Auris hybrid med parkeringsvärmare

Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
Kategoriregler
Service och reparationer. Typ standard eller orginalgrejjer. Tänk på att ange bilmodell, årsmodell och kanske motorbeteckning eller storleken på motorn. Hör av er om lösningen ni fick fungerade så alla vi andra vet.
MeduzaOhls
Inlägg: 3
Blev medlem: fre 18 okt 2019, 11:12:18
Bilmodell: Auris Hybrid
Årsmodell: 16
PostOrt: Vaasa

Auris hybrid med parkeringsvärmare

Inlägg av MeduzaOhls »

Har tänkt installera parkeringsvärmare på min hybrid auris. Tänkte bara kolla om någon har erfarenhet av detta. Blev mest och grubbla över om 12v batteriet håller eller om man måste uppgradera det med?
cheetah1
Moderator
Inlägg: 3813
Blev medlem: fre 06 mar 2009, 12:23:50
PostOrt: Ljungbyhed
Land (Country): Sverige
Ort: Ljungbyhed

Re: Auris hybrid med parkeringsvärmare

Inlägg av cheetah1 »

Well, med tanke på vad en parkeringsvärmare med installation kostar känns det inte som att ett större/ett extra batteri borde vara det största bekymret. Hurvida det behövs eller inte beror inte bara på batteriets kapacitet dock, det beror även på hur långa sträckor du kör och vilken kapacitet att ladda batteriet bilen har. Det sistnämnda har jag dålig koll på när det gäller hybrider i allmänhet, men om man säger att du måste köra i 10-20 minuter för att återladda batteriet efter en motorstart på en konventionell bil kan man nog räkna med 20 minuter till om man kör parkeringsvärmaren.
Användarens profilbild
Dale
Siteadmin
Inlägg: 3709
Blev medlem: tor 15 jan 2009, 22:54:27
Bilmodell: Celica GT-Four
Årsmodell: 1995
PostOrt: Älvdalen
Land (Country): Sverige
Ort: Älvdalen
Kontakt:

Re: Auris hybrid med parkeringsvärmare

Inlägg av Dale »

I min Prius sitter det ett pyttelitet batteri. Antar det är inte större i din kärra heller. Skulle tro att det batteriet räcker inte länge om man ska köra parkeringsvärmaren på det. Däremot så saknar jag en 12V-generator i min bil och har sett att bilen laddar 12V batteriet även när den är parkerad över natten. Det görs ifrån Hybridbatteriet om det är någon skillnad där mellan din och min kärra vet jag inte. Finns ju folk i staterna som använder Prius som bensingenerator genom att koppla en 12V till 110 volts inverter på ett par kW i Priusarna. Dom drar ju en hel del ström...

Kanske du ska kolla om ditt 12V batteri laddas från hybridbatteriet och om den kan göra det när bilen är låst och avstängd.
Daniel Nämnd 070-6298598
ADT251 grå, ST205 silver, ST171 röd, ST191 CS mörkgrön, ST191 CS röd, ZVW35 vit
https://www.facebook.com/ToyotaClubSweden

This message was made of 100% free and recycled electrons.[/size]
Skriv svar