild
Msevl
Inlägg: 127
Blev medlem: lör 07 jan 2012, 21:26:38
Bilmodell: Corolla verso
Årsmodell: 2006
PostOrt: Göteborg

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Msevl »

Säkringar var bra.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4780
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av Glenn »

Man skulle ju vilja prova att tvångsköra startmotorn underifrån bilen genom att kortsluta över startsolenoiden, men det är inget jag rekommenderar att man gör om man inte har ganska bra koll. ..Kan vara svårt på vissa startmotorer också.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Bilen startar inte!!!HJÄLP

Inlägg av MScME »

Om det inte funkade med starthjälp och alla säkringar verkar ok, så pekar ju mycket mot startmotorn tyvärr.

Är det en manuell bil? I så fall kan ni ju prova att ringa en vän och försöka bogsera igång bilen, alternativt flera vänner och putta igång den. Det avhjälper förstås inte problemet men startar den då så är ju problemet just att motorn inte dras runt, sannolikt startmotor som sagt.

Fruktansvärt tråkigt om bilbekymmer skulle förstöra semestern för er...
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Skriv svar