Motorlampan tänd och varningstext

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Daggen
Inlägg: 19
Blev medlem: fre 10 aug 2018, 22:40:23
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2013
PostOrt: Göteborg

Motorlampan tänd och varningstext

Inlägg av Daggen »

Bilen har gått kanon men idag när jag skulle köra så kom texten ”check parking brake system” och den vill ej släppa till en början. Tycker även att motorn låter lite annorlunda.(men kanske bara jag)

När jag körde några meter så tändes antispinnsystemlampan också eller vad den heter. Någon som har tips vad de kan vara.

Bilen är 2013/12/30 och Toyota avensis
Bilagor
DE806A81-C06A-4B5B-8B73-03CEE11A58E1.jpeg
DE806A81-C06A-4B5B-8B73-03CEE11A58E1.jpeg (685.19 KiB) Visad 5765 gånger
adnankiani
Inlägg: 1
Blev medlem: tis 03 sep 2019, 08:32:29
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2009
PostOrt: Sollentuna

Re: Motorlampan tänd och varningstext

Inlägg av adnankiani »

had a similar issue in my avensis 2009 (petrol) few weeks ago.

I had got "Check Parking Brake" error couple of times already, but I simply apply electronic handbrake and then release it, and the message usually disappears. I reckon this error appears if auto release does not work properly.

Recently had also "VSC system error" message also, that I think is related to ABS. Again it was a warning message and soon disappeared and never poped up again.

Please let me know if you're able to find an answer to it.
Skriv svar