Sida 1 av 1

Handbromsjustering Corolla -03

Postat: sön 03 nov 2019, 16:48:02
av no-one-else
Har försökt att justera handbromsen i de små hålen på skivorna bak, då den tar väldigt högt upp, och besiktningen gnäller varje gång och jag lovar att ordna. Känner att nu måste jag nog göra det också. Men jag har väldigt svårt att känna att jag kuggar fram kuggarna, då det verkar ligga en fjäder mot dom som gör att det inte känns som något händer. Finns det någon som vet hur man spänner på resp. sida? Ska jag trycka mejseln neråt eller uppåt samt hur på vilken sida? Då det är så jobbigt med fjädern som ligger mot, vill jag inte hålla på och chansa och se när backarna ligger på. Tackar

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: sön 03 nov 2019, 18:08:14
av cheetah1
Konceptet är ju att man skruvar åt ena hållet och ser om backarna tar i och trumman fastnar. Gör den inte det efter några varv var det antagligen fel håll, så då provar man andra hållet. När backarna sitter helt fast släpper du några hack tills dom precis går fritt, nästan så att det fortfarande skrapar i lite, är dom det minsta för lösa tar dom för högt upp.

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: sön 03 nov 2019, 18:38:38
av Micke2
Fjädern ska vara med och se till att det blir "klick" "klick" "klick".
Så den inte ska kunna vrida sig själv, så att säga.

1. Slacka på handbromsviren. (Viktigt)
2. Vrid justeringen ute vid hjulet till skaplig anliggning (du ska ändå kunna vrida) och backa sedan till det bara släpar i lätt.
3. Lika som "2" på andra sidan.
4. Spänn SIST viren så du får lagom längd på spakrörelsen. Spänn inte så mycket så det ligger an bromsen.
Oftast behöver man bara spänna upp vireglappet.

5. Prova funktionen, och känn också så det inte blir hett vid hjulen. Varmt kan det bli först, (inte hett) eftersom den släpar i lite men det ska avta väldigt snart. Annars får man släppa lite.

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: sön 03 nov 2019, 19:20:26
av Glenn
tänk på att det ofta är olika håll på höger och vänster sida, alltså på ena sidan så spänner man genom att dra uppåt, och på andra sidan spänner man nedåt.

Vet inte om det är så på just din bil, men på bilar med ATE-bromsar brukar det vara så.

Annars gör man precis som micke2 skriver.

Jag brukar när det är klart (innan man hissar ner) dra hårt i handbromsen några gånger och sen göra om proceduren igen, så backarna "sätter sej", jag brukarn även testa att dra spaken ett hack i taget och kolla att hjulen börjar bromsa ungefär samtidigt.

Har man inte bytt backarna ska det dock inte bli varmt ens precis efter, det är mer om man sätter i nya backar i en gammal trumma det kan bli så.

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: tor 16 jan 2020, 19:33:34
av no-one-else
Gammal tråd, men jag funderar på var handbromsvajerns justering sitter? Är det mitt under bilen bakom värmeskölden till avgassystemet? Verkar väldigt bökigt att komma åt isf och mycket som måste plockas bort först, eller?

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: tor 16 jan 2020, 23:32:38
av cheetah1
Nä, vajerns justering sitter på spaken inne i bilen (gömd i mittkonsolen).

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: lör 18 jan 2020, 20:48:19
av no-one-else
20200118_143621_resized.jpg
20200118_143621_resized.jpg (292.87 KiB) Visad 8427 gånger
Det finns en långsmal lucka framför handbromsen inne i bilen, se bild. Kan man komma åt justeringen via den eller måste hela mittkonsolen tas bort? Hur gör man det isf?

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: lör 18 jan 2020, 23:52:08
av cheetah1
Det brukar sitta i bakre delen av spaken, men exakt hur det är konstruerat på din bil kan jag inte svara på, inte heller hur man tar bort mittkonsolen, även om det inte brukar vara så svårt, brukar bara vara ett gäng skruvar i konstiga hål.

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: sön 19 jan 2020, 20:44:52
av Micke2
Är det lögn i HE att slacka på viren har nog ingen felaktigt spänt den i tron att få bättre broms heller.
Då kan du nog bara justera vid hjulen.

Re: Handbromsjustering Corolla -03

Postat: mån 20 jan 2020, 19:53:07
av no-one-else
Tanken är väl att spänna vajern något, så spaken reagerar tidigare och därmed inte "tar" så högt upp. Justering vid bakhjulen är OK förresten så där finns inget mer att göra