Avensis 2.0d 2013 vibrerar på tomgång/nedtrampad koppling.

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
systemfel12
Inlägg: 3
Blev medlem: ons 15 maj 2019, 21:25:24
Bilmodell: Avensis 2.0d
Årsmodell: 2013
PostOrt: Pajala

Avensis 2.0d 2013 vibrerar på tomgång/nedtrampad koppling.

Inlägg av systemfel12 »

Min 2013 Avensis 2.0d har börjat vibrera på tomgång.
Så fort man kör ner kopplingen vid ex trafikljus, står med ”varm” motor på tomgång så upplever jag att bilen vibrerar betydligt mer än vanligt.. Osäker om tomgångsvarven är lägre än vanligt, men finns ingen felkod iaf.

Så fort man höjer varven från ”tomgångsvarv” så försvinner vibrationerna!?!

Första jag tänker på är urtrampningslager!?

Bilen har under ett tag haft gnissel/oljud från vad jag misstänkt vara multiremmen/spännare/löphjul vid acceleration ”utanför effektregister” (hög växel, låga varv)
Tror dock inte att detta hänger ihop med vibrationerna om det inte handlar om utslitna motorbussningar/motorfästen, men i så fall borde vibrationerna följa med upp i varven..

Vad kan det annars vara? Bilen har i detta gått 12600mil..
Spridare? Glödstift? Nåt med tändning?

Någon?
Användarens profilbild
Bempa
Moderator
Inlägg: 1017
Blev medlem: sön 24 maj 2009, 00:03:46
Bilmodell: Ae92 gti + Ke70
Årsmodell: 88
PostOrt: By Kyrkby
Land (Country): Sverige
Ort: Avesta

Re: Avensis 2.0d 2013 vibrerar på tomgång/nedtrampad koppling.

Inlägg av Bempa »

Svänghjulet är en möjlig felorsak också, men bilen har ju inte gått så långt. Men allt kan hända
Benny Gustavson

AE92 4age 20v motorrenovering pågår
KE70 4age 16v In progress
ADT251 2ad-fhv Familjeräser
ACM20 1az-fe Familjeräser
GXE10 1g-fe jaha, ännu ett projekt
Instagram Benny_Gustavson
Skriv svar