Fläkten lägger av i min Avensis -05

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Fläkten lägger av i min Avensis -05

Inlägg av TeemuH »

Hej!!

Har en avensis -05 som fläkten lägger av efter någon minut alltså lägger av o blåsa.
Nån som vet om fläktmotorn har kol i sig som kan vara utslitna? eller nått annat förslag?

tacksam för hjälp =)
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Fläkten lägger av i min Avensis -05

Inlägg av Muda »

Låter skumt om det konstant är efter en minuts användning, borde vara mer permanent om nu inte kolen är precis på slutklämmen. Fläkten är väldigt enkel att demontera och kontrollera. Demontera skyddsplasten i passagerarsidans fotbrunn, sedan tre skruvar för att ta ut hela fläkten "neråt".

Är det helt sporadiskt som det spökar och lägger av så hade jag kontrollerat "A/C amplifier".
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Fläkten lägger av i min Avensis -05

Inlägg av TeemuH »

Ja inte precis efter en minut utan ibland går den bra mycket längre. Kommit mer o mer. I början funkade de o ge en smäll på instrumentbrädan så hoppade den igång =s kanske inte bästa lösningen ifs =s. Skall kolla kolen sänns som en bra ide.

Amplifiern vad är det för något och vart hittar man den?

Tack för svar =)
Muda
Inlägg: 182
Blev medlem: sön 18 maj 2014, 14:31:50
Bilmodell: JZS161 Aristo, SW20 MR2
PostOrt: -

Re: Fläkten lägger av i min Avensis -05

Inlägg av Muda »

Vill minnas att den sitter innanför skyddet/mattan till höger i fotbrunnen. En svart låda i princip med ett-två kontaktstycken (minns inte exakt). Googla ”Avensis A/C amplifier” så får du ett hum om hur den ser ut. Fläkten/kolen känns ju dock desto troligare om den vaknar till med lite våld.
TeemuH
Inlägg: 92
Blev medlem: tis 25 jun 2013, 18:13:52
Bilmodell: Avensis
Årsmodell: 2016
PostOrt: Gislaved
Land (Country): Sweden

Re: Fläkten lägger av i min Avensis -05

Inlägg av TeemuH »

Ja verkade vara kolen som är på snudd helt slut. Fläkten funkar nu efter rengöring men nog inte länge till.
Verkar vara svårt o byta ut kolen på den.

Nån som har koll vart jag kan få tag i en ny fläkt. serienumret på fläkten: 0130101601

tackar på förhand =)
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Fläkten lägger av i min Avensis -05

Inlägg av cheetah1 »

https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OEM/0 ... mile&asc=1

Inte dumt att höra med Toyota vad en ny kostar också, ibland blir man förvånad.
Skriv svar