RAV4 2006. Läcker Diesel.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
kjell kriminell
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 07 sep 2019, 20:21:54
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hindås

RAV4 2006. Läcker Diesel.

Inlägg av kjell kriminell »

Hej!

Jag äger en Toyota RAV4 från 2006. Haft den i 5 år och kört den från 18 000- 25 000 mil. Den har enbart haft en ägare innan mig som sköt den pedantiskt och servat den varje år. Nu har den dock börjat att läcka diesel. Eller ja den har läckt innan men det var vid full tank och jag kunde med Googles hjälp koppla detta till påfyllningsröret. Detta verkar vara ett känt problem när man tittar runt lite. Jag har helt enkelt inte tankat fullt.

Men för att par dagar sedan så började det dyka upp fläckar under bilen igen, och nu vid halv tank. Vad kan detta nu vara för fel? Tanken eller bränsleröret? Har även sökt detta felet på internet men inte hittat några bra svar. Vet inte ens hur man skulle kunna kontrollera vart läckan kommer ifrån?

Jag tackar på förhand för alla svar eller "tankar" om vad problemet kan vara.

// Mvh Kjell
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: RAV4 2006. Läcker Diesel.

Inlägg av cheetah1 »

Är det inte dessa som har en delad bränsletank, dvs, en tank på varsin sida om kardanen som är hopkopplade på nåt klurigt sätt? Tänker att det isåfall att det kanske kan vara nåt där som läcker.

Hur som helst, börja med att krypa under och göra en visuell inspektion utan att demontera något och se om du ser nåt uppenbart eller om du enkelt kan se var det kommer ifrån.
kjell kriminell
Inlägg: 2
Blev medlem: lör 07 sep 2019, 20:21:54
Bilmodell: RAV4
Årsmodell: 2006
PostOrt: Hindås

Re: RAV4 2006. Läcker Diesel.

Inlägg av kjell kriminell »

Nyss hemkommen efter besök hos Mekonomen. Allt är kass. Tanken är sönderrostad i skarven mellan under och överdelen. Påfyllningsröret är kass men det visste jag redan. Tydligen så finns det ingen underredsmassa baktill på bilen enligt mekanikern. Han gav mig ett ca pris på 12-13 500:- för byta av tank och rör. Bara att hålla tummarna att inget annat är dåligt när de börjar att greja. Ringde för skojs skull till Toyota och frågade vad de trodde att det skulle kosta. Det enda jag kunde få ut vara att bara påfyllningsröret skulle gå på 8000:- att byta.

Och här går man och köper sig en Toyota i tron om att det är bra och stabila bilar. Men min bil måste vara ett måndags exemplar. Måndagen efter firmafesten på bilfabriken den är gjord på.
Skriv svar