avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av johan44 »

Avensis gen 3, huvudratten för temperatur har spökat lite och nu är det helt kört, oberoende av vilket håll man vrider så hoppar tempen hit och dit, mest uppåt, och till slut landar man på "high". Nån som har tips om det är värt att försöka laga eller hitta en mittkonsol på tippen?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av cheetah1 »

Förutsatt att det sitter en potentiometer där bakom och inte en digital encoder, så skulle nog jag ha försökt laga det iallafall. Men det beror ju kanske lite på vad man har för förkunskaper. Jag är lite el- och elektroniknörd.
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av Glenn »

Är det en encoder av normal typ är det rätt lätt att byta den med, om det är en av bra kvalitet så kan den dessutom vara isärtagbar.

Jag lagade en sony stereo där volymkontrollen fick ljudet att hoppa upp och ner genom att plocka ur encodern, som visade sej vara en udda modell, så jag plockade isär den och gjorde rent och satte ihop, allt funkade :) ..smått pilligt dock.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av johan44 »

Tack för tips! Antar att youtube hjälper till att demontera själva mittpanelen. Glenn, gjorde rent... med ren luft-spray och sprit eller?
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av Glenn »

Nä, jag har nån "electronic oxide clean" spray som jag vanligen brukar gnida med en topz med, men encodern var så liten så jag tog isär och sprayade på cleanern och gnuggade sen med en tandpetare på metallytorna :) ..sen gjorde jag rent med isopropanol och sne sprayade på nån kontaktspray.

Jag trodde faktiskt inte det skulle fungera för ytorna såg inte så oxiderade ut, men det fungerade perfekt.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
linuhage
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 mar 2023, 08:52:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2015
PostOrt: Hjärup
Land (Country): Sverige

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av linuhage »

Vi har fått samma problem på vår Avensis 2015. Lyckades du lösa det?
johan44
Inlägg: 116
Blev medlem: mån 09 mar 2009, 13:23:46
Bilmodell: avensis
Årsmodell: 2010
PostOrt: bromma
Land (Country): sverige

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av johan44 »

Ja, enkelt och kul mek. Funkar fortfarande perfekt så här några år senare. Demonterade enligt video på tuben (bra att veta i vilken ordning och åt vilket håll man ska pilla loss panelerna... använde en stekspade istf spevialverktyg för att få loss bitarna) Tror det var den här videon https://www.youtube.com/watch?v=fr18uDpPPSM&t=326s Sen tvätta ytorna med nåt, tror jag körde isopropanol men gissar att 5-56, 2-26, bromsrengöring eller lite vad som helst funkar :)
linuhage
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 05 mar 2023, 08:52:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2015
PostOrt: Hjärup
Land (Country): Sverige

Re: avensis gen 3 klimatanläggningens vred glapp, temperaturen i topp!

Inlägg av linuhage »

Stort tack för svaret! Det låter lovande. Toyota ska ha drygt 13000 för att lösa det så tror jag försöker själv.
Skriv svar