Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Andy80
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 21:12:27
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Örnsköldsvik

Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Andy80 »

Hej! Jag lyckades bränna toppen på morsans toyota och den är för skev för att plana. Modellen är en 1,3 l 16v.
På bildelsbasen finns toppar från 93:as corolla med samma typ av motor 1,3 liter 16v. Nån som vet om den toppen passar till mammas bil?
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av tobo »

Samma motorkod, men effekten verkar vara högre 92-95. Starlet 97-99 verkar ha samma motor som din Corolla. Här en topp. http://www.bildelsbasen.se/141-W156342.html Men någon annan får gärna bekräfta.
Andy80
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 21:12:27
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Örnsköldsvik

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Andy80 »

Tack för hjälp! Jag beställde Starlet toppen. Den ser lik ut om man jämför bilderna, samma årsmodell och samma effekt så bör passa :)
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Glenn »

toyodiy hade ju förut iaf en funktion där man kunde mata in artikelnumret på något (topplocket i detta fallet då) och få en lista på vilka andra bilar det satt i.

Stöersdta risken med att ta en topp från en annan bilmodell är ju enl min erfarenhet att fästen osv kan vara olika, typ hålen till något är inte gängade eller borrade i toppen i den andra bilen.

Men det brukar vara lösbart.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Neblade »

Glenn skrev: tor 22 aug 2019, 13:07:14 toyodiy hade ju förut iaf en funktion där man kunde mata in artikelnumret på något (topplocket i detta fallet då) och få en lista på vilka andra bilar det satt i.

Stöersdta risken med att ta en topp från en annan bilmodell är ju enl min erfarenhet att fästen osv kan vara olika, typ hålen till något är inte gängade eller borrade i toppen i den andra bilen.

Men det brukar vara lösbart.
+1 på det. Finns risk att du behöver fler delar från Starletten för att det ska vara helt smärtfritt att montera, men med lite tur så! ;)
Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Andy80
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 21:12:27
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Örnsköldsvik

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Andy80 »

Starlet toppen är nu monterad. Frånsett att termostathuset saknar en värmegivare som corollan har, är toppen identisk.
Motorn startar upp men beter sig lite konstigt. Den liksom rusar på tomgång, inte fullgasrusning, men alldeles för mkt. Generator verkar även ha slutat ladda, är det därför som motorn har alldeles för höga tomgångsvarv?
Har ställt ner tomgången max men den har ändå för höga varv. Kan jag ha kopplat ngt fel?
Kan enpolsgivaren som inte gick att koppla in på Starlettoppen ha med saken att göra?
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Neblade »

Andy80 skrev:Starlet toppen är nu monterad. Frånsett att termostathuset saknar en värmegivare som corollan har, är toppen identisk.
Motorn startar upp men beter sig lite konstigt. Den liksom rusar på tomgång, inte fullgasrusning, men alldeles för mkt. Generator verkar även ha slutat ladda, är det därför som motorn har alldeles för höga tomgångsvarv?
Har ställt ner tomgången max men den har ändå för höga varv. Kan jag ha kopplat ngt fel?
Kan enpolsgivaren som inte gick att koppla in på Starlettoppen ha med saken att göra?
Hur ställer du ner tomgången? Generellt ska man inte skruva på justeringen på spjället utan försöka hitta felet som ger fel tomgångsvarv (vakumläcka? ECU felkoder?). Vilken tempgivare saknar du, lyckades du montera tillbaka den som saknades (framgick inte hur du menar)?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Andy80
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 21:12:27
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Örnsköldsvik

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Andy80 »

Nej lyckades inte då termostathuset på starlet toppen saknar hål för den där givaren som jag tror är en tempgivare.
Termostathuset på den gamla toppen har detta hål, så får väl monera över det huset kanske. Så här låter den. Att det ryker beror på att farsan spillde olja på grenröret. [youtube]https://youtu.be/Y29wq5AfBYo[/youtube]
Användarens profilbild
Neblade
Ordförande
Inlägg: 1618
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 23:01:25
Bilmodell: Celica GT
Årsmodell: 1974
PostOrt: Linghem
Land (Country): Sweden
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Neblade »

Andy80 skrev:Nej lyckades inte då termostathuset på starlet toppen saknar hål för den där givaren som jag tror är en tempgivare.
Termostathuset på den gamla toppen har detta hål, så får väl monera över det huset kanske. Så här låter den. Att det ryker beror på att farsan spillde olja på grenröret. [youtube]https://youtu.be/Y29wq5AfBYo[/youtube]
Börja med att montera den, troligtvis är det tempgivare till ECU vilket nog gör att antingen tror den att det är minus en massa grader (kallstartsvarvtal+fetar på) eller så går den i någon limp-home/safe-mode vad det nu kallas på de där, men då borde du nog ha en motorfelslamps också... Bild
Att generatorn inte laddar borde inte ha med motorstyrningen att göra, de har nog ingen direkt koppling (tror jag).

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Mattias Johansson
Skicka PM,

Ordförande för Toyota Club Sweden

Toyota Avensis -08
Toyota Corolla -05
Toyota Corolla -98
Toyota MR2 GT-S/Turbo -94
Toyota Celica GT -74 Evighetsprojektet

1xCorolla T-sport -02
2xStarlet KP61 -84
2xCelica ST162 -88
Andy80
Inlägg: 13
Blev medlem: tis 19 mar 2019, 21:12:27
Bilmodell: Corolla
Årsmodell: 1997
PostOrt: Örnsköldsvik

Re: Passar toppen från en 93:as corolla på en 97:a?

Inlägg av Andy80 »

Tack! Får prova det. Just nu jagar jag en generator på bildelsbasen och det är sjuka priser må jag säga. Hur tusan kan de ta upp emot 2000 kr för en begagnad generator då en ny går att beställa för typ 1200.
Det finns ett par stycken under tusenlappen på bildelsbasen men de har suttit på en corolla 1.6. Passar en sån på den mindre 1.3 motorn måntro? :?

http://www.bildelsbasen.se/?link=list&s ... =120103100
Skriv svar