Skumt ljud Corolla 2003

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
no-one-else
Inlägg: 63
Blev medlem: ons 01 apr 2009, 18:53:56
Bilmodell: Auris 1,2T
Årsmodell: 2017
PostOrt: Karlstad

Skumt ljud Corolla 2003

Inlägg av no-one-else »

Frun hör ( men inte jag för jag hör dåligt ;) ) ett vasst ljud ibland och det försvinner när jag rör bromsen. Alltså är det nåt vid ok och skivor. Men det konstiga är att det kan komma på en raksträcka efter att jag inte använt bromsen på länge? Oken fram är bytta för 1 år sedan och bak byttes dom för 3-4 år sedan, men skivorna där byttes för ett år sedan. Känns lite knepigt, tycker jag. Nån som har en vettig teori vad det kan bero på?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Skumt ljud Corolla 2003

Inlägg av cheetah1 »

Är nog nåt av oken eller beläggen som inte går tillbaka riktigt tillräckligt. Är det lite trångt åt beläggen i nån av hållarna, kan det belägget ligga och gnissla emot lite. Oftast ingen fara, men det kan hjälpa att ta isär, borsta rent med stålborste och sätta ihop igen. Börja inte med oken, det är för jobbigt och krångligt, utan se till att beläggen går hyfsat lätt i sina spår till att börja med.

Sen med allt det sagt har jag varit med om belägg som helt enkelt är lite skramliga och gnissliga av sig, så bara dom så mycket som nuddade skivorna börjar dom gnissla.

Men så fort man trycker på pedalen så dom ligger an ordentligt, eller om man svänger lite rejält så grejerna flexar lite, så blir det tyst.

På dom bilar jag har varit med om det på har det aldrig nött ner nåt onormalt fort eller blivit nämnvärt varmare, så jag skulle inte vara jätteorolig.
Skriv svar