Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
menanders
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 okt 2019, 09:51:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Spånga

Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av menanders »

Hejsan,
Händig men inte smart här. :oops: Köpte denna för att byta lambdasond själv, Men den saknar kontakt:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilrese ... 2000029594

Kan man lossa den som sitter på den trasiga sonden eller köper man en någonstans?
Kablarna är inte färgkodade på samma sätt, är det någon som har koll på vilka som ska kontakteras var?
MScME
Inlägg: 136
Blev medlem: mån 30 maj 2016, 08:36:05
Bilmodell: Celica GT-FOUR
Årsmodell: 1995
PostOrt: Stockholm

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av MScME »

Nu skriver du ju inte vad du har för bil, men principiellt så bör det fungera att gifta ihop kontaktdonet från din OEM lambda med Biltemas, förutsatt att se har samma antal ledare och du kan identifiera vilka som ska lödas/crimpas ihop.
Ett kretsschema för sin bil skulle underlätta, och jag förutsätter att Biltema-sensorn beskriver vilka ledare den har?

Är du säker på att det inte är enklare att skaffa en ny från Toyota? Säkerligen inte billigare, men mycket enklare.
6 gen Celica, kör allt med fyrhjulsdrift.

Nuvarande vagnpark:
Toyota Celica GT-FOUR ST205
Audi S5
BMW M550i Xdrive
Audi S8 Plus
Användarens profilbild
Glenn
Super User
Inlägg: 4775
Blev medlem: lör 28 feb 2009, 22:29:12
Bilmodell: Celica GT-Four ST205
Årsmodell: 96
PostOrt: Stockholm
Land (Country): Sverige

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av Glenn »

Det är ofta problem med "noname" lambdasonder, jag skulle satsa på en original om inte priset skiljde otroligt mycket.
Just nu: Celica GT-Four ST205 (Black sin) , Celica GT ST202 (kvicksilver), Pontiac Fiero GT V6, SAAB 9-5 Aero sportsedan (Goldie), SAAB 9-5 Aero sportcombi, SAAB 9-5SE 2.0 turbo (silversaaben), Opel Astra (skruttomobilen) Suzuki GSX1100e (brööl), Suzuki GS500e (bumse), Honda NX650 Dominator.

Snabba bilar, motorcyklar, bävrar, oboy, öl, söta flickor.

http://www.repulsiv.se
Micke2
Inlägg: 605
Blev medlem: tor 10 maj 2012, 22:09:27
Bilmodell: Rav4
Årsmodell: 2013
PostOrt: Stockholm

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av Micke2 »

Universella sonder är dyra.
För dom får man kasta, och sedan köpa rätt
Ofattbart att det är tilllåtet att sälja dom.

Otroligt många parametrar styr vilken sond det ska vara. Värmetal, avstånd cylinder, avstånd katalysator..mm...mm

Skulle parametern "antal kablar" vara tillräckligt skulle bilindustrin ha samma av besparingsskäl, och inte lägga miljoner på utveckling.
tobo
Inlägg: 401
Blev medlem: sön 13 sep 2009, 06:31:36
Bilmodell: Opel Astra
Årsmodell: 2002
PostOrt: Enköping
Land (Country): Sverige

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av tobo »

Ja, jag håller med. Är annars stor fan av Biltema, men den sond jag köpte där för några år sedan, höll bara i några dagar.
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av Bempa »

Håller med, original eller Denso, som är originaltillverkare
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
menanders
Inlägg: 2
Blev medlem: tor 10 okt 2019, 09:51:46
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2003
PostOrt: Spånga

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av menanders »

Tack för era svar! :thumbup: Då är det som jag befarade. Sonden från Biltema hade inga som helst medföljande instruktioner så jag blev lite ställd. Jag har jobbat med elektronik och jag kan teoretiskt få ihop det men det känns smartare att bara köpa original och slippa strulet.
claecol
Inlägg: 6
Blev medlem: tis 14 jan 2020, 11:59:39
Bilmodell: Avensis T25
Årsmodell: 2005
PostOrt: Norrtälje

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av claecol »

Jag köpte som dig på Feltema först, med samma resultat, sedan beställde jag från Ebay.co.uk, åtskilligt billigare men fullt fungerande. Toyota är stora i England, nästan alla för Europamarknaden tillverkas där, stort utbud med reservdelar finnes.
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Sätta kontakt på biltemas lambdasond?

Inlägg av cheetah1 »

Man kan hitta kvalitetssonder (typ Denso, NGK, Bosch) från exempelvis Tyskland och England kanske 25-50% billigare än i Sverige. Fast från England har man bara några dagar på sig om det faktiskt ska bli billigare, förstås. Man kan hitta andra delar, såsom bromsdelar, AC-delar, etc, med betydligt mer besparing än just lambdasonder, för det är inte så mycket påslag på dom, de exklusiva materialen och teknikerna som krävs för att dessa ska fungera bra och under lång tid gör dom helt enkelt så dyra.
Skriv svar