Toyota Yaris trögstartad

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
mikkoman1
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 21 apr 2017, 09:40:47
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7
PostOrt: 7830

Toyota Yaris trögstartad

Inlägg av mikkoman1 »

Min sambos Yaris 2007 med 1.0 bensinare har börjat krångla. Den är trögstartad, fast det inte är så kallt ännu (runt 0 grader).
Jag har bytt batteri (laddat den full innan montering) och testat att jorda motorn med startkablar (tänkte att jordkabeln var dålig). Men när jag provade att jorda motorn så var bilen varm och jag märkte ingen skillnad eftersom bilen då startar som vanligt.
Startmotorn snurrar segt när motorn är kall.
Tips på vad som kan vara trasigt?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Toyota Yaris trögstartad

Inlägg av cheetah1 »

Startade den trögt även direkt efter att du hade satt i det nya fulladdade batteriet? Eller var den varm då?

Jag tänker att den kanske inte laddar som den ska. Har du nåt att mäta spänning med och vet hur man gör? Mät isåfall spänningen över batteripolerna när motorn går. Normal laddspänning är omkring 14 volt, eller något mer, som sen ska lägga sig på runt 13,8 när batteriet är fulladdat. (Självklart lite lägre direkt efter start när batteriet precis fått en kraftig urladdning från startmotorn, men det ska hämta sig rätt snabbt, även på tomgång.

Alternativ två är att något drar tjuvström och laddar ut batteriet. Spelar det nån roll hur länge den har stått, så länge den hunnit kallna? Jag menar, är det samma när man startar den en morgon när man kört den dan innan mot om man startar den tex en måndagmorgon när den kanske har stått sedan fredagen? Även här kan man mäta spänningen, men man måste vänta länge (timmar) innan batteriet har "lugnat" sig efter senaste laddning. Normal batterispänning för ett fulladdat batteri är 12,72 volt i vila. Är det högre än det är det lugnt. Ligger den nere under 12,5 efter bara några timmars vila är det sannolikt nåt tokigt. Tänk dock på att så fort du öppnar en dörr eller låser upp en modern bil kan det börja dra ström, så det bästa är om du innan "vilan" öppnar huven och stänger dörrarna och sen låter bilen stå helt ifred fram tills du mäter.
mikkoman1
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 21 apr 2017, 09:40:47
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7
PostOrt: 7830

Re: Toyota Yaris trögstartad

Inlägg av mikkoman1 »

Hej.
Ja bilen startade trögt även direkt efter de nya batteriet. Tror inte det har med laddningen att göra.
mikkoman1
Inlägg: 7
Blev medlem: fre 21 apr 2017, 09:40:47
Bilmodell: Yaris
Årsmodell: 7
PostOrt: 7830

Re: Toyota Yaris trögstartad

Inlägg av mikkoman1 »

Bilen fixad! Det var startmotorn som gav upp!
Skriv svar